Formel 1   29/12/06

Tidligere Teamkollegaer om Schumacher
Gennem sin lange karriere i Formel 1, har Michael Schumacher stort set været ”bestemmende” i motorsportens fornemste klasse. Schumachers skiftende teamkollegaer fik også hurtigt at mærke ”hvem der styrede show´et” og det lige fra debut´et i Jordan og til de succesfulde år hos Ferrari, hvor Eddie Irvines, Rubens Barrichello´s og Massa´s eneste chance for ”komme til fadet” var ”at slippe af” med Schumacher!

Kort efter debut´en i det belgiske Grand Prix i 1991 i Jordan, skiftede Michael Schumacher til Benetton (eller rettere Jordan og Benetton lavede et byttehandel med Schumacher og Roberto Moreno…mon ikke Eddie Jordan stadig ærgrer sig??). Hos Benetton hed teamkollegaen Nelson Piquet (verdensmester 1981-83-87). Piquet var vel nok i sin karrieres efterår, men stadig god for en sejr i ny og næ.
Nelson Piquet, der i dag er 54, havde opnået hvad han ville og husker, at han med Schumachers ankomst, så at tiden var kommet hvor de unge og ikke mindst Schumacher ville køre fra ham.

”De er unge, de er sultne og de går til sagen med en helt anden motivation. De er også villige til at løbe en større risiko for at nå deres mål” - siger Piquet - ”det har gjort et stort indtryk på mig, hvad Michael Schumacher har opnået i sin Formel 1-karriere og det er mig en stor glæde, at jeg både oplevede hans første Grand Prix i Belgien, som konkurrent og hans sidste i år i Brasilien, nu 'kun' som tilskuer! Michael har haft en perfekt karriere, hans sejrsvilje er enorm. En gang imellem har han lavet fejl, men er jo trods alt også 'kun' et menneske!”

Martin Brundle var Schumachers nye makker i 1992. Brundle var dog for det meste i stand til at klare sig mod den nye komet.

Martin Brundle: ”Da jeg første gang mødte Michael Schumacher i 1991, kunne jeg ikke forestille mig, at han blev en af Formel 1 sportens allerstørste. Størst indtryk gjorde Michael når vi var til fitness-træning. Han havde simpelthen en irriterende stor selvtillid, så stor så han næsten med det samme 'jordede' dig mentalt! En af hans 'forcer' er, at uanset hvor hårdt han knokler til træning, så sveder han næsten ikke…han får det til at se legende let ud. Hver gang vi trænede sammen havde han et eller andet at kritisere ved mine øvelser, den mentale duel var så at sige skudt i gang. Heldigvis var jeg allerede dengang gammel i faget og lod mig ikke slå ud. Desuden var det hans held, at han kom i Formel 1 på en til hvor bilerne gennemgik en kolossal udvikling og var bedre end nogensinde. Nu kunne man gå til den fra første til sidste omgang!”

”Michael var en snu rad og inden længe var team'et på hans side. Heldigvis for mig havde han et par svagheder. En var at det kneb for ham at sætte bilen rigtigt op og det havde den fordel, at jeg som regel 'tog ham' i starten, det voldte han problemer også mentalt!” - tilføjer Martin Brundle.

De dårlige starter (som vel egentlig har 'forfulgt' Schumi lige til slutningen af karrieren!?) førte til, at Schumacher flere gange var ved at køre Brundle af banen bl.a i Budapest og året efter i Montreal. I Montreal havde Schumacher klart den langsomste bil af de to, men med ”ultradefensiv” kørsel holdt han Brundle bag sig til mål.
”Michael kom flere år senere og undskyldte dette over for mig og jeg tror helt ærligt at han mente det” - husker Martin Brundle. ”Min 'stærkeste' oplevelse eller erindring er dog fra engang hvor Schumacher havde et standpunkt ved et team-møde som var helt hen i skoven. Det imponerede mig, at denne 'rookie' simpelthen havde så meget selvtillid, at han trods det at være oppe mod en samling af erfarende teamfolk, argumenterede for sin sag og blev ved. Det viste mig, at han havde en stærk karakter.”

En sidste ting som Martin Brundle husker er hvordan Schumacher 'legede' med sin bil!
”Det er mig stadig en gåde hvordan han kunne køre visse sving meget hurtigere end mig, med samme opsætning. Jeg må indrømme, at de gange jeg prøvede som han, da skøjtede jeg simpelthen af banen. Han havde en evne til at ”suge” sig til banen i svingene. Jeg har prøvet mange gange og brugt mange sæt dæk uden det lykkedes!”

Rubens Barrichello var team-kollega med Michael Schumacher fra 2000 til 2005.
”Grundlaget for et tæt venskab var aldrig rigtig tilstede” - udtaler Barrichello 'diplomatisk'! - ”Efter vi ikke længere var teamkollegaer, var der stort set ingen kontakt. Det var dog ikke Schumachers skyld alene, at jeg ikke længere følte mig tilpas hos Ferrari. Grunden var nærmere, at hver sæson udviklede sig til Michaels gunst og jeg var 'vandbærer'. Men jeg forstår fuldt ud Michael, at han udnyttede situationen og vandt en masse løb og verdensmesterskaber. Formel 1 er 'cool business' og her gives ingen gaver!”

Felipe Massa overtog sin landsmands rolle som 'vandbærer' i Michael Schumachers sidste sæson i Formel 1. Massa får nu chancen allerede i sit andet år som Ferrari-kører. Massa har et helt andet syn på Schumi, som han betegner som 'Genius of the racetrack'.
Felipe Massa: ”Schumacher er den mest komplette kører, han har ingen svagheder (må det igen være tilladt at påpege Schumi´s starter??). Han er stærk på alle punkter. Jeg føler jeg har lært af Michael at beholde overblikket i pressede situationer. Det var en af mange ting som Michael (næsten) altid mestrede, der adskiller han sig fra andre. Menneskeligt var han meget anderledes end han blev fremstillet i pressen. Det fik jeg at mærke ved dette års Grand Prix i Sao Paulo som samtidig var hans sidste. Efter sejren kom han hen og omfavnede og gratulerede mig. Det mente han oprigtigt, sådan var han faktisk over for mig hele tiden!”

Them


Læs mere om:
  • Michael Schumacher

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport