Formel 1   08/05/06

Europas GP - Set og sket - top 5
Havde det ikke været for endnu en fornem pitstrategi hos Ferrari, så havde Alonso også vundet på Nürburgring. Så gik det ikke - og måske heldigvis.

Ferrari har været hurtig hele weekenden. At de også er hurtige oven i hovedet beviste de på Nürburgring. Ross Brawn og en god chauffør i form af M. Schumacher klarede skærene, da det så ud til at man ikke kunne køre forbi Alonso på regulær vis. Schumacher disciplinen med at køre tid ind når modstanderen kører i pit, lykkedes atter en gang. Hvis Alonso var skuffet var det ikke noget at sige til det. Men endnu værre må det være når man spørger McLaren. Det fungerer, men heller ikke mere. Sidste sæsons suveræne speed er glemt i bilen fra sidste sæson. Og så er der Honda med de mange problemer, som igen blev udstillet endnu en gang. BMW fik et enkelt point med hjem til München.

Renault - 62 points:
Fisichella fik en placering foræret efter kvalifikationen. Villeneuve blev dømt for at have sinket Fisichella under kvalifikationen. Derfra var det kun at avancere mest muligt, men det skulle komme bagfra. Fisichella viste dog god kørsel og sluttede løbet på sjettepladsen, men tilsyneladende i en bil der ikke har helt samme speed som Alonsos. Der var blandt andet lidt problemer med servostyringen. Men der blev fightet og belønningen var en plads i pointene. Alonso førte an fra start og prøvede at sætte M. Schumacher. Den taktik lykkedes dog ikke, og førstepladsen forsvandt ud i den tyske eftermiddagssol da Ferrari lavede sit geniale træk. Men Alonso på andenpladsen og stadigvæk på den samlede førsteplads, nu 13 points foran M. Schumacher.

Ferrari - 46 points:
Med en første- og en tredjeplads på Nürburgring, rykkede Ferrari foran McLaren i den samlede stilling. Tredjepladsen havde Massa med fra kvalifikationen. Han måtte dog kæmpe lidt med Raikkonen for at bevare sin placering. M. Schumacher derimod udførte sin disciplin som han kan næsten uden ad i søvne. Nemlig at køre tid ind når konkurrenten kører i pit. Det virkede som om at Ross Brawn, som står for strategien, trak det andet pitstop unødvendigt længe, men efterfølgende viste det sig at det var lige nøjagtig det der skulle til. De sekunder der skilte M. Schumacher fra Alonso lige efter pitstoppet, var det der skulle til i forbindelse med de efterfølgende overhalinger af dem der skulle sættes en omgang eller mere tilbage. Trafikken tog lidt af tempoet af M. Schumacher, men den luft der var ned til Alonso gjorde at M. Schumacher kunne udnytte situationen uden at bliver presset. Massa bakkede op det bedste han kunne og opfyldte dermed sin opgave 100 %. Alonso kunne han måske kun røre i de allersidste omgange, men mere vigtigt var det at holde McLaren kørerne bag sig og det lykkedes. Og det var da også et begejstret Ferrari team, der kunne begynde at pakke sammen og køre sydpå til Barcelona.

McLaren - 38 points:
Mens Ferrari kunne triumfere, så var der ikke meget smil på læberne hos McLaren. Hvad går der galt? Så galt er det måske ikke alligevel. Raikkonen kørte faktisk løbets næsthurtigste omgang, og han havde da også selv en fornemmelse af at bilen er hurtigere end på Imola. Han erkender dog også at der er et stykke vej endnu. Montoya pressede og pressede men kom ikke rigtig nogen vegne, og til sidst opgav motoren ævred og han måtte udgå. Ny motor til næste løb i Barcelona som alle kørerne kender næsten til hudløshed fra diverse tests. En forsigtig optimisme prægede dog hos Ron Dennis og de andre drenge i teamet, om end at de dog indrømmer at der skal arbejdes.

Honda - 19 points:
Honda kom, så og tabte kun en af fire biler med Honda motor fuldførte. Og det var R. Barrichello der fik en god opmuntring med hans femteplads i løbet. Hans bil har teamet og han selv tilsyneladende efterhånden fået styr på. Button derimod virkede som om at han var fysisk tilstede, men så heller ikke mere. Det var slet ikke den samme præstation fra hans side som vi plejer at se. Og når motoren så ikke vil mere - ja exit. Problemerne i teamet er ikke løst endnu, selvom at der har været krisemøde i teamet for et par uger siden. Men der skal snart ske noget for teamet. BMW og for så vidt også Williams er begyndt at røre på sig.

BMW - 11 points:
Mange havde ventet at Heidfeld skulle være den førende kører i teamet i år, men Jacques Villeneuve har overrasket positivt og har scoret et point mere end Heidfeld. Heidfeld har kun scoret point i et enkelt løb i år, mens Villeneuve har været der i 3 af 5 løb. Villeneuve havde klaret kvalifikationen fint, men blev straffet for at hindre Fisichella i hans forsøg på at sætte en god tid. Trods lidt modstand med flere konkurrenter, deriblandt Fisichella, så lykkedes det alligevel for Villeneuve at komme i pointene. Heidfeld derimod, ja, han fik en god start, men gled lige så stille baglæns gennem feltet og sluttede løbet en omgang efter de 8 første i løbet. Heidfeld klagede ligesom mange af kollegaerne over manglende greb og dårlig balance i bilen. Det kan de så rette til Barcelona som ikke er ret meget nemmere at sætte en bil op til.

Dons


Læs mere om:
  • 07/05/06 - Nürburgring - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport