WTCC   12/11/06

Mario Theissen mening om WTCC
BMW Motorsports chef Dr. Mario Theissen er ikke kun involveret i Formel 1, men i alle BMW’s motorsports aktiviteter, og dermed også World Touring Car Championship.
Og hvad mener han om WTCC serien?

S: Hr. Theissen, som det var tilfældet i 2005 vil WTCC titel kampen blive bestemt i Macau. Men er det en værdig arena for en finale?

Mario Theisen: Ja - helt sikkert! Jeg var til stede sidste år da Andy Priaulx tog kørernes mesterskab, og vi vandt producenternes mesterskab. Det var en unik atmosfære, og jeg var dybt imponeret.
Banen er enorm krævende for kørerne i det sidste løb i sæsonen. Guia banen ligner meget de smalle gader i Monaco, og gadebaner som disse fortjener deres rygte for at være meget krævende for kørerne.

S: Kommer det som en overraskelse for dig, at der er hele ni kørere der stadig kan vinde mesterskabet?
Mario Theisen: Jeg ser situationen med blandede følelser. På den ene side er det dejligt at vi har tre strenge at spille på. Kombineret med det faktum at vi fører producenternes mesterskab, som viser hvor konkurrencedygtige vores BMW 320si har været allerede i den første sæson. På den anden side holder vi et kritisk øje på det tætte felt af konkurrenter. Det tætte felt er der jo på grund af individuelle handicaps og kompromiser.


Dr. Mario Theissen.
(Foto: BMW Group Press Club)

S: For publikum og fans kan spændingen vil ikke blive stor nok?
Mario Theisen: Det er rigtigt. Jeg er også glad for, at mesterskabet ikke blev bestemt tidligere på sæsonen. Vi har set elleve forskellige vindere i fire forskellige mærker i denne sæson. Hvad angår spændingen mellem kørerne, så kunne det ikke blive mere spændende.
Men, WTCC er ikke kun omkring kørerne, for vi har også kæmpet for producenternes mesterskab. Sådan en titel skaber kun fornuft hvis den bedste bil også er i front når sæsonen er overstået. At tabe sådan en titel af stor betydning, og en ambitiøs producent taber interessen hvis bilens ydeevne bliver reguleret med regler i serien.

S: Hvordan vurderer du de tre BMW titelaspiranters arbejde?
Mario Theisen: Set over hele sæsonen har Andy Priaulx ikke kun scoret point løbende, men har også været en multiløbs vinder. Til dato har han stået på toppen af skamlen hele fire gange i år, hvilket vil sige han har vundet tre løb mere i år end sidste år da han vandt mesterskabet.
Jörg Müller klemte sig ind på tredjepladsen i kørernes mesterskab, efter imponerende kørsel i sidste halvdel af sæsonen. I alt vandt han tre løb. Jörg kender Macau meget godt og hans erfaring vil være en fordel for ham.
Dirk Müller er en 'underdog' i år. I 2005 tog han til Macau som mesterskabsførende, og blev slået af Andy. Derudover vil vægthandicappet spille en vigtig rolle i de sidste to løb.

S: Hvad forventer du af de øvrige tre kørere fra BMW’s nationale teams?
Mario Theisen: Alessandro Zanardi havde igen i år sine specielle øjeblikke i World Touring Car Championship, og fejrede sin anden sejr i Istanbul. Den første var som bekendt på Oschersleben i 2005. Det er fantastisk arbejde. Jeg er sikker på at han vil være en faktor i Macau.
Det samme gælder for hans BMW Team Italien-Spainen kollega Duncan Huisman. Ingen anden kører har haft flere sejre på denne bane end Huisman. Jan Magnussen vil også hjælpe os i kampen om producenternes mesterskab. Han er en meget erfaren køre som allerede kender vores BMW 320si fra Danish Touringcar Championship mesterskabet.

S: Hvad er fascinationen ved World Touring Car Championship?
Mario Theisen: I Formel 1, og de fleste andre racerkategorier, er det vigtigt at undgå kontakt med en modstander på banen. Der er det anderledes i WTCC. Nogle gange er kontakt lige frem velkommen, når en kører ”læner” sig op af en rival, for at opnå lidt af et sekund i et sving. Det er helt unikt.
Løbende er meget spændende og tit med masser af action. Indtil videre er hvert WTCC mesterskab blevet vundet med en BMW, og vi håber at det stadig er tilfældet efter sæsonfinalen i år på Macau.

S: Hvad betyder Alessandro Zanardi’s test med BMW Sauber F1 teamet for dig?
Mario Theisen: Jeg er vældig glad for at vi kan give Alessandro muligheden for at komme på hjul i en Formel 1 bil. For nogle måneder siden spurte ham mig om emnet - mest som en vittighed. Nu er den vittighed blevet til virkelighed. Det lykkedes vores teknikere at ombygge vores BMW Sauber F1.06 til specifikationer som han kunne benytte. Jeg gælder mig virkelig til denne test.

Selch


Læs mere om:
  • BMW Motorsport
  • Macau
  • 19/11/06 - Macau - WTCC

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport