- men fik ikke lov til at vise den En tolvte- og en fjortendeplads var de synlige resultater for Jesper Sylvest efter weekendens kaotiske DTC-løb på Ring Djursland, men rent faktisk kunne den lange nordsjællænder have kørt sig til langt bedre resultater. Farten havde han, men han fik ikke lov til at vise den. ”Det positive ved denne weekend var, at speeden er ved at komme, og jeg er meget fortrøstningsfuld inden næste løb. Vi er ved at have fundet set-uppet, så jeg ser rigtigt positivt på det kommende Grand Prix, for nu kunne jeg godt snart tænke mig at lugte til lidt sølvtøj,” sagde Jesper Sylvest oven på løbet. ”Men ellers var det en underlig weekend.”
Vejret var en væsentlig årsag hertil. Meget kraftige regnbyger satte deres uheldige præg på både shoot out-kvalifikationen og de to efterfølgende løb.
”Banen var fugtig, men ikke rigtig våd til den første shoot out-runde, men der var ikke det samme grip i dækkene, som vi havde haft om lørdagen, hvor vi havde været i top 10,” forklarer Jesper Sylvest. ”Vi var trettende hurtigst, og der var ikke nogen grund til at satse, så vi ventede bare på at kunne komme i gang med den anden shoot out-runde.”
”Her stod det ned i stænger, så det var bare om at komme ud at køre og få sat en tid, inden det blev værre. Bilen akvaplanede, og et sted lå der en stor vandbræmme, hvor man næsten ikke kunne bremse. Når man kom ud på langsiden, lå der også meget vand, hvor den akvaplanede, men jeg holdt på, og det gik fint. Jeg fik ramt det rigtig godt, og det var hurtigste tid.”
Jesper Sylvest havde farten på Ring Djursland. (Foto: Sylvest Motorsport)
Men den hurtigste tid fik Jesper Sylvest intet ud af. Et uheld med tilskadekomst gjorde, at shoot out-kvalifikationen blev stoppet, og dommer og løbsleder valgte at annullere det foreløbige resultat af anden shoot out-runde, der ellers havde Jesper Sylvest øverst på listen.
”Det var vi simpelthen nødt til at protestere imod. Det kan ikke passe, man skal køre ud og give sig fuldt ud, risikere afkørsler og skader på bilen, og så alligevel ikke få noget ud af det,” siger Jesper Sylvest, hvis skriftlige protest blev afvist af løbets dommere. ”De kom med en mærkelig forklaring med, at der ikke var et resultat, men det havde vi jo alle set på dataskærmene, og mit team fik også lavet en udskrift af det. De disponerede helt klart imod reglementet.”
Også under finalen blev Jesper Sylvest ramt af fejldispositioner fra officials side. Kort før starten skulle gå ramte en stor regnbyge banen, og så snart løbet var givet fri, blev der indsat safety car.
”Men selv om der var gult flag og safety car-skilte ude, så blev jeg passeret af to kørere,” forklarer Jesper Sylvest. ”Den ene lod sig falde tilbage, men den anden holdt sin placering, og selv om jeg kaldte over radioen og fik mit pitmandskab til at kontakte dommerne, så gjorde de ikke noget ved det. Det var specielt ærgerligt, for han var langsommere, og jeg kæmpede længe for at komme forbi ham. Han ramte mig også, da jeg forsøgte at overhale ham, og da jeg endelig kom forbi, havde kørerne fået en halv langsides forspring. På tre og en halv omgang fik jeg kørt det ind, men så var løbet slut. Det var brandærgerligt!”
Sylvest Motorsport Læs mere om: Jesper SylvestSylvest MotorsportRing Djursland13/08/06 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge - DM |