Formel 1   03/05/06

Skæbnetime for sæsonen
Optakt til Det Europæiske Grand Prix
På søndag kan det blive afgjort hvordan 2006 skal huskes i historiebøgerne. Skal det være en sæson hvor Renault dominerede, eller skal det være en sæson hvor kampen var åben. Mulighederne er der, men det er nu der skal handles.

For to uger siden vandt Ferrari en tiltrængt sejr, og sæsonen blev vakt til live igen, efter at Renault havde domineret de første tre løb. Spørgsmålet er nu om Ferrari for alvor har fået gang i den otte-cylindrede motor og er klar til den store udfordring, eller om Renault bare havde en dårlig dag.

Under alle omstændigheder var Fernando Alonso ganske tæt på Michael Schumacher i den sidste, ret store, del af løbet. Om han reelt var hurtigere og kunne have trukket fra, får vi aldrig at vide. Men Ferraris sejr på Imola betyder i al fald ikke, at de er sikre på at løbe fra Renault.

Hvis det på søndag viser sig at Ferraris gode form var en enlig hjemmebane svale, og Renault vinder igen, så er der efterhånden lagt i kakkelovnen til en lang sæson, der i værste fald kommer til at minde om Ferraris dominans for få år siden. Og i bedste fald bliver en gentagelse af sidste sæson, hvor en teoretisk udfordrer halser bagefter uden nogensinde for alvor at komme tæt på.

Udover Renault og Ferrari skal man nok også holde lidt øje med McLaren. De har indtil videre ikke vist meget i denne sæson, tilgengæld er de kommet med en hel del forklaringer. Men hvis teamet vil være med i kampen om VM 2006 og ikke endnu engang udsætte ambitionen til næste år, så skal der vindes på søndag - mindre kan næsten ikke gøre det.

Også Honda har brugt store ord op til sæsonen, men har endnu ikke rigtig formået at omsætte det til resultater. Jenson Button har været god i tidskørslerne, så forvent endnu en god startplacering fra hans side. Resultaterne har ikke været katastrofale, bare heller ikke rigtig gode.

For resten af holdene er det mere et spørgsmål om at gøre det godt i de enkelte løb. Deres VM chancer har reelt aldrig været der. Williams har gjort det fornuftigt uden at være prangende, det samme med BMW, der dog var vældig skuffede efter Imola. Red Bull og Toro Rosso kan også begge levere et godt resultat på den rigtige dag.

Det Europæiske Grand Prix bliver som vanligt kørt på Nürburgring i Eifel bjergene tæt på den belgiske grænse. Mens den gamle bane slanger sig gennem det smukke landskab og henslæber sit otium som busparkering, stjæler den nye bane al opmærksomheden, selvom den i forhold til dens klassiske fader er noget af en gøgeunge.

Sidste år blev ganske dramatisk da Kimi Raikkonen udgik mod slutningen med et eksploderet dæk. Dermed kunne Fernando Alonso trække afgørende fra i kampen om VM. Det samme kan ske på søndag!

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • 07/05/06 - Nürburgring - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto