Tom Kristensens Audi blev ramt af en række afgørende uheld på Le Mans, og selv om danskeren satte ny banerekord, måtte han se sig besejret for første gang i dette årtusinde. Nederlaget var dog til at bære, for i stedet vandt søsterbilen som den første dieselracer i historien verdens mest berømte motorsportsløb. Der lugtede på forhånd lidt af en ottende sejr til Tom Kristensen i dette års Le Mans. En startplacering som nummer 1 blev i løbets indledende fase udbygget til et pænt forspring, men så begyndte uheldene at ramle ned over danskeren og hans holdkammerater, Dindo Capello og Allan McNish. Derfor måtte de 35.000 forvænte danskere på banen gnide deres øjne, da de under sejrsceremonien så deres landsmand kravle op på podiets tredje trin. I sine hidtidige ni løb på Le Mans havde nordjyden været på podiet syv gange, hver gang som vinder.
"Det måtte jo få en ende, og et eller andet sted er jeg lettet over, at jeg måske nu kan slippe af med prædikatet altid at være heldig! Dette års Le Mans viste mange danskere, at man aldrig skal tage en sejr for givet. En time ekstra i pitten er for meget, hvis man vil vinde. Vi var uheldige denne gang, men i vores jagt på at hente det tabte ind fik vi vist, at vi havde feltets hurtigste bil. Ser man tilbage på vores udgangspunkt for 2006, havde Audi først kalkuleret med at vinde Le Mans i 2008. Nu skete det allerede i år, hvor vi også har vundet den anden store klassiker på Sebring. På den baggrund er jeg som en del af holdet utrolig glad for det resultat, Audi har nået i dag. Det får enorm betydning for mærkets markedsføring af diesel som fremtidens brændstof i biler. Havde vi tabt, fordi vi skiftede de succesrige benzinbiler ud med diesel, havde vi ikke set godt ud. Vi har alle haft et stort pres på os, så stemningen lige nu er høj i teamet, og ingen skal være i tvivl om, at min glæde over vores samled succes langt overstiger min skuffelse over ikke at vinde for ottende gang. Et stort til lykke til Audi, og et stort til lykke til vores kolleger i den anden R10-model, der alle viste fejlfri kørsel og fortjente sejren," sagde Tom Kristensen på pressemødet.
(Foto: Nils Finderup)
Kristensen-bilen lagde godt fra start med Allan McNish bag rattet. Den lille skotte formåede hurtigt at tage afstand til Frank Biela i den anden Audi, men forspringet blev spist op, da feltet blev neutraliseret bag Safety Car efter et større uheld. I fortsættelsen trak McNish atter fra og kunne aflevere R10'eren til Dindo Capello i sikker føring. Så begyndte uheldene imidlertid. Først ramte en gummiklump italienerens vindskjold, så det brækkede af.
"Det lignede en bagatel, men uden det lille skjold får føreren hele vindmodstanden i hovedet, og den er stor med hastigheder over 330 km/t," forklarede Tom Kristensen.
Kort tid efter opstod et endnu større problem, idet dieselmotoren begyndte at sætte ud.
Indsprøjtningssytemet måtte skiftes, hvilket kostede 25 minutter og et fald ned gennem rækkerne. Herpå kom Kristensen i bilen og satte et forrygende tempo, der blandt andet betød løbets hurtigste omgange og til sidst en banerekord. Med syv omgange op til søsterbilen lignede det en umulig mission, men Audi nummer 7 troede med tre fjerdedele af løbet tilbage på det. Omgang på omgang hentede Kristensen syv til ti sekunder, og Allan McNish fortsatte med at æde det tabte ind. Klokken godt to om natten blev Capello imidlertid ramt af en Aston Martin, og løbet ud skulle sammenstødet give følgevirkninger i R10'eren og flere utidige pitstop. Blandt andet måtte en turbolader udskiftes, hvilket aldrig før er sket i Kristensens tid hos Audi.
Som ventet blev Pescarolo den nærmeste konkurrent, men i et løb plaget af usædvanligt mange tekniske problemer blev også det franske team meget hurtigt decimeret til én bil. Den overlevende Pescarolo med blandt andre Formel 1-køreren Franck Montagny og rallyverdensmesteren Sebastién Loeb blev dog aldrig nogen trussel mod Audi nummer 8, der bortset fra udskiftningen af en frontkåbe ikke havde de store problemer.
Ud over Tom Kristensens banerekord blev der sat rekord på tilskuerpladserne, idet 235.000 entusiaster havde fundet vej til Le Mans i år.
Resultat af det 74. Le Mans:
1: F. Biela, E. Pirro, M. Werner, Audi R10 380 omgange
2: E. Helary, F. Montagny, S. Loeb, Pescarolo C60 -4 omgange
3: T. Kristensen, R. Capello, A. McNish -13 omgange
Hurtigste omgang:
Tom Kristensen, omg. 65, 3:31.211 (banerekord) TomKristensen.com Nils Finderup Læs mere om: 18/06/06 - Le Mans - Le Mans |