Historisk Rally   25/01/06

Seks døgn med tidstyranni og stress
Torsdag eftermiddag klokken 16.01 hæver Københavns kulturborgmester, Martin Geertsen, Dannebrogsflaget og sender dermed Lars Bækkelund, Horsens, og Arne Pagh, Billund, af sted som det andet startende hold i den niende udgave af Rallye Monte-Carlo Historique.

Forude venter dem ikke bare en rute på 2.790 km og kamp mod 349 konkurrerende mandskaber. Der er også udsigt til seks døgn med tidstyranni og stress.

For selv om Rallye Monte-Carlo Historique langt hen ad vejen skal få nostalgien i højsædet og bringe minderne tilbage om de gamle dage, så er det også et motorløb, som i høj stiller høje krav til deltagernes psyke og koncentrationsevne.

Sammen med de 19 andre startende mandskaber fra København har Lars Bækkelund og Arne Pagh frem til lørdag middag at tilbagelægge den 1.460 km lange rute til Saint Etienne, hvor man mødes med alle de andre deltagere, som er startet fra Barcelona, Reims, Torino og Monte-Carlo. Det lyder som en ferietur, men er det ikke. I et pålidelighedsløb som Rallye Monte-Carlo Historique skal man være fremme på præcist klokkeslæt. Hverken for tidligt eller for sent.


(Foto: Torsten Palrum)

"Tilkørselsetapen til Saint Etienne er til for at trække kræfterne ud af os, fordi vi skal køre natten igennem. Den skal vi køre igennem uden at lave fejl, men der er masser af steder, hvor man kan lave fejl," fortæller kortlæser Arne Pagh. "Der er tidskontroller forskellige steder undervejs, og der er bestemte tidspunkter, hvor man skal være der. Du kan bare ikke se på det udleverede materiale, om det er i Nørregade eller op ad Kirkestien, tidskontrollen ligger."

"Når vi kommer ind i Frankrig og det bliver aften, så begynder det at blive svært. Så kommer tidskontrollerne hver time eller hver halve time," tilføjer Lars Bækkelund, som styrer den 34 år gamle Fiat 128 SL Coupé. "Hen på morgenen har man kørt i over 20 timer, og man begynder at blive vrøvlet. I år skal vi på tilkørselsetapen køre 26 timer og 10 minutter uden at holde pause!"

Når det jyske mandskab kommer frem til Saint Etienne, har de dog udsigt til trekvart døgns hvile, men så går det bare løs igen. Søndag køres en kvalifikationsetape fra Saint Etienne til Valence. Mandag og tirsdag følger yderligere to udmarvende etaper, inden det hele afsluttes natten mellem tirsdag og onsdag i bjergene omkring Monte-Carlo. Gennemsnitshastigheden ligger bare omkring 45 km/t, men det er i sig selv udmarvende nok, for hvis man skal undgå strafpoints, skal man ramme den helt præcist.

"Med moderne hjælpemidler ville det hele bare være en køretur, men fordi der er så mange opgaver i det og en stressfaktor, så er det meget mere end bare en køretur. Man bliver virkelig prøvet af," siger Arne Pagh. Han får som navigatør heller ikke megen hjælp, for oplysningerne fra de monegaskiske arrangører er pr. definition yderst beskedne. Alligevel ligger udfordringen i det tidstyranni og den stress, som er grundstenen i Rallye Monte-Carlo Historique.

"Det er udfordringen i at overvinde disse vanskeligheder, som er det spændende," indrømmer Arne Pagh. "Enhver atlet, der stiller op til et 3.000 meter forhindringsløb ved jo, hvornår forhindringerne kommer. Vi ved ikke, hvornår de kommer, og det er så vores udfordringer."

"Det hele hænger sammen. Hvis jeg kører i grøften, så hjælper det jo ikke noget, hvor nøjagtigt Arne regner vores gennemsnitsfart ud. Hvis Arne regner forkert, så hjælper det heller ikke noget. Ingen af os skal lave nogen fejl," slår Lars Bækkelund fast, inden han giver den røde Fiat et sidste check, inden kursen sættes mod København. For den skal også virke fejlfrit under hele turen.

Korte fakta:

  • Da Lars Bækkelund og Arne Pagh deltog i Rallye Monte-Carlo Historique for to år siden, brød gearkassen på Fiaten sammen på vej til Rådhuspladsen i København. Det har man i år forsøgt at forhindre ved at lade Johannes Graversen, Trige, gennemgå gearkassen fra A til Z.
  • Men også gamle konkurrenter har bistået det jyske par. På den hjemlige front er Kurt Mejer, Horsens, en af Lars Bækkelunds konkurrenter i de historiske klasser, men til Rallye Monte-Carlo Historique har bysbarnet hjulpet med den sidste afpudsning af Fiaten på rullefeltet, så den har det moment og den motorgang, som gør i stand til at klare strabadserne i alperne.

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • 22/01/06 - Monte Carlo - WRC

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport