Historisk Rally   31/01/06

Millimeterarbejde giver etapesejr
Det var millimeterarbejde, som Lars Bækkelund, Horsens, og Arne Pagh, Billund, præsenterede i dagens del af Rallye Monte-Carlo Historique. 470 km og fire indlagte pålidelighedsetaper bød dagen på, og parret ramte meget præcist.

Første etape gav en attendeplads. Anden etape en ellevteplads, og højdepunktet kom så på mandagens tredje etape, hvor holdet sluttede på førstepladsen.

"Det er simpelthen kanon. Det er rigtigt godt," lød kommentaren fra Arne Pagh, da en bekendt, som fulgte løbet på internettet hjemme i Danmark som den første kunne overbringe ham nyheden om førstepladsen. "Vi havde da også en god fornemmelse i maven."


Lars Bækkelund og Arne Pagh vandt en pålidelighedsetape i dagens Rallye Monte-Carlo Historique i deres Fiat 128 SL Coupé.
(Foto: Alstrup PR & Marketing)

Sejren på pålidelighedsetapen var i sig selv flot, men detaljerne omkring den gjorde det danske mandskabs indsats endnu mere imponerende. Blot ni strafpoints indkasserede de på pålidelighedsetapen, hvilket samlet svarer til en afvigelse på blot ni tiendedele for idealtiden over en 55,4 km lang rute.

"Et eller to sekunders afvigelse skal man være dygtig for at opnå. Får man mindre end det, er det held, men man skal også arbejde for sit held," ler Arne Pagh. Men nu havde han faktisk også et vist kendskab til den pågældende pålidelighedsetape, for det var netop her, at han udgik, da han i 1995 deltog i den moderne udgave af løbet. Men derfor satte denne pålidelighedsetape alligevel sine spor.

"Vi var godt nok trætte, da den var færdig," indrømmer Lars Bækkelund.

"Det har været rigtigt hårdt i dag. Vi har været derude, hvor vintervejret har sat sine dybe spor, og vi var virkeligt bombede efter de to første etaper i dag. Vi har fået nogle nye zenonlamper på bilen, og det hjælper i dette løb, hvor vi her til aften kørte den sidste etape i buldermørke. Der var også to steder med rigtigt dårlige veje, og vi måtte også holde tilbage for en af de lokale, og det betød, at vi på et tidspunkt var op mod 500 meter bagefter i forhold til vores idealtid. Nu skal det blive spændende at se, hvordan resultatet bliver."

Selv om mandagen var hård, så havde man både tid og mentalt overskud til at få gjort bilen klar inden tirsdagens strabadser. Den 34 år gamle Fiat 128 SL Coupé fik ved otte-tiden monteret to nye pigdæk og er ellers blev minutiøst gennemgået for lækager og skavanker, men ingen er fundet. Heller ikke bilens reservegearkasse har drillet.

Tirsdag skal Lars Bækkelund og Arne Pagh til start to gange.

Første gang er først på formiddagen, hvor man starter i den tredje og næstsidste del af rallyet, som omfatter to pålidelighedsetaper, heriblandt den berygtede Sisteron-prøve. Midt på eftermiddagen kommer holdet så efter planen endelig til Monte-Carlo, men det bliver kun for et kortere ophold. Midt på aftenen går det så løs med det, der kaldes de lange knives nat. Den sidste og afgørende del med tre pålidelighedsetaperne i bjergene omkring Fyrstendømmet, hvor de første biler kommer i mål natten til onsdag.

Korte fakta

  • De ni strafpoints, som Lars Bækkelund og Arne Pagh vandt dagens tredje pålidelighedsetape med, er det næstbedste etaperesultat i årets Rallye Monte-Carlo Historique. Søndagens første pålidelighedsetape lykkedes det nemlig Kurt Schimitzek og Michael Kronenberg, henholdsvis Østrig og Tyskland, at vinde uden et eneste strafpoint.
  • Uden de 110.000 strafpoints, som Lars Bækkelund og Arne Pagh fik på grund af gearkassehavariet fredag, ville de i det sammenlagte resultat have haft en placering blandt de 40 bedste hold - to pladser efter Otto og Britta Kristensen, Roskilde, som er bedst placerede danske hold i løbet.
  • Også tirsdagens pålidelighedsetape har Arne Pagh tidligere erfaring med. Den genkørte han sammen med Jørgen Pilgaard i det moderne løb i 1993.

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • 22/01/06 - Monte Carlo - WRC

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport