Danish Touringcar Challenge   06/10/04

Så skete det igen
Årets finaleløb på Jyllands Ringen blev en blandet fornøjelse, både vejrmæssigt og ikke mindst sportsligt på banen.

Men lad os starte med vejret, der viste drilske takter allerede under træningen. For knapt var bilerne trillet op til træningen, inden det begyndte at sile ned. Dette gav en hektisk aktivitet i pitten, da alle teams skulle have skiftet til regndæk samt ændret opsætningen på bilerne. Volvo teamet ramte et fornuftigt kompromis, og træningen sluttede med den tredje hurtigste tid blot 0,154 sekund efter Jan Magnussen.

Tidtagningen forløb også i et blandet vejr, og den skiftende regn gjorde det særdeles svært at ramme det rigtige set-up, på det rigtige tidspunkt. Pontus placerede sig som nummer syv, hvilket var ok, da de 12 hurtigste går videre til søndagens Super Pole.

Søndag formiddag startede ud med nogle tunge skyer, der dog hurtigt drev væk, og da dagens Warm up og Super Pole skulle køres tørrede banen mere og mere op efterhånden som bilerne fik kørt et tørt spor på banen. Da Pontus fik sin flyvende Super Pole omgang, var der stadig "fedtet" på banen, men efter flot kørsel fik vi en start position som nummer 5, blot syv hundrededele efter en særdeles velkørende Michael Carlsen i Peugeot 307 på fjerde pladsen.


(Foto: Motorsporten.dk)

Vejret viste sig heldigvis fra sin bedste side, da alle DTC bilerne kørte ud til et velbesøgt grid show, i flot efterårs solskin. En halv time senere var et top motiveret DTC felt klar til start, og Pontus leverede endnu en kanonstart, og efter et spændende heat med nogle særdeles gode dyster mod bl.a. Michel Nykjær, der dog endte i en overhaling i gul flagzone (den vender vi tilbage til), sluttede Pontus på tredjepladsen.

De første fem i pre-finalen bytter som bekendt startrækkefølge og da vi endte som nummer tre, starter vi også som treer i finaleheatet. Finaleheatet skulle dog vise sig at blive langt mere "spændende", end vi havde håbet på. For allerede halvt inde i løbet får vi John Nielsen op bag os, hvilket gav grund til lidt nervøse trækninger i teamet. Desværre skulle det også vise sig, at det var der god grund til, nede i Ford-svinget går John indenom Pontus, og med en meget bred linie fik Volvo'en en kærlig hilsen fra den røde BMW, hvilket endte med et knækket forhjulsophæng.
Desværre må vi se i øjnene, at vi sluttede vores sæson hvor vi startede den - i sandkassen - takket være BMW/Essex køreren John Nielsen.

Protester afvist
Teamet lagde en protest både på Michel Nykjærs overhaling i gul flagzone som John Nielsens påkørsel. Begge episoder der i vores, og mange andres øjne, ikke var den store tvivl om. Men løbets dommere ville det anderledes. Til trods for, at vi i begge tilfælde kunne fremvise episoderne fra vores eget inboard kamera, var der ingen interesse fra dommernes side, i at se optagelserne. Og da vi spurgte til om vi kunne få lov til at se episoderne på tv, da den ene af kendelserne blandt andet var meget baseret på netop TV2s optagelser, fik vi blot svaret - at båndet desværre var løbet ud i den ene video og at deres back-up video havde optaget i sort, ikke just det man forventer i en serie som DTC hvor alle teams bruger mange penge på at være professionelle. Dette er langt fra det niveau, som man må forvente af dommerne i en serie som DTC, som i øvrigt har en utrolig arrogant holdning.

Begge protester blev afvist, dette uden, at vi i teamet havde haft mulighed for at argumentere ud fra tv-billederne og ej heller fra vores eget inboard kamera. Et lettere rystet team, måtte derfor pakke sammen med en samlet placering som nummer seks i dette års DTC-mesterskab.

En skam, når vi nu her til formiddag har haft mulighed for at se begge episoder på tv, og især da der i vores øjne er sket to fejlbedømmelser fra dommernes side. Og endnu mere ærgerligt når vi end ikke har haft muligheden for at diskutere protesterne via de fakta som TV2 og vores inboard kamera viser.

Alt dette til trods, må vi sige, at sæsonens sidste løb blev et spændende race, med mange velkørende konkurrenter, hvilket også gav de mange publikummer og fremmødte VIP gæster en god oplevelse.
Og til trods for, at vi nu har kørt 2004 sæsonens sidste løb, går teamet ikke i vinterhi. Allerede nu begynder arbejdet på sæson 2005, både med sponsorarbejdet og selvfølgelig med at undersøge mulighederne for, at vi kan forbedre S60'eren og vores resultater endnu mere til næste sæson.

Til sidst vil vi selvfølgelig gerne benytte lejligheden til at ønske Casper Elgaard, Henrik Lundgaard og Martin Jensen tillykke med de tre flotte placeringer i årets DTC mesterskab.

Volvo Motorsport Danmark


Læs mere om:
  • 03/10/04 - Jyllandsringen - DTC weekend

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport