ALMS   17/03/07

Monster-crash sætter Tom K alvorligt tilbage
American Le Mans Series- på Sebring
Chancerne for, at Tom Kristensen får en femte sejr i det berømte 12 Hours of Sebring, led bogstaveligt talt et knæk i den obligatoriske nattetræning før starten lørdag eftermiddag, dansk tid.

I træningen crashede teamkammeraten Dindo Capello voldsomt og måtte under lægebehandling, før han fik O.K. til at stille op i den 55. udgave af USA’s mest berømte sportsvognsløb. Værre ser det ud for den hurtige Audi R10-racer, der efter mødet med et stk. amerikansk betonmur ville være blevet afskrevet af de fleste taksatorer.

”Vores mekanikere har knoklet non-stop hele natten igennem for at få en bil ud af de stumper, vi har med. Hele bilen er bygget op igen omkring en monocoque, der ikke er helt optimal, og vi har nu kun opvarmningen lørdag før løbet til at lave en opsætning, der virker til den krævende bane her i Florida. Selvfølgelig har vi den grundlæggende opsætning klar efter at have testet herovre hele ugen, men vi skal have de enkelte dele til at fungere uden problemer for at have en chance for at vinde løbet,” siger Tom Kristensen.


Dindo Capello, umiddelbart før han kørte ud til sit livs største crash på den hurtige Sebring-bane. Uheldet har sat ham, Tom Kristensen og Allan McNish kraftigt tilbage før starten på 12-timers-løbet i Florida.
(Foto: Audi Motorsport)

Dindo Capello var naturligt rystet efter uheldet, der skete på de sidste omgange af nattetræningen:
”Det havde regnet kraftigt før træningen, men banen var begyndt at tørre op. Jeg fik derfor tørvejrsdæk på til allersidst og kom op bag en af de langsommere GT-biler. Køreren havde taget farten af, og da han så mig i spejlene, gik der åbenbart panik i ham. Han drejede ud foran mig, så jeg var nødt til at styre kraftigt udenom. Dermed kom jeg ud i det våde spor, og Audi’en skred rundt og ramte betonmuren med over 150 km/t. Det var det største uheld i min karriere, og straks efter crashet tvivlede jeg på, at jeg skulle blive klar. Lægerne har fortalt, at jeg var i chok, men efter en række undersøgelser har jeg fået det grønne lys til at starte. Værre er det med bilen, der blev fuldstændig smadret. Jeg kan kun give en stor ros til mekanikerteamet, der har arbejdet gennem hele natten for at få et køretøj ud af vores reservedelslager,” siger Capello.

Favoritværdigheden ligger nu klart hos Audis søsterbil, der starter fra pole position. Her kan tyske Frank Biela med en sejr udligne Tom Kristensens rekord på fire sejre. En række af de mindre LMP2-biler står imidlertid klar til at udfordre Audis hidtil ubesejrede R10-dieselracer.

”I USA har LMP2-bilerne fået en række dispensationer for at kunne køre mere lige op med os. Vi har været hurtigere end dem over en enkelt omgang og i kvalifikationen, men på den krævende Sebring-bane kan vi kun køre en tankfuld på samme sæt dæk med maksimum, før de er slidt ned. De lettere LMP2-biler kan køre langt længere, og da de har udviklet sig meget til den nye sæson, må de ikke undervurderes. Hidtil har LMP2-bilerne haft problemer med holdbarheden, men de har speeden til at kunne udfordre os, især når vi tager vores længere ophold i pitten med. Vi starter selv nummer to, men det bliver en stor udfordring at komme igennem til et topresultat,” vurderer Tom Kristensen.

Løbet starter lørdag dansk tid kl. 15 og kan føles live via radiolemans.com. Folk med paraboler og de rigtige adgangskort kan også se løbet på Motors TV, der er en del af Canal Digital-pakken.

TomKristensen.com
Nils Finderup


Læs mere om:
  • Rinaldo Capello
  • Tom Kristensen
  • Sebring
  • 17/03/07 - Sebring - ALMS

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto