Le Mans   14/06/06

Preview til Le Mans 2006 - LMP1
Le MansDet sidste Le Mans preview i denne omgang, omhandler konge klassen også kladet LMP1. Det er klassen for de største og ikke mindst hurtigste biler der deltager i Le Mans 24-timers løbet.

Der er 12 biler til start i klassen fordelt på følgende bil typer, Zytek 06S, Courage LC70 Judd, Courage LC70 Mugen, Lister Storm, Audi R10, Creation CA06/H Judd, Courage LC70 Mugen, Dome S101H Judd, Pescarolo Judd og Lola B06/10 AER

Teamne er Zytek Engineering, Swiss Spirit, Lister Storm Racing, Audi Sport Team Joest, Creation Autosportif , Courage Competition, Racing for Holland, Pescarolo Sport, Chamberlain-Synergy M'sport

Hurtigst under testdagen var Pescarolo med fantom tiden 3:30.195. Til sammenligning var sidste års pole position 3:34.715! Man føler sig hensat til jeg ved ikke hvad!
Hvor ender vi under kvalifikationen?
Jeg gætter på at pole position ryger ned på 3:29.XXX.
Kan Audi følge med i det pace, og vil de prøve at sætte pole? Jeg gætter på en intens pole fight både onsdag og torsdag aften når mørket falder på, men hvem trækker det længste strå?

Det samme kommer til at ske i løbet. Det bliver en intens fight på banen imellem Pescarolo og Audi Sport Team Joest, hvem kan holde lige præcis det race? Hvem kan holde den bedste pitstop strategi? Kan Audi TDI'en holde distancen? Har Pescarolo virkeligt forbedret bilen så meget og på vedligeholdelses siden at den kan vinde over Audi? Jeg kunne stille endnu flere spørgsmål, men det vil jeg undlade og blot konstatere at Pescarolo og Audi indtager en delt favorit rolle.

Lister Storm teamet og Courage LC70 Mugen sortere jeg fra med det samme. Jeg vurdere at begge de to teams rumstere alt for meget med ting der ikke fungere. Desværre er Lister Storm teamet jo med de to danske kørere Nicolas Kiesa og Jens Møller, men bilen er hverken hurtig eller stabil, og jeg tror ikke på at man til trods for den gode intention, kan få den bil til at køre rigtigt godt på Le Mans.

Courage LC70 er det nye Courage LMP1 chassis og fabrikken kommer med to biler der begge har Mugen motore. Hvis vi starter med det positive så er bilen rigtig flot, så giv dig selv tiden til at nærstudere den når du går rundt i pitlane på Le Mans, eller ser den på TV. Motoren lyder rigtigt godt, og så længe det hele holder så køre den også stærkt. Under testdagen kørte de 3:33.511. Desværre har de mange problemer med vibrationer fra motoren og det betyder at de under test dagen måtte reducere der kørsel. Courage og Mugen mener at de har løst problemet, men jeg er ikke overbevist.

Team Essex / Zytek teamet og Zytek 06S bilen er et af de andre håb i klassen, det er her vi har den helt danske besætning med John Nielsen, Casper Elgaard og Philip Andersen. Bilen er helt ny, og af hybrid typen hvilket betyder at det ikke er en ægte LMP1 bil. Den drager fordele af det gamle LMP900 reglement, det tror Zytek fabrikken er en fordel i året løb.
Fra 31. december i år er bilen ulovlig i sportscar racing, så derfor er der kun denne en chance med den her bil.
Desværre har Team Essex / Zytek temet ikke fået kørt så meget, derfor er jeg fortsat i tvivl om dens holdbarhed på distancen. Teamet viste under test og under 1000 kilometer Le Mans Series løbet på Spa Francorchamps at bilen på disse distancer ikke har noget problem med at holde mekanisk, men hvad sker der når vi kommer ud på den anden side af 3000 kilometer?
John Nielsen sagde på pressemødet i Tivoli at teamet tror på en top-5 placering generelt, og dermed indikere han jo at den holder hele vejen. Deres bedste tid under testdagen var 3:36.774, og det placere dem eller andet sted i midten af LMP1 feltet.

Racing for Holland - Done S101HB Judd, er Jan Lammers team. Bilen køres af Jan Lammers, Alex Yoong og Stefan Johansson. De kom hjem fra testdagen med tiden 3:35.209. Bilen havde for to måneder siden Mugen motor, men Lammers oplevede same problem som Courage fabrikken ser nu, nemlig alt for mange vibrationer i chassiset, og derfor har de skiftet til Judd GV5, og det har vist sig at fungere endnu bedre end forventet.
Teamet er i øvrigt det eneste team som er sammensat af ex-Formel 1 kører. Hvis de holder bilen på bane kan dette team vise sig at være en dark horse på søndag?

Swiss Spirit var et team jeg havde store forventninger til inden testdagen på Le Mans. Teamet kommer med en Courage LC70 Judd. Det er Harold Primat, Marcel Fassler og Philipp Peter der kører bilen, men under testdagen kørte de 'kun' 3:44.405, hvilket ikke helt hvad det de havde håbet på. 'Heldigvis' var det et gearkasse problem som afholdte dem fra at komme med de rigtigt hurtige tider, det skulle være løst nu, og på den baggrund har jeg dette team som endnu en dark horse i LMP1

Chamberlain-Synergy kommer med en spændende ny Lola B06/10 med AER motor. Bilen køres af Bob Berridge, Gareth Evans og Peter Owen, og deres bedste tid under testdagen var 3:38.527, så med mindre de har forestillet sig at det er deres racepace så får de svært ved at vise så meget på Le Mans i år.

Creation Autosportif skal vi glæde os til at se. Deres Creation 06/H Judd er en både flot og bestem hurtig bil. Den skal køres af Jamie Campbell-Walter, Felipe Ortiz og Beppe Gabbiani, og under testdagen kom de hjem med 3:37.556, men den relativt langsomme tid skyldes problem med brændstof pumpen. Teamet tror selv de kommer hjem med en top 5 placering generelt, og med lidt held kan det lade sig gøre.

Nu kommer vi så bare til det rigtigt svære, hvem vinder Le Mans overall. Trækker Tom Kristensen igen en sejr hjem, til trods for at han kommer med en ny bil, som tilmed køre på diesel?
Der er ikke nogen tvivl om, at Audi har arbejdet flat out for at gøre bilen klar til dette løb, og selvom man officielt siger at det her er et 3-års projekt, så har der været rygter fremme om at de går efter overall sejren i år.

Det samme gør Pescarolo, som til dette års Le Mans kommer med en redesignet Courage C60. Motoren er igen en Judd GV5 men i år den nyste evo II udgave som er 20 kilo lettere end sidste års version. Hertil har Pescarolo redesignet hele bagenden på bilen med ny gearkasse som er kortere, dermed har de bedre mulighed for at bygge en effektiv defuser. Men holder bilerne hvis de presser hinanden hele vejen?

Nu har jeg behændigt afholdt mig fra at forholde mig til vejret på Le Mans, men skal vi perifert berøre det, så vil jeg sige at kommer regnen så har jeg Pescarolo som favorit, men holder det tørt, som jeg håber på, så er det for mig helt umuligt at sige hvem der vinder i år, men den sejrende bil er dog Audi eller Pescarolo, hvis de holder distancen.

Creation Autosportif, Swiss Spirit og Racing for Holland står alle klar til at overtage podium pladser hvis der er mandefald blandt favoritterne.

Vejgaard


Læs mere om:
  • 18/06/06 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport