Grand Prix 2   08/07/04

GP2 er stort set klar til start
GP2 eller Formel 2 som er tiltænkt at skal afløse den nuværende internationale Formel 3000 serie, har netop offentliggjort den endelige model.

GP2 eller Formel 2, navneuenigheden er begrænset til to navne, er netop blevet præsenteret, i hvert fald på papiret. FIA vil gerne have mere fokus på serien lige under Formel 1. Derfor blev der nedsat en arbejdsgruppe der skulle lave modellen til afløseren for Formel 3000. Den endelige form skulle efter alt dømme se ud som nedenstående, hvor vi her beskriver nogle af de vigtigste punkter:

Et sportsligt regulativ:
Et felt bestående af maks. 15 teams eller 30 biler.
En løbsdistance på maks. 200 km.
Tvungen dækskifte undervejs i løbene.
Samme pointsystem som i Formel 1.
Tests er begrænset til syv to-dages tests pr. år.
Begrænset dækforbrug i hvert løb: maks. 4 sæt dæk pr. bil pr. løbsweekend, og maks. 4 sæt dæk pr. bil pr. testsession.

Tekniske specifikationer:
Chassis: designet, produceret og samlet af Dallara - i et Formel 1 lignende koncept.
Kulfiber monocoque.
Et aerodynamisk design som skal give større mulighed for overhaling. Bl.a. med et specielt frontvinge design.
Vægt: 585 kg uden fører og brændstof.

Motorspecifikationer:
4 liters V8 motor.
ca. 600 hk ved maks. 9500 omdr/min.
Renoveringsrate af motoren efter ca. 4.500 km.
Udstødning: 8 i én.
6 trins halvautomatisk gearkasse med Mecachrome designet gearskifte på rattet, specielt udviklet til GP2.

Dæk:
Bridgestone dæk med teknologi (struktur og compounds) inspireret af Formel 1.
Fire riller i både for- og bagdæk.
Samme dimensioner som i Formel 1.

Sikkerhed:
Crashtest som i Formel 1.
Hurtigt udtageligt sæde á la Formel 1.
Tvungen brug af HANS.

Organisatoren af serien, Bruno Michels, udtaler i en pressemeddelelse i forbindelse med præsentationen, at serien skal være det sidste trin på stigen inden Formel 1. Bruno Michels fremhæver også at omkostningerne skal være begrænsede. Det vil koste € 250.000 at købe en raceklar bil inkl. motor, og da motoren kun skal renoveres én gang i løbet af en sæson, er det også en besparelse. Ekstra reservedele og udstyr skal teamene dog selv betale.

Allerede nu har en del af de forhåndsinteresserede og tilmeldte trukket sig med begrundelsen at det er for dyrt. Bruno Michels siger i den forbindelse at der er foreløbigt lavet en treårig aftale med diverse leverandører, og at prisniveauet derfor ikke vil øges.

Det første chassis var færdigt fra Dallara fabrikken 8. juni og i øjeblikket prøvekøres Mecachrome motoren og gearkassen i prøvebænke på Mecachrome fabrikken. Testarbejdet på bane vil blive udført af Renault Formel 1 testkøreren Franck Montagny. Dette testarbejde er planlagt til at starte d. 20 i denne måned og vare resten af måneden. Der vil blive testet yderligere frem til oktober måned. Alle bane tests er i første omgang planlagt til at finde sted på Paul Ricard banen i Frankrig.

Det er planen at serien skal være supportløb til de europæiske Formel 1 løb. Den foreløbige kalender siger 10 løb i GP2 serien næste år. Men lad nu arrangørerne og organisationen bag serien få overtalt teams, sponsorer osv. i løbet af resten af året. Projektet har efterhånden fået en blandet modtagelse, det største og næsten eneste klagepunkt har været økonomien.

Dons


 
Reklamer

Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport


H.I. Auto