Danish Touringcar Challenge   06/01/05

Hvem er David Falch
- ny kører i DTC klassen denne sæson
Efter tre hele sæsoner i den store Yokohama Cup klasse, så er David Falch efterhånden en erfaren kører i dansk motorsport, og her til 2005 sæsonen tager han skridtet op i DTC klassen - dansk motorsports 'kongeklasse'.

Men David Falch's motorsportskarriere strækker længere tilbage end de tre sæsoner i Yokohama Cuppen.
I 1987, som 11 årig, startede han med go kart i Minipop klassen, og de næste mange sæsoner blev kørt i de forskellige go kart klasser, hvor det blev til mange flotte placeringer og flere mesterskaber undervejs.


Allerede i sin debutsæson - 1987 - sluttede David Falch på skamlen i Danmarksmesterskabet.
Her ses vinder trioen med Finn Sode (1. pl.), Jesper Carlsen (2. pl.) og til højre David Falch (3. pl.).
(Foto: Falch)


I 1992 kørte David Falch Danmarksmesterskabet hjem.
(Foto: Falch)


Igen i 1998 vandt David Falch Danmarksmesterskabet.
(Foto: Falch)

Efter tolv år i go kart, så skiftede David i 1999 op til bilklasserne, og her valgte han en noget usædvanlig rute for en ung kører.
David havde sammen med nogle kammerater restaureret en Porsche 911S fra 1968, og i den stillede han op i 'Historisk Motorsport', hvor det blev til to sæsoner i den hvide Porsche.

2001 blev lidt af et overgangsår for David, her blev Porschen solgt, og der blev i stedet indkøbt en Peugeot 206 GTI, som blev opbygget til Gruppe N klassen for biler mellem 1601 og 2000 cc - Yokohama Cup. Det blev dog kun til et par løb i denne sæson.


David Falch's første Gruppe N 1601 til 2000 cc (Yokohama Cup) racer - en Peugeot 206 GTI.
(Foto: Motorsporten.dk)

Igen i 2002 stillede David op i Yokohama Cuppen med sin Peugeot 206, hvor hans bedste placering var en 3. plads i 'Åbningsløbet' på Jyllands-Ringen, og sæsonen sluttede med en samlet 6. plads i mesterskabet.

Efter 2002 sæsonen blev Peugeot'en solgt, og 2003 kørte David for LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore, det var igen i den store Yokohama Cup klasse, hvor han kørte i den ene af teamets Peugeot 307 EPO I racere, den anden af racerne blev kørt af Lars Vendelbo.
Det blev til en 3. plads til David i mesterskabet.


Første sæson for LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore kørte David Falch i denne Peugeot 307 EPO I.
(Foto: Motorsporten.dk)

Op til 2004 sæsonen udvidede LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore teamet med yderligere en bil, igen var David team kollega med Lars Vendelbo samt teamets nye kører Klaus Verner.
Det blev igen til en 3. plads i mesterskabet, hvor det ene og alene var uheld der forhindrede ham i at vinde mesterskabet.

Mesterskabet blev vundet af Klaus Verner med Lars Vendelbo på 2. pladsen, så her gjorde LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore med David's 3. plads helt rent bord i den store Yokohama Cup klasse.


David Falch's 2004 racer, en Peugeot 307 EPO II fra LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore teamet, sikrede ham endnu en 3. plads i Yokohama Cuppen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Karriereforløb:
År Beskrivelse
1987

(Foto: Falch)
Debut i Go kart i Minipop klassen
  • Nr. 1 ved Københavns- mesterskabet
  • Nr. 1 ved Sjællands- mesterskabet
  • Satte poleposition og blev nr. 3 ved Danmarksmesterskabet
1988 Minipop
  • Nr. 1 ved Copehagen Open
  • Nr. 2 ved Pondus Cup (DM)
1989

(Foto: Falch)
Rykkede op i POP 2
  • Flere top resultater
1990 Rykkede op i POP 1
  • Udgik fra førerposition ved DM
1991 Rykkede op i ICA
Kører for JS-Engines i en CRG kart.
  • Nr. 3 ved Sjællandsmesterskabet
  • Nr. 10 ved Nordiskmesterskab
  • Deltager ved Europamesterskabet for juniorer
1992

(Foto: Falch)
ICA
Kører for JS-Engines i en KALI kart.
  • Nr. 1 ved Sjællands- mesterskabet
  • Nr. 1 ved Danmarks- mesterskabet
  • Nr. 2 ved Nordiskmesterskab
  • Nr. 4 ved Viking Trophy (int)
1993

(Foto: Falch)
Rykkede op i Formel A
Kører for Haase Kart's fabriksteam
  • Nr. 1 ved Danmarks- mesterskabet, sejren blev senere annuleret p.g.a. 100 grams undervægt.
  • Nr. 1 ved Federation Cup ved VM (B finale) i Laval, Frankrig
  • Nr. 15 i EM serien (over 150 startende)
    • 7.plads i Jesolo
    • 8.plads i Holland
1994 Rykker til Formel National A
  • Nr. 1 ved Copehagen Open
1995 Formel National A
  • Nr. 1 ved Copehagen Open
  • Nr. 2 ved Danmarksmesterskabet
1996 Formel National A
  • Flere top placeringer
  • Udgik fra 4. pladsen ved Danmarksmesterskabet
1997 ICA
Kører for Birel i Danmark.
  • Nr. 4 ved copehagen open
  • 1998

    (Foto: Falch)
    Formel National A
    Kører i en Mirage kart
    • Nr. 1 ved Danmarks- mesterskabet
      (deltog kun i det ene løb)
    1999 Historisk Motorsport
    Porsche 911S
    • Deltog kun i få løb.
    2000 Historisk Motorsport
    Porsche 911S
    • Nr. 1 ved 'Åbningsløbet' på Jyllands-Ringen
    • Nr. 3 på Djursland
    • Poleposition ved Copenhagen Classic Car Cup, måtte senere udgå med teknisk defekt
    2001

    (Foto: Motorsporten.dk)
    Gruppe N 1601-2000 cc
    Peugeot 206 GTI
    • Kørte kun to løb
    2002

    (Foto: Motorsporten.dk)
    Gruppe N 1601-2000 cc
    Peugeot 206 GTI
    Blev nummer 6 i mesterskabet
    • en 3. plads
    2003

    (Foto: Motorsporten.dk)
    Gruppe N 1601-2000 cc
    Peugeot 307 EPO I
    Kører for LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore
    Blev nummer 3 i mesterskabet
    • To 1. pladser
    • Fem 2. pladser
    • Tre 3. pladser
    2004

    (Foto: Motorsporten.dk)
    Gruppe N 1601-2000 cc
    Peugeot 307 EPO II
    Kører for LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore, med importør støtte.
    Blev nummer tre i mesterskabet.
    • Seks 1. pladser
    • En 2. plads
    • Tre 3. pladser
    2005

    (Foto: Ib Trebbien)
    DTC
    Peugeot 307
    Kører for LV-Motorsport


    Hr. Nielsen


    Læs mere om:
  • David Falch

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk