Thomas Raldorf og Jack Lemvard, som har været konkurrenter hele året i deres Toyota Vios’er, dannede team i Thailands første 4 timers Endurance løb for standard vogne, og havde en rigtig god dag. Thomas og Jack, kørte sammen med Martin Stuvik, fra Norge, og Hans Tietze fra Tyskland samt Dean Callister fra England. De 2 sidstnævnte havde ingen tidligere erfaring i standard vogne, dog havde Hans Tietze tidligere kørt Superbikes, i Europa og Dean har kørt en del gokart.
Reglerne var meget simple: Bilen måtte ikke have en motor der var større end 1530 cc. og gearkassen måtte ikke være sekventiel, der måtte ikke være turbo eller supercharger på bilen, og ingen ændringer måtte foretages indeni motoren, men ellers var alt andet frit, og den som tilbagelagde flest omgange på 4 timer, ville vinde.
Ingen af kørerne måtte køre mere end 45 min. af gangen.
Jack kørte tidtagningen, men havde en del problemer med elektronikken, og bilen satte hele tiden ud, dog fik han placeret sig som nummer 9 ud at de 18 teams.
Mekanikerne, arbejdede hårdt på bilen, og fik skiftet elektronikken så bilen var klar ca. 15 min. før løbet skulle starte.
Toyota Vios i stabil fart (Foto: Italkart(Thailand)Co.Ltd.)
Jack tog første stint, og kørte bilen fra en 9. plads, op til en 5. plads, men kunne godt have kommet endnu længere frem, men han ville ikke presse bilen for meget.
Thomas tog så næste stint, og kørte bilen op fra en 5. plads til en 2. plads. Selvom Thomas fortsatte med at køre bilen “pænt” og ikke var for hård ved den, øgede han forspringet ned til teamet på 3. pladsen, og var en omgang foran da han kørte i pit.
En glad Thomas (Foto: Italkart(Thailand)Co.Ltd.)
Martin tog nu over og fortsatte hvor Thomas havde sluppet, og kørte bilen, i et fast tempo, som dog var ca. 2 sek. langsommere end han normalt kører når han kører hurtigst, kun for at bevare bilen i god stand. Da Martin kom i pit, var teamet nu 2 omgange foran nummer 3 og alt så godt ud.
Teamet vidste at Hans Tietze ikke ville kunne køre samme omgangstider, men havde kalkuleret at han kun ville miste ca. 2-3 sekunder per omgang, og derfor godt kunne holde sig i front.
Hans kørte et meget fint stabilt løb, men hans tider var ca. 3-4 sekunder langsommere end teamet på 3. pladsen, da han kom i pit, var han på omgangshøjde med teamet på 3. pladsen, og kun 1 omgang foran 4. og 5. pladsen.
Dean tog over, og havde fået af vide at han skulle køre omgangstider på ca. 1:22 for ikke at miste alt for meget, men at det vigtigste var at holde bilen på banen. Første omgang blev kørt på 1:29 næste 3 omgange på 1:26, og teamet mistede 6-7 sek. per omgang, og man begyndte at diskutere om at evt. Sætte Thomas ind igen, i stedet for Dean, men besluttede at give ham chancen, og så evt. slutte lidt længere nede i feltet, da alle skulle have det sjovt, alt imens at de kørte deres bedste.
Alle røg derfor ud på pit muren, og heppede på Dean, og vinkede ham frem, og hans tider, blev da også hurtigt bedre og bedre. Efter ca. 20 min. var han kommet ned på tider der lå på ca. 1:22, men han var nu også nede på 3. pladsen, og var også ved at miste denne. Efter yderligere 10 min. i bilen, var teamet nu nede på 4. pladsen, men kunne ikke sætte Jack ind, før yderligere 10 min. var gået.
Efter 40 min. kørsel kom Dean i pit, skarpt forfulgt af teamet på 5. pladsen, der også kørte i pit.
Team manageren Bobby Brooks, regnede og talte med Thomas, og de blev enige om at hvis Jack kunne holde farten oppe og hvis ellers at bilen kunne holde, ville de kunne komme op på en 3. plads, og måske en 2. plads.
Thomas hjalp Jack med selerne alt imens teamet på 5. pladsen kørte ud at pit, hvilket satte Jack tilbage på en 5. plads. Thomas sagde til Jack, at han skulle køre hjulene af bilen, og prøve at få den så langt frem som muligt, og ikke tænke mere på bilen.
Jack kørte alt hvad han kunne og da han kom rundt efter første omgang stod hele teamet spændt og kiggede på uret…… 1:17.7 på første omgang, hele teamet jublede, han var 2 sek. hurtigere end teamet på 4. pladsen og 1.5 sek. hurtigere end teamet på 3. pladsen og 1 sek. hurtigere end teamet på 2. pladsen.
Så skal der køres op fra en 5. plads (Foto: Italkart(Thailand)Co.Ltd.)
Jack sad nu foroverbøjet hen over rattet som om at han kørte gokart, og tiderne de forblev på 1:17 hele tiden, og det varede ikke længe før han var oppe på en 4. plads, og lidt senere en 3. plads, og da han kom på 3. pladsen var jublen i pitten stor, men Jack fortsatte ufortrødent sin hurtige stil, og 15 min. senere var han oppe så han kunne se teamet på 2. pladsen på vej ud på langsiden, og så satte han ellers sprinten ind. Jack kørte nu ca. 0,5 sek. hurtigere per omgang end før, og fik hurtigt hentet dem.
Teamet vidste at det ville blive svært at overhale dem, da de var i en Honda Civic med langt flere heste kræfter, og noget højere hastighed på langsiden, men forsøges det skulle det. Jack bremsede sent og kørte hårdt for enden af langsiden da han forsvandt ud af syne. Der blev stille i pitten, og de ventede spændt på at se hvem der kom først ud på langsiden, da de så Jack kom ud først, var jublen ikke til at stoppe.
Honda’en forsøgte at overhale Jack, men han kørte meget defensivt, og bremsede meget sent, og næste omgang havde han fået ca. 20 meter luft ned til dem, og kunne køre en hurtigere linie, og trak stadig fra dem.
Efter 175 omgange og 4 timer kørte Jack Lemvard bilen i mål på en flot 2. plads, til stor jubel i teamet.
En velfortjent podieplads (Foto: Italkart(Thailand)Co.Ltd.)
Vinder teamet kørte 178 omgange, og 17 ud at de 18 teams fuldførte, men flere havde problemer undervejs og måtte i pit i kortere eller længere tid ad gangen.
Italkart (Thailand) Co. Ltd. Læs mere om: Jack LemvardThomas Raldorf |