Le Mans   14/06/06

Preview til Le Mans 2006 - GT2
Le MansHvem vinder Le Mans 2006?
Spørgsmålet har mange stillet sig selv igennem de sidste par måneder, og desværre er vi ikke kommet så meget nærmere på svaret.

Jeg vil dog alligevel hen over fire artikler gennemgå Le Mans 2006 feltet, og også komme med mit bud på styrker og svagheder i feltet, og her starter jeg med GT2 klassen, som er klassen for de langsomste biler i feltet, men ikke dermed sagt at det er de kedeligste biler.

GT2 klassen består i år af 14 biler fordelt på 13 teams. Eneste team der kommer til start med to biler er hollandske Spyker Squadron BV.

De andre teams i klassen er Gordon Racing Team, IMSA Performance MATMUT, Multimatic M'sport Team Panoz, Flying Lizard Motorsports, Team LNT, Scuderia Ecosse , Sebah Automotve Ltd., White Lightning Racing, T2M Motorsport, Team Taisan Advan, Noel del Bello og Seikel Motorsport

Der er er 4 forskellige bil typer i klassen og det er Porsche 911 GT3-RSR, Panoz Esperante GT-LM, Spyker C8 Spyder GT2R og Ferrari F430 GTC.

Umiddelbart vil den sportscar kyndige sige at det igen er en ren Porsche 911 GT3-RSR walk over, men under testdagen den 4. juni var det Scuderia Ecosse der var hurtigst med deres Ferrari F430 GTC, omgangstiden de satte var 4.04.252. Til sammeligning var pole position i GT2 sidste år 4.05.326, sat af Alex Job Racing i en Porsche 911 GT3 RSR.

Det kunne indikere at vi måske er på vej med et mærke skifte i GT2 klassen.
Men glæd jer nu ikke for tidligt, for Porsche ved hvordan man bygger biler der kan køre hele løbet, hvorimod Ferrari teams har for vane at løbe ind i problemer.

Det hollandske team Spyker Squadron BV og deres to Spyker C8 Spyder GT2R er en meget dark horse i det her felt. Spyker har deltaget på Le Mans 3 gange før. De først to gange med Spyker C8 Double 12R, og senest sidste år med en Spyker C8 Spyder, og de har aldrig gennemført løbet. Deres kvalifikations performance er heller ikke noget der skal skrives bøger om, det er somregel i den helt tunge ende af feltet.
Under testdagen satte den hurtigste spyker tiden 4:07.328. Sidste år kørte teamet 4.32.043 under kvalifikationen, så ud over banen er hurtigere i år, så har Spyker bogstaveligt talt lagt låg (læs:tag) på deres bil til dette år race, og alt i alt ser bilen ud til nu at performe oppe midt i GT2 feltet.

Sidst bil i feltet er Panoz Esperante GT-LM, som i USA har vist stor styrke, og som i Le Mans Series har vist at de er kapable til at banke Porsche. Det er Multimatic M'sport Team Panoz og Team LNT der kommer til start med bilerne, og under test dagen viste ingen af de to team noget skræmmende.
Multimatic M'sport var hurtigste Panoz team med tiden 4:06.844, og det var 4. Hurtigste tid, men hertil skal det lige nævnes at teamet havde meget store tekniske problemer på test dagen som forhåbentligt er løst inden racet. Team LNT var absolut langsomst.
Hvilken lære kan vi så drage ud af det. Umiddelbart ingenting, men jeg vil dog ikke afskrive de bedst lydende biler på forhånd.

Set med Danske øjne er det to Porscher der har den største interesse. Det er bilen med nummer 83 fra Seikel Motorsport og bilen med nummer 89 fra Sebah Automotve Ltd.
Bilen med nummer 83 køres af Lars Erik Nielsen, Dominik Farnbacher og Pierre Ehret.
Bilen med nummer 89 køres af Xavier Pompidou, Thorkild Thyrring og Christian Ried.
Begge de to teams lå omkring 4:09.5 på testdagen, og hermed er de begge i den tunge ende af feltet.

Jeg tror dog alligevel at det bliver en Porsche sejr i GT2 klassen, specielt er jeg imponeret over IMSA Performance MATMUT der var næst hurtigst på testdagen, men jeg tror i sidste ende vi ser en sejr til Flying Lizard Motorsports og deres Porsche 911 GT3-RSR kørt af Johannes van Overbeek, Seth Neiman og Patrick Long, selvom jeg meget gerne så en Panoz sejr, bare for at bryde Porsche dominansen.

Vejgaard


Læs mere om:
  • 18/06/06 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto