Eks-rallymesteren kørte feltet bagud under tidtagningen på Padborg Park Tidtagningen i Danish Touringcar Championship er en mærkelig størrelse. På den ene side gælder det om at køre hurtigt og sikre sig en plads blandt de tolv bedste, som søndag middag kæmper i Super Pole. På den anden side skal man også undgå at presse materiellet og ikke mindst dækkene mere end højst nødvendigt.
Alligevel valgte Henrik Lundgaard, Hedensted, en utraditionel strategi, da der manglede fem minutter af lørdagens tidtagning på Padborg Park. Eks-rallymesteren var ikke bare sikker på sin plads i Super Pole. Han var også næsthurtigst. Trods dette kørte han på banen og satte en kanontid, der var et halvt sekund bedre end teamkammeraten Jan Magnussen, England. Det hele lignede et effektivt stykke salgsarbejde for de Toyotaer, Team Den Blå Avis sætter til salg efter afslutningen af denne sæson.
"Jeg ved ikke, om det var et stykke salgsarbejde, men det var et effektivt stykke arbejde for at vise, at bilen i hvert fald er på toppen. Nu har vi kørt meget taktisk tidligere, hvor vi har kørt efter at komme i Super Pole, men denne gang ville vi også i toppen af tidtagningen," forklarede Henrik Lundgaard om sin taktik. "Det er de tider, vi ved, at vores biler kan køre, når alt er godt, og der var en omgang, som ramte godt. Vi lavede lidt om på set-uppet, og den passede lige i øjet. Det virkede bare det hele."
Kampen om årets Danish Touringcar Championship står mellem Henrik Lundgaards teamkammerat Jan Magnussen og Casper Elgaard, Århus, der har ti points forspring. Men Casper Elgaard har også en BMW, der med sit baghjulstræk traditionelt har klaret sig bedre over distancen, hvor Team Den Blå Avis ikke har haft samme styrke med sine forhjulstrukne Toyota Corollaer. Imidlertid er Padborg Park kendt for at være den DTC-bane, der er mest skånsom ved dækkene, så måske har Toyota-kørerne en chance for at komme i front i morgen?
"Hvis banen er, som den er nu, hvor der er bid i den, er det godt for vores bil, for så er den mild ved dækkene," vurderer Henrik Lundgaard. "Men er det ligesom ved lørdagens frie træning, hvor der ingen bid er i dækkene, så varmer vi bare dækkene uden at få noget bid overhovedet, og så har vi samme situation som på Jyllandsringen. Men er der godt bid på banen, så kan vi være med."
Intet mindre end seks kørere kom under den kritiske 1.03-grænse på Padborg Park, og her var Casper Elgaard den ene af dem. DTC-mesteren har 40 kg succesballast i sin BMW, men alligevel markerede han sig ved at sætte femtehurtigste tid og være to tiendedele af et sekund foran teamkammeraten John Nielsen. Og havde han blot kørt to tusindedele hurtigere, havde han været tredjehurtigst.
Men også Jason Watt, Herlev, gjorde det godt. Gennem hele lørdagen har eksmesteren været fremme i den bedste tredjedel af feltet med sin Volvo S60, og det kulminerede med den tredjebedste tid under tidtagningen.
Blandt privatkørerne i DTC Cuppen vil Michael Carlsen, Vissenbjerg, med stabil kørsel kunne sikre sig sin tredje titel i DTC-regi på seks år, men længe så det ud til, at Peugeot-køreren manglede den hurtighed, der trods alt skal til, for at han kan sikre sig de nødvendige resultater. Mens rivalen Martin Pedersen, Køge, var hurtigste privatkører, befandt fynboen sig længe i den dårligste tredjedel af feltet, men et par gode omgange mod slutningen af tidtagningen gjorde, at han også er med, når der søndag middag køres Super Pole om fordelingen af de tolv bedste startplaceringer.
Morten Alstrup Læs mere om: 18/09/05 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge |