Malaysias Grand Prix - Review For anden gang i historien sluttede et Formel 1 løb med en Renault racer på både 1. og 2. pladsen. Giancarlo Fisichella vandt karrierens tredie Grand Prix sejr i Malaysia foran verdensmesteren Alonso. Button fik en 3. plads, mens Raikkonen fik et tidligt exit. Sidst Renault vandt en 1 - 2 sejr var i 1982, hvor René Arnoux ignorerede signalerne fra pitten om at lade Prost vinde. Ligesom dengang var det i dag teamets nr. 2, Giancarlo Fisichella, der kom først over stregen. Han startede fra pole og virkede hele vejen igennem som om han havde løbet under kontrol.
Fisichella kom bedst fra start, fulgt af en hårdt kørende Jenson Button. Alonso der startede længere nede kørte den lange vej uden om de to Williams racere, der virkede mere optaget af at kæmpe mod hinanden end at forsvare sig mod andre. I al fald lavede de vældig meget plads til Alonso i ydersporet.
Kimi Raikkonen kom ikke hele vejen rundt på den første omgang. På vej ind i et sving fik han et puf, sandsynligvis af Christian Klien. Få hundrede meter senere snurrede McLaren raceren rundt og kyssede barrieren et par gange. Christian Klien fortsatte, men bilen var ikke rask længere og hen mod midten af løbet måtte han udgå.
Efter Raikkonens exit var der bare ikke rigtig nogen der truede Fisichella. Button lå godt nok tæt, men Honda raceren virkede bare som den bare ikke havde mere at give af.
De andre der skulle have truet, fik af forskellig grunde, aldrig opbygget et angreb. Alonso kom bare aldrig tæt nok på, han fik lavet en taktik der gav ham 2. pladsen foran Button, men sejren var uden for rækkevidde.
Juan Pablo Montoya kørte, ligesom i Bahrain, et fornuftigt, men anonymt løb, og sluttede igen med gode point, på en 4. plads. De to Williams biler endte begge to på græsset med motorer der ikke gad mere i dag. Men indtil da lovede det ellers godt for både Webber og Rosberg.
Michael Schumacher startede som nr. 14 og han fik undervejs kørt sig ganske fornuftigt frem, men efter det sidste pitstop endte han alligevel efter holdkammeraten Felipe Massa, der var startet endnu længere tilbage. Massa var på en et-stop-strategi og skulle ikke i pit mere, og det var så op til Schumacher selv at finde en vej forbi ham.
Det lykkedes aldrig for tyskeren at komme tæt nok på Massa. Og hvordan det kan være, med friskere dæk, må forblive en gåde. Men sikkert er det, at hvis han var kommet forbi ville ordet "teamordre" krydse manges tanker. Set i perspektiv var det måske i virkeligheden det der skete - at Schumacher fik bud på at holde sig bag Massa. De var alligevel for langt fra Montoya til at de kunne have sat et angreb ind der. I al fald ville det kunne forklare hvorfor Schumacher med friske dæk ikke kunne komme tæt nok på Massa med slidte, til at kunne forsøge en overhaling.
Jacques Villeneuve hentede med en 7. plads de første point til BMW. I lang tid lå Nick Heidfeld godt nok længere fremme, men han fulgte den trend Williams startede og forlod banen i røg og damp. Det så ellers lovende ud! Men godt løb af BMW.
Det sidste point blev taget af Ralf Schumacher, der igen viste sit talent for at høste point. Det var ikke noget stort løb tyskeren kørte, bedre end sidste uge, men der var Toyota teamet også usædvanligt ringe. Dennegang var de dog havnet i midterfeltet. Med den økonomi de har, burde de bare ligge længere fremme.
Igen var det et fornuftigt løb, og stadigvæk tyder det på at vi kan få en rigtig spændende sæson. Godt nok har Alonso fået et vist forspring, men ting kan hurtigt gå den anden vej, specielt hvis Formel 1 fortsætter med at være ligeså tæt, eller tættere, som det har været i starten af sæsonen. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 19/03/06 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |