4-timer   05/10/03

Peugeot slog også BMW i Padborg Parks Mini Le Mans
Prins Joachim besatte tredjepladsen i sit første langdistanceløb
Der var spænding helt til det sidste minut, da den danske bilsportssæson sluttede med et 4-timers Mini Le Mans på Padborg Park.

Løbet blev domineret af de to førende teams fra Danish Touringcar Championship, Team Essex Invest og Peugeot Statoil Motorsport, og denne gang var det Peugeot-teamet, som løb af med sejren, da Jan Magnussen, England, sammen med Jens Edman, Sverige, og Ronnie Bremer, England, sluttede fire omgange foran næste hold.

Men starten på søndagens Mini Le Mans blev ikke særlig god for holdet. Allerede efter syv omgange måtte Jan Magnussen køre i pit med bremseproblemer.

"Det var ikke den bedste start på et langdistanceløb, men på grund af reglen om seks obligatoriske pitstop à 6 minutter kunne vi bare lave det om til at være vores første stop. Det var selvfølgelig for tidligt, men vi kunne så passe det ind i vores pitstopplan," sagde Jan Magnussen.

Mens Peugeot nummer 1 holdt stille i pitten, var det Team Essex Invests BMW nummer 3 med John Nielsen, England, der strøg i front, hvor den støt og roligt opbyggede et forspring, som feltets Peugeoter tilsyneladende ville få svært ved at indhente. Men midtvejs i løbet blev der pludselig vendt op og ned på dette.


Prins Joachim besatte en tredjeplads i sit første løb i en DTC-racer

"Vi laver en taktisk fejl, og det betaler vi for," sagde Super John, der ellers har erfaring fra mere end 15 starter på Le Mans. "Vi sender simpelthen bilen ud for tidligt, og så bliver det stop ikke registreret som et obligatorisk stop, fordi det bliver for kort, og det taber vi fem omgange på. Vi taber løbet med fire, så vi havde vundet løbet."

Fejlen opstod, netop som prins Joachim var kommet i bilen. Hans Kongelige Højhed havde det i weekenden som en fisk i vandet, hvor han viste, at han også kan gøre det blandt de professionelle racerkørere. Men de mange undskyldninger, som ellers er kendetegnende for denne erhvervsgruppe, havde han endnu ikke lært.

"Det var en blanding af, at jeg . øh, bare kørte for hurtigt," kom det hudløst ærligt fra prins Joachim, der sammen med John Nielsen og Casper Elgaard, Århus, sluttede løbet på en flot tredjeplads - et lille halv minut bag bilen på andenpladsen.

Dette var søsterbilen til Jan Magnussens Peugeot 307 GTI, hvor Jens Møller, Ikast, Martin Pedersen, Køge, og Jesper Sylvest, Jægerpris, fik en flot afslutning på sæsonen med en andenplads. Undervejs var denne bil også plaget af mindre problemer, da Martin Pedersen bl.a. måtte i pit for at skifte et punkteret dæk efter at have været udenfor banen, og mod slutningen af løbet måtte Jens Møller køre uden kobling.

Også de to andre DTC-biler i top 3 bar præg af, at de er byggede og optimerede til sprintløb på to gange tyve minutter - og ikke langdistanceløb. Begge fik således gearkasseproblemer til sidst.

"Da der var tyve minutter tilbage, kunne jeg ikke bruge andetgearet, så jeg var godt klar over, at alt kunne ske," sagde Jan Magnussen, der sad i vinderbilen til sidst. "Det skete på et tidspunkt, hvor jeg allerede kørte og slappede af. Jeg var godt klar over, at chancerne ville være større for at få den hjem, hvis jeg kørte pænere."

I den lille klasse - der bestod af bilerne fra Yokohama Cup og OK Saxo Cup - var der også tæt kamp om opgøret, hvor det først i den sidste time blev afgjort, at de to tidligere DTC-kørere Per Poulsen, Årup, og Peter Rasmussen, Vester Hæsinge, tog klassesejren med en generel femteplads.

Se også:
Tider fra løbet

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • 05/10/03 - Padborg Park - 4-timer

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport