Danish Touringcar Challenge   05/07/05

Sylvest tilfreds med weekenden
- på Sturup Raceway
Fjerde afdeling af dette års DTC mesterskab blev i weekenden 25.-26. juni afviklet på den nye Sturup Raceway og med en generel 9. og 10. plads var Jesper Sylvest godt tilfreds med weekendens udbytte.

Allerede fredag eftermiddag var Jesper Sylvest ude på den skånske bane. Siden løbet på Jyllands-Ringen har Sylvests blå Citroën Xsara racer lidt af voldsomme vibrationer og teamet havde med hjælp fra Peugeot Sport fået lov til at teste et af deres gearkasse spærredifferentialer for at se om det kunne løse problemet. Sylvest kørte fem omgange og følte bestemt en bedring i bilens handling. Desværre skulle Peugeot selv bruge spærredifferentialet så Jesper måtte leve med vibrationerne weekenden over inden hans eget spær sendes af sted til England for at blive tjekket henover sommer pausen.

Lørdag morgen startede med sol fra en skyfri himmel, men hen over den tidlige formiddag trak et kraftigt regnvejr sig sammen og efterlod den nye bane i bogstaveligste forstand oversvømmet. Derfor valgte Jesper Sylvest ikke at deltage i den første warm up for at undgå uheld. I den anden warm up var banen ved at tørre op igen. Der var stadigvæk fugtigt mange steder, men alle biler deltog på de hurtige tørvejrsdæk - noget der passer den lange sjællænder godt. Jesper kørte nemlig 5. hurtigste tid og beviste at han kan være med helt fremme under vanskelige forhold hvor det mere er køreren frem for bilen der sætter tiden. Men træerne vokser ikke ind i himlen og i tidtagningen der blev kørt på en helt tør bane rakte det kun til en startplacering som nummer 18 og ca ½ sekund fra super pole.


(Foto: Motorsporten.dk)

Søndagens warm up blev brugt til at tilkøre et komplet nyt bremsesystem. Teamet håbede at dette ville være medvirkende til at fjerne nogle af de uønskede vibrationer og sammen med et ny spær kunne eliminere dem helt. En manøvre der lykkedes selvom der stadigvæk mangler det sidste nemmelig spærredifferentialet.

Til søndagens Prefinale holder Jesper så uheldigt at han ikke selv kan se startlysene. Jesper må derfor få meldingen over radioen, men det til trods kom Jesper godt af sted hen mod banens første sving. Her undgå Jesper akkurat en spindende Jens Møller, men taber et par placeringer som følge af dennes uheld. Også Hans Hartmann og Jørgen Weinreich mødte hinanden i først sving, hvilket sendte banens safety-car ud. Jesper indtager en plads umiddelbart bag Klaus Vener og Carsten Leveau. Sidstnævnte er dog ikke særlig opmærksom da sikkerhedsbilen igen trækker i pit for da Jesper krydser målstregen har trekløveret tabt over en halv langside til de forankørende. Det koster og selvom Jesper kommer forbi dem begge er det umuligt at få lukket hulet og må slutte løbet på en tilfredsstillende 10. plads.

Det sikre en startplacering som nummer 10 i finalen og da lyset slukker smutter et par af de hurtigstartende BMW'er forbi. Jesper taktik var at holde sin næse ren og passe på med ikke at overkøre bilen og det gav bonus. Over finalens 13 omgange indhenter Jesper det tabte plus en enkelt placering og kan modtage det ternede flag som nummer 9 generelt og nummer 5 i Privat Cuppen.

Jesper udtaler: "En tilfredsstillende weekend for os. Vi kæmper stadigvæk med bilen, men for hver gang løser vi endnu et lille problem. Det er naturligvis ikke optimalt, men grundet forårets skulderskade har det ikke været muligt for os at teste mere.Nu ser vi frem til en velfortjent sommerpause, hvor vi kan kigge bilen efter inden det igen går løs på Ring Djursland. En bane jeg synes rigtig godt om, men hvor vi heller ikke har fået testet i år. Vi håber dog at TV2's tilstedeværelse i vores telt vil kunne booste moralen yderligere."

Næste løb i dette års DTC-mesterskab køres på Ring Djursland den 6. og 7. august 2005.

Sylvest Motorsport


Læs mere om:
  • 26/06/05 - Sturup Raceway - Danish Touringcar Challenge

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk