Alonso har lagt sig i spidsen i tabellen, ligesom Renault er godt med i konstruktørmesterskabet. Nu gælder det om - lige som i sidste sæson - at bevare stabiliteten sæsonen igennem. San Marinos GP 2005 blev et af de mest omtalte sidste år. Det var Grand Prixet hvor F. Alonso dystede længe og tæt med M. Schumacher. Siden har mange talt om netop denne duel, der for så vidt indikerede et tronskifte. Nu gælder det for Renault om at fastholde denne position året ud. Også selv om F. Alonso skifter til en af hovedkonkurrenterne efter denne sæson. I sidste uge testede Renault i Barcelona og med yderst godt resultat. Kovalainen var således hurtigste kører den ene af dagene. Når Renault drager til Italien til Imola banen, er teamet godt forberedt. Allerede nu har man for så vidt et grund setup klar. Den lidt stramme opsætning er klar idet kerberne bruges rigtig meget på Imola. Det aerodynamiske setup er for så vidt også på plads idet man ligesom tidligere vil køre med et relativt højt downforce. På motorsiden er der sket noget. Renault har en ny specifikation motor klar. Det er dog kun G. Fisichella der får gavn af den i første omgang grundet tidligere motoruheld. Alonso må vente til Nürburgring. En af forbedringerne på den nye motor er, at den kan køre i længere tid med høje omdrejninger. Man har også set på kølingen. På Imola køres der med fuld gas i godt 70 % af tiden og det belaster motoren rigtig meget. Fisichella får ny motor spec. på Imola (Foto: Renault F1)
Kørerne er klar til Imola efter testen i sidste uge. Sammen med testingeniørerne har arbejdet med motor og aerodynamik. Der er også arbejdet med generel udvikling. Alonso påpeger selv at det var en af årsagerne til teamets succes sidste år, og den forsætter i år. Alonso ser dog frem til et hårdt løb idet brugen af kerbs er meget udpræget på denne bane. Fisichella ser frem til anvendelsen af den nye motor som har lidt flere hestekræfter end den gamle, som Alonso må slås med et Grand Prix endnu. Da det er første gang at motoren bliver anvendt under løbsbetingelser er det med en vis spænding at Renault bruger den. Godt nok er den testet meget, men alligevel, der er forskel på test og løb. Dog mærkes der ikke nogen synlig nervøsitet hos Renault og dets kørere. Alt er som det plejer - stabilt og roligt. Dons
Læs mere om: 23/04/06 - Imola - Formel 1 - FIA F1 |