Danish Touringcar Challenge   15/08/06

Regnen drillede Michel
Efter en lang sommerpause lagde Ring Djursland søndag den 13. august asfalt til 4. afdeling af Danish Championship, et løb som pga. de til tider kaotiske vejrforhold var præget af megen dramatik.

For SEAT Racing Team og Michel Nykjær var målet at revanchere det skuffende resultat fra Copenhagen Racing Grand Prix, hvor teamet sluttede på 8. pladsen i finalen.

Da teamet ikke har haft lejlighed til at teste på Ring Djursland med den nye SEAT Leon, skulle lørdagens 2 træningspas udnyttes fuldt ud, for at sætte vognen op til den kuperede bane i det østjyske.


(Foto: SEAT Racing Team ( Stine Ø. Hansen)

Lørdagens fri træning som fandt sted i tørvejr forløb udmærket, med 6. hurtigste tid som følge.

”Vi skal ændre nogle detaljer i undervognsopsætningen så bilen styrer optimalt. Motoren i den nye bil har en anden karakteristik end i vor gamle bil, hvilket betyder at vi ikke opnår maks. hastighed på langsiden, så vi ændrer gearingen til næste træning” udtaler chefmekaniker Jens Nykjær.

Lørdagens 2. træning bød imidlertid på øsende regnvejr, hvilket igen stillede helt anderledes krav til opsætningen. Michel Nykjær viste dog straks at han også behersker det våde element, igennem det meste af træningspasset var han hurtigste mand på banen, og sluttede med 4.hurtigste tid.

”Der var meget vand på banen med store vandpytter på langsiden hvor bilen aquaplanede flere gange. Bilen styrer rigtigt godt i regnvejr, så lad os se hvad vejrguderne byder på i morgen” udtalte Michel Nykjær efter den våde træning.

Søndag formiddag startede med tørvejr, men truende skyer samledes over banen op til Shoot out, tidtagningen der afgør startrækkefølgen i præfinalen.

Alle teams rullede ud på tørvejrdæk, men umiddelbart inden Shoot Out satte regnen ind, og alle fik travlt med at skifte dæk og ændre undervognsindstilling til våd bane. Shoot Out gennemføres som et udskilningsløb, hvor de 15 hurtigste går videre til anden runde, efter 2. runde går de 7 hurtigste videre til 3. runde.

I løbet af de første omgange kørte Michel 11.hurtigste tid, hvilket var nok til at sikre deltagelse i 2. runde, hvorfor han kørte i pit for at spare på dækkene.

Regnen tog kraftigt til da 2. runde af Shoot Out blev indledt, og Michel Nykjær følte banen på tænderne et par omgange. Desværre skred et par biler af den uhyre glatte bane med yderst uheldige følger, idet en fotograf blev ramt af en jernstolpe fra rækværket og kom slemt til skade.

Shoot Out blev indstillet i længere tid imens banen blev ryddet og den tilskadekomne blev behandlet, og løbsledelsen besluttede at indstille Shoot Out’en pga. af forsinkelsen samt de kaotiske vejrforhold. Det blev herefter resultatet af 1. runde i Shoot Out der dannede grundlag for startrækkefølgen i eftermiddagens præfinale.

”Det var et meget kedeligt uheld, og trist at en person kom til skade” udtaler Michel Nykjær. ”Det er ærgerligt at Shoot Out blev afbrudt, vi satsede ikke så meget i 1. runde, idet 11.hurtigste tid var nok til at gå videre. Jeg kunne køre stærkere, og i 2. runde da det regnede meget ventede jeg blot på en fri omgang uden meget trafik. Nu må jeg starte langt nede i feltet, og se hvor langt jeg kan nå op.”

Stemningen på banen var naturligt påvirket af det grimme uheld, men alle åndede lettede op da TV2 kunne meddele at den tilskadekomne fotograf ikke var så alvorligt kvæstet som frygtet.

Starten på præfinalen fandt sted i regnvejr, om end ikke så kraftigt som i Shoot Out. Michel Nykjær avancerede hurtigt til 8.pladsen, men som løbet skred frem var det tydeligt at han ikke fik den fornødne fart i SEAT Leon’en. På 12. omgang skred SEAT’en af banen i venstrekurven efter trapperne, og endte løbet i fangsandet.

”Jeg kunne simpelthen ikke få tilstrækkeligt bid, opsætningen fungerede perfekt på meget våd bane, men i præfinalen hvor banen ikke var så våd, fungerede det ikke,” udtalte en ærgerlig Michel Nykjær.

I pausen inden finalen arbejdede mekanikerne på højtryk for at klargøre bilen efter uheldet, fronten blev repareret og store mængder sand fjernet fra undervogn og luftindtag, og i sidste øjeblik nåede Michel Nykjær på banen, til en startplacering bagest i feltet.

Starten på finalen foregik i styrtregn, og Safety Car blev sat på banen de første omgange for at holde feltet i ro, indtil regnen tog af. Det lykkedes ikke for Michel Nykjær at rykke op i feltet, helt atypisk for SEAT-køreren måtte han kæmpe bagest i feltet, uden mulighed for at passere de langsomste kørere i feltet. Efter 9 omgange blev han kaldt i pit, og løbet var slut for unge Nykjær.

”Da bilen ikke var til at styre på den våde bane valgte vi at kalde ham ind,” udtaler chefmekaniker Jens Nykjær. ”Noget er måske blevet skadet ved afkørslen, nu skal alt checkes efter hjemme på værkstedet. Der var ingen grund til at risikere noget under de vanskelige forhold.” Efter weekendens løb ligger Michel Nykjær og SEAT Racing Team på en samlet 7.plads med 58 points.

”Det er naturligvis ærgerligt med en løbsweekend uden points,” udtaler teamchef Carsten Petersen. ”Vi mangler stadig lidt i at finde den rette opsætning af SEAT Leon’ens undervogn. Forholdene på Ring Djursland var uhyre vanskelige, men det var ens for alle. Vi kan ikke klandre nogen for resultatet, men blot arbejde videre med test så vi opnår den fornødne erfaring med den nye bil. Vi har en meget fin racerbil, samt en af feltets hurtigste kørere, nu skal vi bare have tingene til at gå op i en helhed. Vore chancer i klassementet er væk, vi skal nu koncentrere os om de enkelte løb, og forhåbentlig skabe nogle gode resultater, samt spændende og seværdigt race.”

Næste løb er Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen.

SEAT Racing Team
Stine Ø. Hansen


Læs mere om:
  • Michel Nykjær
  • Seat Racing Team
  • Ring Djursland
  • 13/08/06 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge - DM

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport