Danish Touringcar Challenge   28/06/05

En weekend til glemmebogen
Den fjerde afdeling af DTC var henlagt til en ny bane, nemlig den nyudvidede Sturup Raceway i Sverige. Og allerede inden teamet tog hjemmefra, var det med bange anelser, da Sturup banen er en lille bane med mange snævre sving, ikke just det bedste udgangspunkt for Volvo S60 raceren.

Men det skulle vise sig at blive en weekend, der overgik selv de værste anelser.

Allerede onsdag kom teamet til Sturup for at gøre klar til en to-dages test torsdag/fredag. Og torsdag morgen trillede Jason ud på de første omgange på den næsten færdige bane.
"Hvorfor er vi kørt helt herop? Vi kunne ligeså godt have kørt inde i Næstved centrum", var Jasons første kommentarer til den meget snævre bane. "Den minder utroligt meget om en bybane, med de mange snævre sving og autoværnet der står så tæt på", fortsatte han, uvidende om, at autoværnet snart skulle komme tættere på end forventet.


(Foto: Volvo Motorsport Danmark / Jesper Pedersen)

For lige inden middag fik Jason det ene baghjul ud på curberne i et af svingene, dette er normalt, men hvad der ikke var normalt var, at curberne ikke var støbt fast i dette sving. Curberne gled og bagenden gled efter med en snurretur, der endte med fronten lige ind i autoværnet. Testen blev stoppet og bilen slæbt fri af autoværnet, alt imens teamets mekanikere forsøgte at få et overblik over skaderne. Og dommen var hård, 20 cm forvange fyldte kun 3 cm, komplet ødelagt front med luftindtag, køler, oliekøler mm. og en motor der havde rykket sig op mod 10 cm fra normalpositionen var, hvad mekanikerne kunne konstatere efter et hurtigt overblik

Bilen blev skubbet ned i teltet, og alle i teamet gik lidt rundt om bilen, uden der blev sagt ret mange ord, men efter de første rystelser fra autoværnet havde lagt sig, begyndte telefonerne at gløde. Jason fik arrangeret en pladesmed på Amager og en fri rettebænk et andet sted på Amager, Teamchef Kent Bo Steffensen fik snakket med Volvo Danmark for at få adgang til nye stumper hurtigst muligt fra Göteborg, mens teamet fik læsset bilen og, hvad der skulle bruges af reservedele. Og 12 timer efter mødet med autoværnet, stod bilen i rettebænken, den nye motor stod klar ved siden af og weekendens redningsmand, pladesmeden Karsten, gik i gang med nattens arbejde for at få bilen rettet ud. Klokken syv næste morgen var bilen klar til montering, og helt nøjagtigt 24 timer efter, bilen havde forladt Sturup Raceway trillede den ind gennem porten igen. Klar til at genoptage de sidste to testpass om fredagen.

"Det var et kæmpe puslespil, som ikke kunne havde ladet sig gøre, uden den store indsats og velvilje vi mødte undervejs. Ikke bare pladesmeden Karsten og teamet gjorde en kæmpe indsats, men en stor hjælp fra både Volvo og de mange involverede både på pladeværkstedet og udenfor gjorde, at dette var muligt", udtalte en tilfreds teamchef, da bilen trillede ud til fredagens testpass.

Lørdag var præget af regn, og en meget våd bane, men her viste bilen sig rigtig velkørende, og vi kørte generelt top tre tider under formiddagens testpass. Desværre skulle tidtagningen vise sig at blive en ren gyser. Solen var kommet højt på himlen igen, og desværre begyndte vi at døje en del med understyring på den snævre bane og måtte erkende, at vi skulle ende som nummer 13 blot fire hundreddele af et sekund efter den forjættede 12. plads, der gav adgang til Super Polen.


(Foto: Volvo Motorsport Danmark / Jesper Pedersen)

En del forbedringer på bilens undervogn skulle derfor testes af under søndagens warm up. Desværre blev resultatet ikke det, som nogen havde håbet på. På vej op over toppen på banens anden langside skrider bilens bagende ud og sender den i et spin, der endnu engang stoppes af det svenske autoværn. Nu kunne man fristes til at sige, at kunne teamet gøre den klar én gang, så kunne vi også gøre det igen. Viljen var der, teamet var klar, ligesom Karsten atter var klar til at gøre det umulige og rette bilen igen, men problemet lå et helt andet sted.
"Efter torsdagens uheld, måtte vi erkende, at det var slut med de mange stumper til fronten. Nu lyder et møde med autoværnet måske ikke så dramatisk, men med en hastighed på godt 140 km/t, giver det en delcelleration på 3.8G. Og så kan de fleste nok godt forestille sig, hvad det indebærer" - kunne teamets chefmekaniker berette om den uheldige oplevelse.

Derfor blev det til en eftermiddag, hvor DTC feltet måtte starte uden en Volvo på gridden. Dette er én af de weekender, der er klar til at ryge direkte i glemmebogen. Men alligevel vil den blive husket for den store indsats af teamet og de mange involverede i opretningen og klargøringen af Volvo S60 raceren. At det så ikke skulle bære frugt i søndagens heats, er bare brandærgerligt.

"Heldigvis" har vi nu en længere pause, så vi kan få bilen på ret køl igen, og få fyldt reservedelslagrene op. Vi er i hvert fald sikre på, at både S60eren, Jason Watt og teamet bag dem, er klar til at vise, at weekenden på Sturup er glemt, og vi igen er med fremme i DTC feltet, hvor vi hører hjemme, når næste afdeling af DTC bliver kørt på Ring Djursland den 7. august.

Volvo Motorsport Danmark ønsker en rigtig god sommerferie til vores sponsorer, presse og ikke mindst de mange Volvo/Watt fans derude.

Volvo Motorsport Danmark


Læs mere om:
  • 26/06/05 - Sturup Raceway - Danish Touringcar Challenge

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk