DTM   20/03/07

Så lyder startskuddet til DTM årgang 2007!
DTMVinterpausen har været lang, men nu er den sidste nedtælling til verdens bedste standardsvognsserie ved at være slut. Søndag den 15. april bliver den tyske by Düsseldorf endnu engang omdannet til en bybane, fyldt med potente DTM biler, rockmusik og letpåklædte kvinder.

138.000 tilskuere fyldte sidste år Königsalle, og tilskuertilstrømningen ventes mindst at blive lige så stor i år. ”Der Kö”, som hovedgaden i Düsseldorf normalt kendes som, er samtidig startskuddet for Tom Kristensen, som i år vil gøre alt for at vinde DTM mesterskabet anno 2007!

Overskriften på dagens menu vil være præsentation af de nye 460 hks racere fra henholdsvis Audi og Mercedes Benz. Herudover vil der være et spændende supportprogram, som består af Formel 3 Euroseries, VW Polo Cup, Porsche Carrera Cup samt i år ikke mindst ADAC GT Masters. Men mest spændende med danske øjne bliver Seat Leon SuperCopa, hvor Christoffer Nygaard skal vise sit store talent. Der vil blive kørt demonstrationsture med de to DTM renntaxis, lavet masser af donuts og tilstedeværelsen af de mange racersuperstjerne understreger endnu en gang, at DTM er den mest spektakulære standardsvognsklasse i verden.


Tom Kristensen som vi håber at se ham i 2007.
(Foto: Audi Sport)

”Denne weekend vil Düsseldorf blive arnestedet for motorracing”, fortæller overborgmester Josachim Erwin. ”Sammen med de mange sportsentusiaster og vores by, vil vi virkelig give DTM en varm velkomst”. Samme glæde nærer DTM promoter og ITR bestyrelsesformand, Hans Werner Aufrecht: “Sidste år gav Düsseldorf os en virkelig varm velkomst, og vi ser nu frem til at besøge byen igen. I 2006 understregede 138.000 tilskuere, at hurtige biler og Der Kö er en fantastisk kombination. Vi vil gerne fastholde den succes, og give fansene endnu mere action."

De danske øjne vil naturligvis hvile på den syvdobbelte Le Mans vinder, Tom Kristensen. Han nåede sidste år en samlet tredjeplads i DTM mesterskabet, efter et forhjulsophæng brast på danskerens Audi under løbet på Brands Hatch. Dette uheld, som betød at danskeren mistede en sikker føring i både løbet og mesterskabet, er af mange blevet betegnet som tidspunktet hvor mesterskabet gled Tom af hænde. I år har Audi optimeret den Abt Audi A4 DTM, der internt går under typekoden R13. Samtidig har Tom har efter Audis fyring af Heinz-Harald Frentzen fået en ny teamkammerat; nemlig Audis unge stjerneskud Timo Scheider. De to bliver bakket op af Audis to andre fabrikskørere, Matthias Ekström og Martin Tomczyk.


Tom K på vej ud i DTM taxien.
(Foto: Audi Sport)

Af andre nyheder i Audi lejren kan nævnes de to nye juniorkørere, Lucas Luhr og Mike Rockenfeller, som Audi har rekrutteret fra Porsches LMP2 program, til erstatning for Frank Stippler og Pierre Kaffer. Sammen med den tidligere GP2 stjerne, Alexandre Premat der indsættes hos Phoenix, er der store håb for de unge kørere. Planen er naturligvis et glidende generationsskifte hos Audi, men Tom Kristensen har trods de snart 40 år ofte vist hvor skabet skal stå. Så hvis de to unge mennesker tror at det bliver en nem opgave at stjæle et fabrikssæde, kan de meget vel ende med at tage fejl. Luhr og Rockenfeller ventes sammen med Tom K også indsat på Le Mans i år, i en tredie Audi R10 TDI. De første tests vil finde sted umiddelbart efter DTM præsentationen i Düsseldorf.

Mercedes indsætter igen i år den femdobbelte DTM mester, Bernd Schneider, der kan glæde sig over en helt ny racerversion af 2007 Mercedes C-klassen. Forgængeren viste sig både skudsikker og hurtig, men måske kan Audi glæde sig til et par børnesygdomme hos konkurrenten. Af andre stjerner kan nævnes den dobbelte Formel 1 verdensmester, Mika Hakkinen, der altid er vellidt af de mange DTM tilskuere. 2005 mesteren, Gary Paffet, vender tilbage til DTM i år for en kort bemærkning. Han skal erstatte Jean Alesi hos Persson Motorsport, og trods det faktum at briten skal køre en 2006 racer har Matthias Ekström allerede udtrykt en vis bekymring for McLaren Formel 1 testkørerens hurtighed. Stefan Mücke har forladt DTM, og istedet har Mercedes rekrutteret F3 stjernen Paul di Resta. Men han fik ikke sædet uden kompetent modstand fra danske Casper Elgaard.


Nicolas Kiesa må vente på Colin Kolles.
(Foto: Audi Sport)

Sidste år havde vi to danskere i DTM serien, Tom Kristensen og Nicolas Kiesa. Men takket være store krav til sponsorpenge, må Nicolas Kiesa indtil videre se den unge englænder Adam Carroll teste den Kolles TME Audi A4, som han sidste år kunne se sit navn på. Men ifølge den tidligere Formel 1 kører, så vil Audi helst se ham i den sølvgrå Audi. Men eftersom dette sæde er det eneste der er et rent privatsæde, så vil Kiesas team kun give ham chancen, hvis han kan komme med et fuldt budget.

Så timerne ved telefonen er lange for Nicolas, men optimismen fejler ikke noget. For muligheden for at Carroll ikke kan rejse det nødvendige budget, er stadig et realistisk scenario. Englænderen måtte tidligere droppe flere GP2 løb grundet lommesmerter. Så selvom det ikke er pænt at håbe på ulykker for andre, kan vi stadig håbe på to Dannebrogsklædte Audi racere i DTM 2007!

Så hvis I har et par uafviklede fridage, så pak endelig familien og tag til DTM præsentation på ”Der Kö” i Düsseldorf søndag den 15. april. Første løb i årets DTM serie vil blive skudt i gang den 20-22. april, på Hockenheinmring Baden-Württemberg.

Velkommen til DTM 2007!

Aslak Vind


Læs mere om:
  • Tom Kristensen

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport