Henrik Lundgaard og John Nielsen kan gøre det svært for teamkammeraterne Søndagens finale i Danish Touringcar Championship har to kørere i hovedrollen. Den forsvarende mester Casper Elgaard, Århus, og hans forgænger i embedet, Jan Magnussen, England. Men som i alle dramaer – hvad enten de foregår på de skrå brædder eller de hvide lærred – rummer sæsonafslutningen på FDM Jyllandsringen også nogle biroller. De vel nok to vigtigste er besat af John Nielsen, England, og Henrik Lundgaard, Hedensted. De to indtager henholdsvis tredje- og fjerdepladserne i den aktuelle stilling, men det er ikke derfor, at de har de vigtige biroller. Det er fordi de er teamkammerater til Casper Elgaard og Jan Magnussen. Cykelsporten er kendt for sine hjælperyttere, og det samme fænomen har man også i motorsporten. Det kan godt være, at John Nielsen og Henrik Lundgaard er henholdsvis Danmarks første Le Mans-vinder og Europamester i rally, men det kan de ikke bruge til noget i weekenden.
”Vi skal have Jan frem og have så mange points som muligt,” siger Henrik Lundgaard om den forestående opgave.
”Jeg ligger sikkert på tredjepladsen, men det bliver angreb fra min side, men med hensyntagen til Caspers situation,” svarer John Nielsen igen. ”Henrik er jo små 60 kg lettere end os (på grund af succesballasten til de tre bedste i mesterskabet, red.), så han bør på papiret kunne styre det løb, som han har lyst til. Han kan blive en rigtig god soldat for Magnussen, og det bliver spændende.”
Henrik Lundgaard er godt klar over, at hans skuffende resultater ved den foregående afdeling på Padborg Park indirekte har gjort ham til en slags favorit i weekenden.
”I og med, at John og jeg er et par brikker i et puslespil, burde jeg have de bedste kort på hånden, da jeg ikke slæber rundt med vægt, mens de andre gør det,” siger køreren fra Den Blå Avis Fleggaard Racing. ”Jeg er nødt til at gå så langt frem som overhovedet mulig, for at jeg kan udnytte min position til Jans fordel.”
Men begge hjælperyttere står faktisk overfor et dilemma. De kan nemlig ganske utilsigtet komme til at spænde ben for den teamkollega, de rent faktisk skal hjælpe. Den største risiko står de overfor i shoot out-kvalifikationen, hvor der gives 3, 2 og 1 point til den trio, der sætter den hurtigste omgang. Kommer de for langt frem tager de points fra teamkollegaen. Gør de det ikke, holder de måske for langt tilbage i startopstillingen i pre-finalen til, at de kan udgøre nogen reel hjælp.
”Det er faktisk et stort dilemma, som man ikke kan styre,” siger Henrik Lundgaard, der med feltets letteste BMW 320si E46 virker som en meget oplagt kandidat til at erobre pole position.
”Den sidste shoot out bliver svær at spille i hænderne på andre. Vi har spekuleret på, hvordan vi kan tackle det, og det kan man ikke. Prøver man at håndtere den, får man en modvirkende effekt, for der må heller ikke være andre foran Jan. Vi kan faktisk kun styre tingene, hvis Casper ikke går videre til den sidste shoot out.”
John Nielsen er helt enig med sin rival om, at det er en umulig opgave, de begge står overfor.
”Man kan simpelthen ikke planlægge det, ja, så skal man lade være med at køre, for jeg kan ikke sige, at jeg lige skal køre lidt langsommere,” siger veteranen fra Team Essex. ”Du kan ikke planlægge det. Men Casper har kvalificeret på pole hver gang i år på Jyllandsringen, og det kan også igen. Denne gang er han kun 5 kg tungere end ved Grand Prixet.”
Korte fakta:
- De fem første kørere i en pre-finale og en finale skal til den efterfølgende DTC-afdeling have forøget bilens vægt med henholdsvis 30, 25, 20, 15 og 10 kg.
- Slutter en kører udenfor top 10, kan han derimod reducere bilens vægt med 10 kg.
- Til DM-finalen skal Jan Magnussen og John Nielsen begge køre med 50 kg. Casper Elgaard får 45 kg ekstra i bilen, mens Henrik Lundgaard – ligesom mange andre i feltet – har kunnet reducere vægten på sin bil med 10 kg.
Morten Alstrup Læs mere om: Casper ElgaardJan MagnussenTeam Den Blå AvisTeam EssexJyllandsringen15/10/06 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge - DM |