Danish Touringcar Challenge   15/08/06

Depotsvinget blev JM Racings Waterloo
JM Racing løb ind i et sandt Waterloo ved weekendens racerløb på Ring Djursland. Og det var ikke kun vandmængderne fra oven, som var medvirkende til nederlaget. Også banens Depotsving skulle vise sig at blive særdeles dyrt for teamet rent resultatmæssigt.

Således måtte både Michael Outzen (Ringe) i DTC og Christian Jakobsen (Børkop) i Fleggaard Renault Clio Cup se gode placeringer gå fløjten efter bl.a. kollisioner med konkurrenter.

”I første heat snurrede Rune Simoni og røg ind i min bil i Depotsvinget,” forklarer Christian Jakobsen, ”og i andet heat gik det også galt for mig der. Jeg var ellers kommet op og var ved at overhale en konkurrent, da en trækaksel knækkede, og når bilens forhjul ikke trækker, så ryger den bare rundt. Jeg havde overhovedet ikke været i noget. Trækakslen knækkede bare, men det var et skidt sted. Jeg holdt midt i ideallinien, og det var altså lidt ubehageligt, indtil jeg blev fjernet.”

Præcist samme sted røg Michael Outzens føring i privatcuppen i DTC, da han blev påkørt af sin rival i titelkampen Philip Andersen.

”Han rammer mig to gange,” forklarer Michael Outzen. ”Den første gang går jeg sidelæns og kan køre videre, men den anden gang røg jeg bare helt rundt. Det er lidt trælst, at jeg skal i karambolage med ham hver gang.”

Påkørslen kostede ikke bare Michael Outzen en sikker podieplads i DTC Cuppen, men også en sejr, ligesom han fik en dårlig startposition til finalen. Til gengæld var konsekvenserne for Philip Andersen alt for beskedne.

”Jeg synes, at vi mangler en ordentlig linie i kendelserne, for dommerne legaliserer faktisk, at man kører ind i konkurrenterne,” siger teamchef Jens Ole Mathiesen (Grindsted). ”Philip Andersen vinder tre pladser ved at køre ind i andre, men der er ingen linie i, at Philip får en strafbane, når Robert Schlünssen får en stop-and-go straf for noget tilsvarende. Overfor os erkender man bagefter, at man har lavet en fejl, men hvorfor man så ikke giver et gult kort, som får virkning for næste løb, sådan som reglementet giver mulighed for, det fatter jeg ikke. Vi bliver den store taber, for situationen kan gentage sig igen, uden at det tilsyneladende har nogen konsekvenser!”

Resultatmæssigt var det beskedent, hvad JM Racing fik med sig hjem fra Ring Djursland. I Special Saloon Car Challenge sørgede Jens Ole Mathiesen for weekendens eneste pokal med en tredjeplads, men tilfreds med sin egen indsats var han ikke.

”Der skal ikke være nogen undskyldninger, for jeg manglede et sekund i forhold til sidste gang på banen, for jeg kunne simpelthen ikke få tingene til at glide,” indrømmer teamchefen. ”Det var helt min egen fejl. Jeg er status quo i mesterskabet med Jørgen Hansen, men han har en bil med flere hestekræfter, så jeg bliver nødt til at køre op til mit bedste i de resterende løb.”

”Hvad angår Clio Cuppen, så var det en dårlig weekend. Christian havde sine problemer. Camilla manglede farten, og det skal vi have fundet ud, men til gengæld var Martin (Marrill, red.) en meget positiv oplevelse. Han har aldrig kørt i bilen eller på banen før, og specielt i vådt underlag var han god. Om et år vil han sagtens kunne ligge i top fem.”


Martin Marrill var JM Racings positive overraskelse.
(Foto: JM Racing)

JM Racings debutant var også selv tilfreds med indsats.
”Det var en meget god weekend,” konkluderer Martin Marrill (Stege). ”Det er vel meget at blive kastet ned i en ny bil og ud på en bane, som man ikke kender før, men det var sjovt. Jeg nåede ikke at få sat nogle ordentlig tider i tidtagningen, inden det begyndte at regne, så jeg skulle starte som nummer 16 og 18. I det første løb gav jeg mig måske lidt for nemt, men jeg var kun gæstekører og ville ikke lave buler. I det andet løb var jeg oppe som tolver, men ser ikke et gult flag, da jeg overhaler. Sådan er det bare. Men det var et godt løb, og hvis Jens Ole og mig bliver enige, så tror jeg, at jeg kommer tilbage i finalen.”

JM Racing


Læs mere om:
  • 13/08/06 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge - DM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto