Nostalgi hjørnet   03/06/06

Danmarksmester i supertempo
I dag for 38 år siden
Da de danske asfaltbaner åbnede for 1968-sæsonen var Erik Høyer én gang tidligere danmarksmester. I tilgift havde han fået ry for at smadre Morris Mini-Cooper-biler - angiveligt brugte han tre af slagsen gennem 1967-sæsonen! Til '68 skiftede han til Austin og han var som forvandlet. I revolutionsårets forår sikrede Høyer sig sin anden DM-titel på bare 7 uger, og et helt nyt renomé i tilgift!

Klassen hed standardvogne gruppe 5, 0-1000 ccm: kampplads for Austin og Morris' Mini-Cooper, Fiat-Abarth 1000 Corse, Frazier-tunede Hillman Imp og NSU 1000 TTS. I tilgift kunne man også skue Kurt Molbechs grovtunede Morris Minor 1000 i matlak og med nuværende DTC-teamejer Lars Vendelbos far som mekaniker!
Fiat-forhandler Son Borch-Christensen (far til nuværende historiske kører Martin) var forsvarende mester i sin Fiat-Abarth og som sådan blandt favoritterne til endnu en titel. Fiat-holdet talte også '67-mesteren fra den mindre gruppe 2, 0-850 ccm-klasse Arnold Larsen (far til Clio Cup-kører Henrik).

Sorøs Peder Pedersen vandt klassen i 1966, men uheld frarøvede ham titlen i '67. Han valgte at sælge sin hurtige Hillman Imp til Jesper Sylvests spirituelle fader, Frederikssundvikingen Jørgen Kofoed.
Peder Pedersens bysbarn Steffen Nielsen startede 1967 i en hjemmebygget Imp, men sluttede sæsonen som NSU-fabrikskører - ganske vist var en stor del af deltagelsen for egen regning. Til 1968 fik han selskab af to nye, håbefulde talenter, der skulle komme til at sætte hver deres præg på de næste to årtiers banesport: Leif Pedersen (onkel til SSC-kører Hans-Henrik) og Ernst Schröter (far til Tommy og Michael).
Mini-Cooper-holdet var delt i henholdsvis en Austin- og Morris-lejr. Morris-kørerne var tegnet af bl.a. den flyvende møbelpolster fra Randers (og en af landets første gokart kørere) Poul H. Pedersen - nevø til nuværende Advan og Yokohama Cup kører Carsten Rasmussen.
Lars Viggo Jensen (co-driver for Jens Winther i internationale langdistanceløb i første halvdel af 1980'erne) og senere mangeårig løbsarrangør på Jyllands-Ringen John Lundberg.
Team Austin Mini (malet med stor skrift på bagskærmene) og andre, talte folk som Flemming Jæger og lægen fra Dianalund Peter Hollnagel. Nuværende folkeracekører Kreston Svoger og tilsvarende historiske kører Ib Vølding var også på holdet, sammen med teamets nye kører Erik Høyer.

Gruppe 5, 0-1000 ccm var på programmet 11 gange i 1968, men kun 7 af disse talte til DM. 5 af løbene var placeret i forsæsonen - fra Ring Djurslands åbningsløb 21. april til samme banes 2. pinsedagløb 3. juni. Ind imellem lå to DM-løb på Jyllands-Ringen, 28. april og fire uger senere 23. maj, samt Roskilde Rings løb bare tre dage senere.

Erik Høyer vandt de tre første DM-afdelinger, samt et ikke-tællende løb på Roskilde Ring. Son Borch-Christensen havde indtil da kørt fra udgåelse til udgåelse, men vandt en overbevisende sejr i Roskilde. DM-stillingen viste at Høyer førte med 30 point (af 32 mulige point), Steffen Nielsen var en solid toer med 16 point, mens Son Borch-Christensen havde 14. Med 9 og 8 point havde Poul H. Pedersen og Flemming Jæger stadig teoretiske chancer for en DM-titel, men sammen med det øvrige felts ambitioner, blev de gjort grundigt til skamme, da klassen mødtes til årets femte DM-afdeling andenpinsedag på Ring Djursland.
Det var ved samme løb at Kreston Svoger slog nogle gevaldige koldbøtter på publikumslangsiden og alligevel slap med skrammer, da han ramte nogle halmballer (hvad lavede benævnte baller der?").

Erik Høyer vandt sin fjerde DM-sejr ud af fem mulige og dermed titlen og fortsatte stilen året ud og vandt 10 af 11 løb. Borch blev en slagen toer, mens Steffen Nielsen hjembragte tredjepladsen efter et par gode forårsløb.

Erik Høyer fortsatte Cooper-dominansen de næste år. Frem til og med 1971 vandt han div. officielle og uofficielle titler i Austin-produkter, før han skiftede til Ford.

Jesper O. Hansen


Læs mere om:
  • Erik Høyer

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk