DTC-titlen kan vindes på flere måder Inden den altafgørende DM-Finale på FDM Jyllandsringen den 2. oktober har Jan Magnussen, England, et forspring på blot to points til Casper Elgaard, Århus. Det er så tæt på, som det næsten kan være, og det betyder reelt, at den af de to, som klarer sig bedst i næste weekend, er ham, som bliver mester.
Alligevel har Jan Magnussen et lille fortrin. Får både han og rivalen nemlig en alvorlig teknisk defekt, så begge må udgå, ja, så er han sikker på at tage titlen for anden gang på tre år.
Men hvad er egentlig bedst? At ligge i front inden den afgørende DTC-afdeling eller ligge på baghjul? Kikker man i statistikken, så er der en lille fordel ved at føre inden DM-Finalen, men det er ikke nogen garanti for succes. To ud af seks gange er mesterskabet således gået til en kører, som var bagest på points inden den afsluttende afdeling.
|
1999
Jesper Sylvest, Jægerspris, var et point efter Michael Carlsen, Vissenbjerg, men sjællænderen tog titlen med to points. |
|
2000
Michael Carlsen, Vissenbjerg, havde et forspring på 15½ points til John Nielsen, England, som han også holdt efter DM-Finalen. |
|
2001
Michael Carlsen, Vissenbjerg, havde inden de afsluttende løb et forspring på 5 points til Jason Watt, Herlev, der fik det reduceret til 3½ points. |
|
2002
Jason Watt, Herlev, havde et gigantforspring på 37 points inden DM-Finalen, og selv om der blev gjort indhug i det, så var det stadig på 25 points efter løbet. |
|
2003
Jan Magnussen, England, førte med 20 points inden DM-Finalen, og han havde 19 points, da dagen var omme. |
|
2004
Henrik Lundgaard, Hedensted, havde et forspring på 10 points inden den afgørende weekend, men Casper Elgaard, Århus, tog titlen med 16 points. |
Fotograf: Birger Vilén dtc-net.dk Læs mere om: 02/10/05 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |