Den officielle testdag blev kørt i går, og der var en del dramatik undervejs med punkteringer, mekanisk svigt og et par biler der blev voldsomt skadet. Heldigvis var det ikke de danske kørere der blev ramt af voldsomme skader. LMP1 klassen viste sig at blive præcis den hårde fight imellem Pescarolo og Audi som mange havde forventet. Det endte med at Pescarolo's Franck Montagny trak en fantom tid op af hatten til slut, tiden var 3:30,195.
Allan McNish prøvede at slå tilbage, men Audi nummer 7 endte som næst hurtigst med tiden 3.32.090, og dermed endte de med en difference på 1,895 sekund.
Pescarolo teamet satte testdagens hurtigste tider. (Foto: Claude Foubert)
Men nu skal vi dog nok mane til ro blandt det danske Le Mans folk, for der er næppe 2 sekunder mellem en Pescarolo Judd og en Audi R10 i racepace. Men det har dog alligevel nok fået visse tanker i gang i begge lejre, om hvad testdag resultat viser! Og det samme kan du bruge den næste uges tid til at tænke over!
3. og 4. pladsen i LMP1 blev også indtaget af Audi og Pescarolo sport, og den enste der så ud til at kunne følge med i den hastighed var Courage LC70 Mugen, med Shinji Nakano, Haruki Kurosawa og Jean-Marc Gounon, men Courage fabriks teamet kæmper med voldsomme problemer med deres bil.
Det viser sig for dem nu, at Mugen motorerne (som lyder helt fantastisk) laver vibrationer i bilen, som er ved at ryste bagenden istykker. Hollandske jan Lammers opdagede det samme problem, og han har skiftet til Judd, det samme kan Courage ikke nå, så de har en lille uge til at finde ud af hvordan de vil løse dette problem!
Racing for Holland og deres Dome S101H Judd satte i øvrigt en respektabel tid på 3:35,209.
Den danske Team Essex / Zytek 06S var ikke med helt fremme, deres bedste tid var 3:36,774, det sætter dem i en position hvor de mangler 6,579 sekund i forhold til den hurtigste Pescarolo.
Team Essex / Zytek. (Foto: Claude Foubert)
Dog skal man nok ikke lægge for meget i den tid, idet Team Essex / Zytek holdet formodentligt har kørt efter at finde et optimalt race set-up.
Til gengæld var det ren katastrofe for Lister Storm for Nicolas Kiesa, Jens Møller og Gavin Pickering. De kæmpede med bilen hele dagen og søndag formiddag kom de ikke længere ned end 4:02. Om eftermiddagen kom de ned på 3:54.099, men de er stadig 23,904 sekunder efter den hurtigste bil i feltet.
Tiden er så dårlig at man skulle overveje hvad sådan en bil laver i et LMP1 felt!
LMP2 klassen var stedet hvor vi så de mest alvorlige skader. Nummer 39 Chamberlain-Synergy M'sport, satte deres Lola B05/40 AER i muren. Uheldet sket i udgangen af Esses på vej ned imod Tetre Rouge, hvor Angel Burgueno mistede den. Heldigvis slap køreren uskadt fra den hårde medfart. Det kan man derimod ikke sige bilen gjorde.
Den ligner mest af alt et meget ufærdigt byggesæt. Situationen her skabte rødt flag.
Men allerede inden da havde der været rødt flag, da Multimatic Panoz'en var stået af i den første chikane ude på Mulsanne.
Paul Belmondo Racing skabte også lidt stress søndag formiddag, da den ene af deres Courage C65 Mecachrome Ford strøg af banen med en voldsom punktering på venstre baghjul. Heldigvis ser det ikke ud til at have skadet bilen mere end den kan nå at blive klar til teknisk kontrol på næste mandag.
En af favoritterne var også ved at skabe en smule panik, og det var 009 Aston Martin der stoppede ude på banen, men en knækket drivaksel. Bilen kom ikke til skade og blev bragt tilbage til pitlane i pausen. Det kan dog sætte tanker i gang om der er en svaghed på Aston Martin bilerne her?
Aston Martin 009. (Foto: Claude Foubert)
Nic Minassian havde en af de oplevelser man godt kan leve uden. Han sad i Creation CA06/H Judd da den punkterede på et af baghjulene med +300 km/t på vej ned imod Indianapolis. Minassian holdt bilen på vejen og det betød at skaderne på bilen var meget begrænsede.
Herefter var der middags pause, der i øvrigt blev lidt forkortet på grund af de mange oprydnings pauser der havde været om formiddagen.
Klokken 14 var alle i gang igen, og Tomas Enge kørte ud og satte tiden 3:54.809, i hans Aston Martin, og herefter begyndte en intens fight om tronen i GT1, og det var Aston Martin der trak det længste strå ved at lave de to hurtigste tider i klassen som var 3:51,408 og 3:52,664, hvor Corvette satte tiden 3:53,029 og 3:53,174, og ser vi kun på tiderne her så ser det lidt sort ud for Corvette, og spørgsmålet er om de kæmper imod det samme som på Sebring, hvor det viste sig at Aston Martin var hurtigst når det går ligeud.
Hurtigste ikke high contender i klassen er Luc Alphand Aventures med en Corvette C5-R der satte tiden 3:54,113.
GT2 klassen var for en gang skyld ikke domineret af Porsche på Le Mans. Det var den enste tilbageværende Ferrari F430. Team Scuderia Ecosse og deres Ferrari F430 GTC kørt afChris Niarchos, Andrew Kirkaldy og Tim Mullen, der satte tiden 4:04,252.
Vi bliver dog ikke helt fri for Porsche, for næst hurtigst i klassen var IMSA Performance MATMUT og deres Porsche 911 GT3-RSR, deres tid var 4:04,914.
Hurtigste dansker i GT2 klassen var Seikel Motorsport og deres Porsche 911 GT3-RSR, kørt af Lars Erik Nielsen, Dominik Farnbacher og Pierre Ehret og deres hurtigste tid var 4:09,846.
Seikel's Porsche. (Foto: Claude Foubert)
Herefter var det Sebah Automotve Ltd. og deres Porsche 911 GT3-RSR kørt af Xavier Pompidou, Thorkild Thyrring og Christian Ried, deres bedste tid var 4:10,636.
For begge de danske GT2 tems er det bestemt godkendte præstationer. De ligger i midten af GT2 feltet, og det var her vi havde forventet dem, så der er bare dømt 'go for it'.
LMP2 blev ikke helt som forventet. Det var her RML der løb af med den hurtigste tid i deres MG Lola EX264 AER, og deres tid var 3:41,873.
Herefter kom Rollcentre Racing med deres nye Radical SR9 Judd. Bilen køres af teamchef Martin Short, Joao Barbosa og Stuart Moseley. De fik sat tiden 3:43,373 om eftermiddagen, men teamet kæmper med nogle af de samme problemer som de havde på Spa Francorchamps. Igen havde de problemer med starteren på bilen. Den vil ikke fungere ordentligt når bilen først bliver varm, derfor fik de kun kørt 12 omgange søndag formiddag.
Det danske Barazi-Epsilon Courage team med Juan Barazi, Michael Vergers og Neil Cunningham fik desværre kun kørt en smule om formiddagen. Her satte de tiden 3.52.287.
Det var Neil Cunningham der kørte de seks omgang bilen nåede inden gearkassen gav op, med det resultat at den ikke kunne skifte ned.
Barazi Epsilon. (Foto: Claude Foubert)
Efter de få omgange I bilen sagde Cunningham:
"Det er de mest spændende seks omgang jeg nogensinde har haft i en racerbil, for jeg kan næsten ikke se noget da jeg ikke er så høj."
Måske Barazi teamet lige skulle få løst dette problem, samtidig med at de skifter gearkasse på bilen!
Det var så hvad der var at sige om testdagen. Godkendt for de fleste, og nu skal vi så kigge frem imod teknisk kontrol på mandag/tirsdag i næste uge og herefter kvalifikation fra onsdag. Vejgaard
Læs mere om: 18/06/06 - Le Mans - Le Mans |