DTM   08/04/06

Tom Kristensen favorit til årets DTM-titel
DTMDen danske Le Mans-helt Tom Kristensen nævnes blandt de tre mest oplagte kandidater til at vinde årets DTM-mesterskab, der begynder på søndag den 9. april på Hockenheim-banen.

I forhold til 2005 har Opel trukket sig, og i stedet har Audi og Mercedes delt feltets tyve biler imellem sig. Kristensen har i testene op til debutløbet været Audis hurtigste mand, og det gør ham til favorit sammen med 2004-mesteren, Audi-kollegaen Mattias Ekström, samt den dobbelte Formel 1-verdensmester Mika Hakkinen, der har været hurtigste Mercedes-kører i vintertestene.

Selv siger Tom K, at målet er at forbedre sin samlede tredjeplads fra 2005.
"Et krav for at honorere dette mål er en bedre sæsonstart end i fjor, hvor jeg netop på Hockenheim blev kørt af banen i allerførste sving. Siden haltede jeg efter i pointstillingen, og så hjalp det heller ikke, at jeg ikke udnyttede de to løb, hvor jeg havde Pole Position. En anden akilleshæl var, at jeg ikke formåede at omsætte mine hurtige tider fra første kvalifikationsdel og over i den såkaldte Super Pole, hvor en enkelt omgang afgjorde start placeringerne fra ét til ti. Alt for ofte startede jeg i tredje til femte startrække, selv om farten var til mere. I det meget tætte DTM-felt er der ikke råd til den slags svipsere," erkender Kristensen.

Den danske Le Mans-legende kan derfor glæde sig over, at kvalifikationen i år bliver ændret, så den får samme form som i Formel 1. Det medfører tre kvalifikationsrunder, hvor der i de første to runder bliver frasiet i alt 12 kørere, mens de sidste otte afgør placeringerne fra ét til otte i en syv-minutters fri finale.

"Alt andet lige bliver det en fordel for mig, fordi det gør kvalifikationen mindre tilfældig. Forhåbentlig kan jeg derfor starte længere fremme i et 2006-felt, der ser ud til at blive endnu mere jævnbyrdigt. For at holde udgifterne i de avancerede DTM-biler nede er reglementet nemlig blevet låst fast, således at det kun har været muligt at ændre minimalt på aerodynamikken og teknikken i 2006-bilerne. Samtidig er der indført et vægtprincip, der gør ældre biler lettere, så de også kan blande sig i toppen. Der er virkelig lagt op til overraskelser i år," vurderer Tom Kristensen.

Som eksempel vil den aflagte Audi A4, nordjyden kørte i 2004, være 50 kilo lettere end hans spritnye udgave af A4. Desuden vil de nyeste biler få indlagt ekstra vægt, hvis de vinder en afdeling. Hvis Tom Kristensen vinder åbningsløbet på Hockenheim, skal ikke alene hans, men samtlige teamkollegernes 2006-Audi'er have fem kilo ekstra ombord til anden afdeling på Lausitzring, mens Mercedes - den anden deltager i DTM - modsat må tage fem kilo af deres 2006-biler. Dette handicap-system føres videre i de følgende afdelinger, dog kan et mærke maksimalt få lagt 20 kilo ekstra i en ny bil, mens det andet mærke maksimalt må tage ti kilo af deres tabende 2006-biler.

Blandt de nye kørere i år er to kvinder, englænderen Susie Stoddart i Mercedes og Vanina Ickx i Audi. Vanina er datter af Jacky Ickx, hvis rekord på seks Le Mans-sejre Tom Kristensen slog sidste juni. Fra Østrig er den tredobbelte F1-mester Niki Laudas søn Mathias hentet af Mercedes, mens Audi har forstærket sig med den tidligere F1-viceverdensmester Heinz-Harald Frentzen.

DTM-bilerne 2006:
Motor: 8 cyl., 4.000 ccm, 4 ventiler pr.cylinder
Effekt: Ca. 460 hk og 510 Nm
Vægt: 1.070 kg
Mål: 4,80 x 1,85 x 1,20 m
Tankindhold: 70 liter
Transmision: 6 gears sekventiel gearkasse
Opbygning: Baghjulstræk

DTM-kalenderen 2006:
09/04, Hockenheim
30/04, Lausitzring
21/05, Oschersleben
02/07, Brands Hatch
23/07, Norisring
20/08, Nürburgring
03/09, Zandvoort
24/09, Catalunya
15/10, Bugatti
29/10, Hockenheim

TomKristensen.com
Nils Finderup


Læs mere om:
  • 09/04/06 - Hockenheim - DTM

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto