1000 kilometer løbet på Donington startede i høj sol og en tør bane. Det blev en let kaotisk start og allerede efter få omgange bliver der rakt ud efter Jean-Christophe Boullion, for i hans forsøg på at focere rammer han han et corner mark og det er forbudt og medfører en stop/go straf. Denne stop/go straf ’glemmer’ Boullion så at tage og det betyder så to på hinanden følgende stop/go straffe. Herefter var Pescarolo bilen dumpet lidt ned i feltet og så var der plads til at Creation CA06/H Judd fik deres moment of glory. Men allerede inden den første time var kørt var Pescarolo oppe og føre løbet igen.
Herefter gik de næste timer med en lang og næsten endeløs kamp imellem Pescarolo, Zytek og de to Creation biler. Efter 183 omgange måtte Zytek'en give op og herefter satte Pescarolo også sit pace op, og det blev udslagsgivende.
Pescarolo vandt med en margen på 2 omgange ned til Creation Autosportif kørt af Minassian og McGarrity, i øvrigt den bil Thomas Serwin skulle have kørt. Yderligere 2 omgange nede kom den anden Creation bil.
LMP2 klassen skulle have været et succes race for Barazi Epsilon men desværre var der en del udfordringer undervejs og de endte derfor lige udenfor podiet.
Til gengæld var Rollcentre Racing med Martin Short i spidsen, med til at dominere og vi var mange der troede at det skulle være i dette løb at denne nye Radical SR9 Judd skulle have sin første sejr, men nej - Blot 8 minutter før løbet sluttede gav bilen op og blev trukket i garage, hvilket gjorde at RML med deres MG Lola EX 264 trak en billig sejr hjem. 3. Pladsen i LMP2 gik til Pierre Bruneau og deres Pilbeam Judd, men de var mere end 10 omgange efter den vindende bil i klassen.
GT1 klassen var også spændende og løbet var længe domineret af Alphand Aventures og deres Corvette C5-R. De førte løbet i lang tid men på den absolut sidste omgang kom Team Modena forbi med deres Aston Martin DBR9, og dermed vandt de klassen.
3. pladsen i GT1 klassen gik til Convers Menx Team og deres Ferrari 550 Maranello, 1 omgang efter.
GT2 klassen blev vundet af Team LNT og deres Panoz Esperante GTLM, 1 omgang foran Autorlando Sport og deres Porsche 996 GT3 RSR. 3. Pladsen gik til GPC SPORT og deres Ferrari 430 GT.
Hvordan gik det så de danske deltagere?
Bedste danske placering var Juan Barazi, der kom hjem med en 4. Plads i LMP2.
Gunnar Kristensen og Allan Simonsen kom kun 94 omgange i deres Autolando Porsche.
Lister Storm Racing med Jens Møller nåede kun 56 omgange inden de måtte opgive.
Sidste dansker i feltet var Lars Erik Nielsen der var tilmeldt i Farnbacher Racing Porschen med nummer 90. Men på grund af en skulderskade havde Lars Erik i samråd med banens lokale læge valgt ikke at stille op.
Næste løb i serien, som samtidig også er det sidste køres på Jarama den 24. september.
Resultatet af 1000 km. på Donington
|
Nr. | Klasse | Kørere | Team | Bil | Omg. |
|
1. |
P1 | E.Collard, J.Boullion | Pescarolo Sport | Pescarolo C60 Judd | 249 |
2. |
P1 |
N.Minassian, K.McGarrity |
Creation Autosportif | Creation CA06/H Judd | 247 |
3. |
P1 |
J.Campbell
Walter, F.Ortiz, B.Gabbiani |
Creation Autosportif | Creation CA06/H Judd | 245 |
|
4. |
P2 |
M.Newton, T.Erdos |
RML | MG Lola EX 264 | 239 |
5. |
P1 |
J.Gounon, G.Fisken,
A.Frei |
Courage Competition | Courage LC70 Mugen | 238 |
6. |
P2 |
M.Short, J.Barbosa,
R.Barff |
Rollcentre Racing | Radical SR9 Judd | 233 |
|
7. |
GT1 |
A.Garcia,
P.Hardman |
Team Modena | Aston Martin DBR9 | 233 |
8. |
GT1 |
J.Policand, P.Goueslard,
L.Alphand |
Alphand Aventures | Corvette C5-R | 233 |
9. |
GT1 |
P.Kox, R.Pergl,
A.Vasiliev |
Convers Menx Team | Ferrari 550 Maranello | 231 |
|
10. |
GT1 |
P.Kuismanen,
J.Menten, M.Palttala |
PSI Experience | Corvette C6-R | 228 |
11. |
P2 |
M.Rostan, P.Bruneau |
Pierre Bruneau | Pilbeam Judd | 227 |
12. |
GT2 |
W.Hughes, R.Bell |
Team LNT | Panoz Esperante GTLM | 224 |
|
13. |
GT2 |
M.Lieb, J.Camathias |
Autorlando Sport | Porsche 996 GT3 RSR | 223 |
14. |
P2 |
B.Binnie, A.Timpany,
S.Hancock |
Binnie Motorsports | Lola 05/42 Zytek | 221 |
15. |
GT2 |
L.Drudi, G.Rosa,
A.Montermini |
GPC SPORT | Ferrari 430 GT | 221 |
|
16. |
GT2 |
P.Ehret, D.Farnbacher,
M.Seefried |
Farnbacher Racing | Porsche 996 GT3 RSR | 219 |
17. |
GT2 |
C.Bouchut,
R.Narac |
IMSA Perf. Matmut | Porsche 996 RSR | 209 |
18. |
GT2 |
D.Eagling, T.Sugden |
Virgo Motorsport | Ferrari 430 GT | 206 |
|
19. |
P2 |
C.Gosselin, K.Ojjeh,
P.Ragues |
Paul Belmondo Racing | Courage C65 Ford | 202 |
20. |
GT2 |
N.Smith, P.Hesnault, A.Beltoise |
Thierry Perrier | Porsche 996 GT3 RSR | 202 |
21. |
P2 |
M.Vergers,
J.Barazi
D.Valsecchi |
Barazi Epsilon | Courage C65 AER | 201 |
|
22. |
GT1 |
P.Lamy, G.Gardel, V.Vosse |
Aston Martin Larbre | Aston Martin DBR9 | 195 |
23. |
P1 |
B.Berridge, G.Evans,
P.Owen |
Chamberlain Synergy | Lola B06/10 AER | 195 |
24. |
P1 |
P.Bennetth, P.Cope |
Pro Tran Competition | Protran RS06/H | 188 |
|
25. |
P1 |
S.Johansson, H.Noda |
Zytek Motorsport | Zytek 06S | 183 |
26. |
P2 |
J.D.Lueders, J.Petersen,
T.Burgess |
Kruse Motorsport | Courage C65 Judd | 181 |
27. |
P1 |
S.Nakano, H.Kurosawa |
Courage Competition | Courage LC70 Mugen | 172 |
|
28. |
P2 |
T.Greaves, S.Moseley,
B.Devlin |
Bruichladdich Radical | Radical SR9 AER | 151 |
29. |
GT1 |
S.Ortelli, S.Ayari |
Team Oreca | Saleen S7R | 111 |
30. |
GT2 |
G.Kristensen
A.Simonsen |
Autorlando Sport | Porsche 996 GT3 RSR | 94 |
|
31. |
GT2 |
S.Zonca, A.Belicchi,
M.Cioci |
GPC SPORT | Ferrari 430 GT | 89 |
32. |
GT2 |
J.Bleekemolen,
J.Kane |
Spyker Squadron | Spyker C8 Spyder GT2R | 81 |
33. |
P1 |
H.Primat, M.Fassler |
Swiss Spirit | Courage LC 70 Judd | 79 |
|
34. |
GT2 |
I.Dockerill,
J.Hartshorne |
Racesport Peninsula | TVR Tuscan T400R | 76 |
35. |
P2 |
M.Amaral, M.A.De Castro,
A.Burgueno |
ASM Racing Portugal | Lola B05/40 AER | 66 |
36. |
P1 |
J.Moller
J.Keen |
Lister Storm Racing | Lister Storm Hybrid | 56 |
|
37. |
GT2 |
L.Tomlinson, R.Dean,
M.Hynes |
Team LNT | Panoz Esperante GTLM | 55 |
38. |
GT2 |
P.Daniels, B.Mc Cormick,
X.Pompidou |
James Watt Automotive | Porsche 996 GT3 RSR | 38 |
39. |
GT2 |
T.Coronel, P.Dumbreck |
Spyker Squadron |
Spyker C8 Spyder
GT2R |
20 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Donington Park27/08/06 - Donington Park - LMES |