ERC   07/02/07

Nordjysk rally cross-komet udfordrer 4WD-eksperterne
I 2006 scorede 19-årige Morten Jespersen fra Motorsport Nordjylland (MNJ) et fornemt vice-europamesterskab i den hidsige Peugeot 106 MAXI.

Racingteamet: Jespersen Rallycross hviler abolut ikke på EM-laurbærkransene, idet nordjyderne allerede i 2007 er klar til at præsentere Danmarks yngste EM-rookie i kongeklassen: Division 1 (4WD).


Morten Jespersen er en snusfornuftig nordjysk teenager, som tager mod de nye udfordringer udi rally cross med begge ben på jorden.
(Foto: MOTORSPORT NORDJYLLAND)

- I 2007 fortsætter vi det konstruktive samarbejde med Peugeot Sport Danmark, oplyser teamchef Finn Jespersen. - De har været bølgebryder for os således, at vi har overtaget en spektakulær Peugeot 206 WRC fra den tidligere franske europamester i 2-liters klassen: Eddy Bénézet.


En kraftig hækspoiler samt luftkøling af bagbremserne afslører potentialet i Morten Jespersens Peugeot 206 WRC med en turbomotor under motorhjelmen.
(Foto: MOTORSPORT NORDJYLLAND)

Morten Jespersen har vundet stor respekt i EM-feltet for sin rene og fair konkurrencekørsel samt gennem topresultater i 2005 og 2006 med henholdsvis EM-bronze og -sølv. Derfor har flere eksperter set frem til, at den nordjyske teenager fik debut i en racer med træk på alle fire hjul.

- 2007 er påtænkt som et 4WD-læreår for knægten, fortsætter Finn Jespersen. - Vi har planlagt at køre det spektakulære EM-løb i Höljes (Sverige), men derimod ser vi frem til at køre en fuld DM-sæson. De sidste 2 år har vi udelukkende lagt vitaminer i EM-serien, bort set fra et årligt gæstebesøg på rally cross-stadionet hos MNJ i Nysum.


Nordjyderne tog en sørgmodig afsked efter EM-bronze og- sølv til deres Peugeot 106 MAXI, som nu skal køre i Frankrig.
(Foto: MOTORSPORT NORDJYLLAND)

Under motorhjelmen i nordjydernes nye racer ligger en 2-liters turbomotor, som yder pænt over 500 hestekræfter. Teamchef Finn Jespersen har tidligere kørt motorløb i 4WD, og ser derfor frem til de nye mekaniske udfordringer i forhold til Peugeot 106 MAXI’en, som Morten Jespersen vandt EM-medaljerne med:
- Gearkassens differentiale er noget mere kompliceret, fordi det skal overføre hestekræfterne til alle fire hjul. Desuden giver turboen også nogle udfordringer omkring optimalt ladetryk.

Finn Jespersen koncentrerer sig om det mekaniske i raceren. Nordjyderne overlader trygt motoren til teamets ekspert på området: Jørgen Agergaard fra Scandi Motorsport.
- I 2006 fik flere af konkurrenterne problemer med motorerne sidst på EM-sæsonen, supplerer Morten Jespersen. - Jeg kunne derimod koncentrere mig fuldt ud om at køre race.


Morten Jespersen går helhjertet efter præmier i den danske DM-serie 2007, som samtidig skal tjene til at test yderst potent 4WD’er.
(Foto: MOTORSPORT NORDJYLLAND)

Topresultater i Division 1 kræver betydelig konkurrence-erfaring på de enkelte EM-stadions. Frontrunnerne topper derfor først i en sen alder.
- De nybagte europamester i Division 1 (Lars Larsson) er lige netop fyldt 41 år, konstaterer Morten Jespersen. - Jeg har derfor absolut EM-fremtiden foran mig, men det kunne jo være meget sjovt at blive den yngste EM-vinder nogensinde. Her er ledestjernen den 13-dobbelte EM-champion Kenneth Hansen fra Sverige, som scorede sit første EM-guld som 29-årig……

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Morten Jespersen

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto