En ny sæson starter og muligvis den mest spændende i lange tider. Nye motorer, ændret dækreglement, kørerrokader og kvalifikationsformat. Alt er for så vidt i orden til en rigtig god sæson. Det mange håber på, kan blive til virkelighed i denne sæson. Nemlig det at flere vil blande sig i kampen om mesterskaberne. Foreløbig ser testresultaterne ud til at flere vil være med i kampen. Måske endda 4 teams. Og det er jo rart i stedet for at der er et eller to teams som skal afgøre det. Første prøve kommer i weekenden. Bahrains Grand Prix er blevet forfremmet til at være åbningsløb i denne sæson. Der er også debut til et nyt kvalifikationsformat. Om det er godt eller skidt må man selv vurdere. Lad det stå sin prøve og evaluer det efter nogle Grand Prixer, så må vi se om det dur. Et åbningsløb er altid vanskeligt, og stort set alle teams er lidt forsigtige med deres udmeldinger. En ting er test, noget ganske er hvordan det bliver under løbskonditioner. Renault: Renault satser for så vidt meget på Formel 1. Underforstået at præstationen i fremtiden vil blive målt på sæsonbasis. Er det ikke godt nok, trækker man sig. Derfor er det en kæmpeopgave at føre teamet videre med succes. Ligesom de andre teams har man en helt ny bil og motor klar til 2005 sæsonen. Allerede nu har man udviklet en ny aerodynamisk pakke hvor det især er front og hækvinger der er ændret på. Pakken får debut i Bahrain efter at have været afprøvet i de seneste tests. Fisichella især er meget begejstret for den nye bil som han mener, er endnu lettere at køre end sidste års bil. Alonso føler også at man har end endnu bedre bil. Han er dog knap så emotionel i sine udtalelser om bilen. Er tankerne allerede ved at blive sort-sølvfarvet? Renault fik testet motoren første gang i januar måned, relativt sent, men har ikke haft de store problemer. Der har selvfølgelig været visse ting, men set som helhed ikke de store problemer. Renault forventer at den nye bil er en allround bil, forstået på den måde, at den ikke designet til nogen bestemt type af baner. Det forventes at den vil gøre det godt alle steder. McLaren: McLaren har - selv om de er startet tidligt på den nye bil - haft deres problemer. Bilen har under tests set ud til at være lige så velfungerende som i 2005. Næ, der hvor problemet var sidste år, nemlig motoren, har også givet problemer under tests i år. Holdbarheden har mildest talt været kritisabelt. Det skulle der nu være ændret på. I hvert fald har de seneste tests vist at der er både skud og kilometre i motoren. Det er nok ikke helt tilfældigt at testbilerne har været orange. Men nu skulle der være styr på det. I hvert fald er Norbert Haug særdeles optimistisk i sine seneste udtalelser. De seneste tests med motoren har vist at den kan køre op til 50 % mere end de krævede 2 løbsweekender. Prøvebænken har været flittigt brugt i efteråret og vinterens løb, og tilsyneladende er man nu nået frem til målet. Men nu begynder det sjove. Mercedes skal nu videreudvikle motoren ydelsesmæssigt - uden at det går ud over holdbarheden. Selve bilen er ifølge både Martin Whitmarsh og kørerne så optimal som den kan blive inden årets første GP. Men som Kimi Raikkonen så ganske rigtigt udtrykker det, så ved man først efter kvalifikationen, hvor man står. Dernæst efter Grand Prixet. Ferrari: Hvor står Ferrari henne? 2005 sæsonen var ikke just nogen succes for italienerne. Dog blev M. Schumacher som bekendt nr. 3 i VM i en dårlig Ferrari model. Med overgangen til V8 motorer har Ferrari også konstrueret en ny bil. Efter sigende minder den meget om F2004 i konstruktionen. Ferrari må også komme lidt på aflast i år. Bridgestone har fået tilgang af Williams og Toyota, som også kan bidrage med viden omkring dækkene og deres adfærd. De seneste år har det primært været Ferrari der sammen med Ferrari har stået for udvikling af dækkene. Med Barrichellos skifte til Honda, skal Felipe Massa finde sig til rette i Ferrari teamet. Massa har tidligere været testkører for teamet, og kender derfor situationen indefra også. Spørgsmålet er hvad han vitterligt kan for Ferrari teamet. Og så er det med ham M. Schumacher. Bliver det en dårlig sæson for Ferrari - og ham selv - er det ikke usandsynligt at samarbejdet ophører. Den nye 248 F1 skal virkelig stå sin prøve i første halvdel af sæsonen. Shell har udviklet nye olier og smøremidler til den nye V8 motorer. Ferrari har haft sine små problemer med bilen i testfasen. Ligesom Red Bull har der været problemer med kølingen. Forskellen er bare at Ferrari ikke har talt ret meget om det, hvorimod Red Bull tydeligt har fortalt at de har adskillige problemer med netop kølingen. Meget tyder på at de hurtigt roterende V8 motorer udvikler en kolossal varme, eller også har designerne simpelthen forregnet sig da bilen blev udviklet. Sjovt nok har det været Ferrari motorerne man har hørt om i den forbindelse. M. Schumacher udtaler at 248 F1 er en bedre bil end F2005, og at man derfor venter sig mere af den nye bil. Massa har været meget involveret i testarbejdet og kender derfor også bilen godt. Fra den ene brasilianer til den anden. Rollen må blive den samme. M. Schumacher er førstekører i det team. Det evindelige spørgsmål er hvor tæt Massa får lov til at komme på. Massa har talentet, men kan være overivrig og sætter derfor tingene lidt over styr. Men mon ikke han bliver opdraget i teamet? Toyota: Toyota startede tidligt med udviklingen af både bil og motor. Allerede sidste år i august testede man V8 motoren på Monza banen. Siden er motoren testet yderligere i både prøvebænk og på bane ved mange lejligheder. Bilen er den første af Mike Gascoynes rene konstruktioner for Toyota. Allerede i Monaco forventer man en B model af bilen. Så mange ændringer har Toyota allerede fundet at det bliver nødvendigt med en B version. Udviklingsafdelingen hos Toyota har arbejdet på højtryk i lang tid og har videre udviklet konstruktionen. Kampen er for alvor sat ind for Toyotas vedkommende. Mærket vil til tops. Nyt for Toyota er det at man er skiftet til Bridgestone. Et skifte man venter sig meget af. Især med den nye fælles databank som man deler med 4 andre teams. Hos Toyota håber man på at kunne gentage Trullis podieplacering fra sidste sæson, og Ralf Schumacher vil gerne være med til at dele podiepladserne med Trulli. Williams: Der er flere nye ting hos Williams teamet i 2006. Nico Rosberg erstatter Nick Heidfeld, teamet er skiftet til Cosworth motorer, man forsøger sig med en ny gearkasse i stil med den Honda prøvede sidste i år og så er man skiftet til Bridgestone. Alt sammen vigtige bestanddele der skal integreres i hele teamets nye koncept. Williams teamet har virkelig testet i vinterpausen. Ikke mindre end godt 17.000 km er det blevet til. Bilen er spritny hvilket kan ses på designet af bilen som ikke har ret meget med forgængerne at gøre. Kørerne glæder sig til at komme i gang for alvor. Mark Webber udtrykker en form for lettelse over ikke at skulle starte sæsonen i hjemlandet, hvor der utrolig meget opmærksomhed på ham. Nico Rosberg skal lige vænne sig til den noget større opmærksomhed der nu er på hans person, men mon ikke faderen nok skal guide ham igennem. Især bliver det spændende at se hvordan den nye Cosworth V8 vil fungere i praksis. Mange husker sikkert hvordan det var Cosworth der huserede for 2 - 3 årtier siden med deres nu temmelig gamle DFV motor. Dons
Læs mere om: Sakhir12/03/06 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |