Danish Touringcar Challenge   08/10/04

Flot finale for Michel
Efter turen til Padborg Park, hvor tingene ikke helt fungerede for Michel Nykjær og Seat teamet, kom de til finalen på Jyllands-Ringen med store forventninger.

Michel har igennem hele sæsonen vist at Seat raceren funger bedst på Jyllands-Ringen, og det er også her de gode resultater er taget, derfor var det ikke nogen overraskelse at Michel Nykjær var næst hurtigst i lørdagens første træning med tiden 1:24,747.

Det regnede voldsomt og derfor var tiderne ikke dernede hvor man kunne forvente at DTC feltet burde være. Michel var kun 8/1000 sek. langsommere end Jan Magnussen i den første træning.


(Foto: Motorsporten.dk)

Tidtagningen lørdag blev også afviklet i regnvejr, og her holdte Michel Nykjær godt fast i toppen med tiden 1:23,070, kun 0,328 sekund langsommere end feltets hurtigste mand, som denne gang var John Nielsen.

Forholdene var svære under lørdags tidtagningen, men også unde disse forhold viser Michel at han kan tøjle Seat'en på Jyllands-Ringen.

Efter tidtagningen var der lidt tumult i DTC feltet da den førende Henrik Lundgård fik underkendt sine tider grundet for lav frihøjde på Toyotaen, og hermed var der lagt op til et aften/natligt drama ved skrivebordet.
Det hele endte med at Lundgård og Toyota indgav protest og det blev besluttet at den endelige dom i denne sag skal afgøre ved førstkommende DASU møde (skrivebords afgørelse) og dermed fik dommen opsættende virkning og Lundgård kom dermed med i superpolen, som samtidig blive udvidet til at indeholde 15 biler.

Søndagen lagde op til en omgang godt race. Vejret var klaret op, men warm-up'en blev dog stadig kørt på en morgen våd bane. Tiderne fra denne session afspejler dog tydeligt at der igen kom slicks på racerbilerne, men for Michel Nykjær og seat teamet var det lidt af en dukkert.
Michel Nykjær bedste tid var 1:16,808, hele 3,036 sekund langsommere end Jan Magnussen der var denne sessions hurtigste mand.
Det kunne dog ikke knække sjællænderen der havde et klart mål i denne her weekend .... 2 sejre!

Grunden til at Michel ikke kørte specielt hurtige tider i warm-up'en var at han brugte denne session til at skruppe dæk klar til super polen og løbet, og derfor blev der overhoved ikke kørt efter tider.

Michel skulle starte næstsidst i super pole, og han havde derfor en stor fordel, idet alle de andre havde kørt et perfekt spor til Seat'en, og Michels tid blev 1:12,320, kun 8/100 sekund langsommere end Jens Edman i Toyota.

Herefter var vejen banet for et rigtigt godt løb for Michel, og han havde også forsat sine store forventninger i behold.

Starten på pre-finalen blev dog en ren katastrofe for Michel, og flere biler kom forbi ham inden første sving. Ikke helt den start Michel havde håbet på, på den anden side kom han igennem sving uden buler, og det var nok det vigtigste.
Årsagen til den dårlige start var at han fik sat i gang med for meget hjulspin, og han var derfor tvunget til at slippe gassen lidt,og dermed mistede han også moment, og dermed tabt han lidt terræn til konkurrenterne.

Igennem pre-finalen kæmpede Michel sig vej igennem feltet, og han havde nogle meget se værdige dueller med Michael Carlsen.
Michel fik dog ikke rigtigt fat i Jan Magnussen, men han klarede selv sin exit. Idet han flettede forskærm med Jens Edman. Hermed var vejen banet for Michel som trak en sikker sejr hjem foran en flot kørende Michael Carlsen.


(Foto: Motorsporten.dk)

Sejren i pre-finalen betød at Michel skulle starte fra 5. position i finalen hvilket umiddelbart kunne gøre det lidt svært. Men Michel fik en rimelig start, og som løbet skred frem viste der sig to profiler, og det var Casper Elgaard og Michel Nykjær.
Ingen kunne komme i nærheden af de to, og løbet endte også sådan, med John Nielsen på 3. pladsen.

Igen i finalen satte Michel Nykjær hurtigste omgang med tiden 1:12,136.


(Foto: Motorsporten.dk)

Finale resultatet betød at Michel Nykjær endte på en samlet 4. plads i DTC mesterskabet, med 165 point, kun 5 point fra en 3. plads. Lidt ærgerligt, på den anden side er der en masse at bygge forventningerne på til 2005 sæsonen.
Michel er selvfølgeligt tilfreds med resultatet for weekenden og selve sæsonen, men når man ikke bliver nummer 1, er der altid noget der kan arbejdes på.

Vejgaard


Læs mere om:
  • 03/10/04 - Jyllandsringen - DTC weekend

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport