Dagens læsersvar leveres af manden bag et af verdens mest alsidige motorsports teams, Team Brask, og det er selvfølgelig Lars-Christian Brask. Ud over at være teamejer og -manager, så er L-C også selv en aktiv motorkører. I sæsonen 2000 deltog han i den engelske Formula First serie (ligesom i 1999), og han sluttede mesterskabet på en samlet 12. plads, selv om han kun deltog i halvdelen af sæsonen.
Lars-Christian Brask i hans Formula First racer (Foto: TeamBrask.com)
Her er de spørgsmål som læserne stillede L-C:
|
SP. |
Jeg ville godt spørge, om det ikke ville være smarterer for Team Brask, kun at koncentrarere sig om een motorsports klasse? Jeg mener, at det er udmærket at man ønsker at udvikle nye kørere, men man kan vil ikke være med over det hele! |
SV. |
Grunden til at Team Brask er i mange klasser er at vi er en marketing platform ikke kun et motorsport team. Derfor vil vi fortsat vaere involveret i mange klasser, hvor vi kan give et afkast til vores partnere i form af eksponering og underholdning. |
|
SP. |
I har satset meget på Palmer-serien. Er det et nødvendigt trin på vej mod Formel 3 eller Formel 3000? |
SV. |
Palmer Audi er på niveau med F3 og det er en bedre klasse for erfaring til F3000 end F3. F3 kan være den direkte vej til F1, men det er for så få kørere at risikoen er for stor og omkostningerne for høje til kun at satse på F3. FPA og F3000 er bedre for at bygge en professionel karriere mener vi! |
|
SP. |
Er det rigtigt at du var tæt på at købe Prost-teamet? Hvad med at købe jer ind hos Minardi i Formel 1? |
SV. |
Jeg var som representant for en gruppe af investorer i forhandlinger om at købe Prost Grand Prix i sommeren 2000. Det var ikke muligt at købe hele selskabet og der var nogle ting vi ikke kunne få belyst tilfredsstillende, så vi valgte at slutte forhandlingerne med Prost. Vi har også været i kontakt med Minardi, men der er ikke den store interesse fra deres side i at give os information, så vi kan komme videre. Vi er også i forhandlinger med bl.a. Minardi om et sæde for Giorgio Pantano i 2001, så der er løbende kontakt og tiden må vise hvad det fører til. F1 er en meget lukket og hemmelig verden og det er ikke så ligetil at købe sig ind i "klubben" selvom pengene er der!
|
|
SP. |
Er du skuffet over dansk erhversliv, at de ikke støtter danske kørere der vil frem i international motorsport? |
SV. |
Dansk erhvervsliv har ikke visioner til at forstå værdien af sponsering generelt. Motorsport kommer efter fodbold, håndbold etc. i sports sponsering, så vi må bare blive ved med at prædike de værdier som vi repraesenterer. Sponsering er ikke bare logo på trøjer og biler, men alt det der følger med af oplevelser. Det er der ikke mange i dansk erhvervsliv der ser! Team Brask har dog med nogen succes fået støtte fra KANSAS, QXL (bidlet.dk), Subsonic, Hydro Aluminium (Tønder) og Petroleum, som alle er fra Danmark, så helt galt er det ikke med den danske interesse. |
|
SP. |
Der går rygter om at team Brask stiller op på Le Mans i 2001, er det rigtigt?
Og hvis det er:
- med hvilken type racer?
- i hvilken klasse?
- hvem skal køre den/dem?
|
SV. |
Mht til Le Mans 2001 så er der mange ting, der stadig skal falde på plads. Det har været nævnt i medierne, at vi arbejder med John Nielsen, Goh og Karsten Ree omkring et Dome/Honda projekt. Det er rigtigt at vi er inde i billedet, men det er Karsten Ree's beslutning om hvor mange penge, han vil ofre på succes og hvordan han vil opnå den, der i sidste ende afgør om vi bliver involveret i det projekt. Team Brask vil stå for PR/Marketing, sponsorship, infrastruktur med værksted, mekanikere osv. ledet og overvåget af John, men bilerne bliver ikke i de kendte Team Brask gul/blå farver.
|
|
SP. |
Team Brask repræsenteres i 18 serier, er det ikke for meget at "gabe" over? |
SV. |
Team Brask er i atten serier fordi det giver stor synlighed og fordi vi kan underholde vores partnere til mange begivenheder. Samtidig er der også altid mindst en succes historie efter en racer week-end og det motiverer vores partnere, deres ansatte og/eller kunder. Værdien i at være verdens største racerhold har også en betydning. Vi har gode partnere og ansatte, så det er ikke for meget - specielt ikke når vi lytter til hvad vores sponsorer vil opnå! |
|
SP. |
Hvorfor er Team Brask ikke repræsenteret i dansk Formel 1800/2000 i stedet for med 3 biler i DTC? |
SV. |
DTC har TV dækning og er den populære serie i Danmark, desuden er vi i Formel Ford med Copytec som associeret partner for 2000/2001. Michael Outzen, der kørte for Copytec i 2000 fik en engelsk vinter mesterskabs sæson med os i Formula Renault efter at vi havde fulgt ham hos Copytec. |
|
SP. |
Har Team Brask planer om at dække flere serier, eller trækker sig ud af nogen serier? |
SV. |
Team Brask udvikler sig hele tiden og vi er med der hvor det giver fornuft for vores partnere, så det er en proces der hele tiden justeres og udvikles. I 2001 er vi i Formula Palmer Audi, F3, Formula Renault, V Sport Racing (tidl. Eurocars), F3000, DTC, Formel Ford (med Copytec) som et minimum. |
|
Her fra Motorsporten.DK, skal der lyde et stort tak til Lars-Christian Brask, for hans svar på læsernes spørgsmål.
Hvis du ikke nåede at få stillet dine spørgsmål, eller at der efter at du har læst disse spørgsmål og svar er dukket nye spørgsmål op, så fortvivl ikke, der kommer endnu en runde.
Du har her muligheden for at stille flere spørgsmål. Vi kan dog ikke love at alle kan få svar på deres spørgsmål. Hr. Nielsen
Læs mere om: Lars-Christian Brask |