DM Rally   23/03/07

Nordjyder udfordrer rally-frontrunnerne i DM.
2007 bliver et stort brag af en rallysæson i DM-serien, hvor bl.a. 10 firehjulstrukne rallyteams vil kæmpe om hver eneste brøkdel af et sekund ude på hastighedsprøverne.

Det rutinerede nordjyske rallypar: Max Christensen og Mikael Kanstrup er regerende danske mestre i 2 liters-klassen for serienære rallybiler, og rallyteamet fra Motorsport Nordjjylland (MNJ) var i 2006 tæt på at hjemtage DM-bronzen i generalklassementet.
- I år satser vi ultimativt på totalsejre i DM-serien, forklarer Max Christensen. - Vi har derfor opbygget en Subaru Impreza WRX STi 4WD efter de allernyeste p.wrc-specifikationer helt fra bunden af. Der er således ikke en skrue eller møtrik rundt omkring i rallybilen, som vi ikke selv har haft fat i flere gange.


Max Christensen har sammen med rallyteamets servicefolk opbygget en flot rallybil helt fra bunden af.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Lige efter nytår modtog rallyteamet en japansk bil, hvor rattet sad i højre side. Første store projekt var derfor at gøre klar til spejlvending af instrumentbrædtet samt indbygning af sikkerhedsbur.
- Knægtene har virkelig gjort et flot mekaniker-arbejde, konstaterer teamchef Kaj Christensen i Subaru Motorsport Danmark. - Svejsearbejdet af sikkerhedsburet og karosseriet er foretaget optimalt, hvorfor rallybilen er fuldt klar til strabadserne ude på hastighedsprøverne.

Max Christensen & Co. har allieret sig med den mangedobbelte finske verdensmester og rally-ekspert: Tommi Mäkinen, der har leveret Subaru Impreza WRC’eren, samt herunder motor og gearkasse. Alle dele er opbygget til brug i en professionel rallybil, og er derfor identisk med de søsterbiler, som Tommi Mäkinen Racing har indsat i VM-serien 2007.
- I øjeblikket venter vi næsten kun på at få gearkassen hjem fra Finland, fortsætter Max Christensen. - Herved er vi tæt på at køre den første kilometer i rallybilen. Vi satser derfor at få smugtrænet i det nordtyske ADAC Wikinger Rallye inden starten på DM-sæsonen sidst i marts.
Max Christensen og Mikael Kanstrup blev kåret som årets rallytalenter i 2002, og konkurrenterne har altid haft stor respekt for nordjydernes deltagelse, fairness og fremgang i dansk rallysport. Derfor blev ambitionerne om firehjulstræk født i samarbejde med Subaru, Shell og Yokohama Dæk.

- Jeg har aldrig før prøvet at køre rally med træk på alle fire hjul, konstaterer Max Christensen. - Forskellene i forhold til forhjulstræk er bedre stabilitet i svingene samt et ultimativt vejgreb i fedtet føre. Jeg har snakket meget med mine rallykollegaer om udfordringerne, og derfor forventer jeg hurtigt at komme ind i den nye kørerytme.
Under motorhjelmen i Subaru Impreza WRX STi 4WD’eren ligger en hidsig turbo-motor, som yder over 300 hestekræfter (HK). Til rallybrug er motoren droslet ned til 280 HK med et imponerende moment på 580 Nm.
- Jeg skal nok have smurt og strammet stemmebåndene en smule, supplerer Mikael Kanstrup. - Jeg kan således forudse, at informationerne omkring rallyprøvens udformning skal ekspederes noget hurtigere gennem samtaleanlægget.
DM-premieren foregår omkring Slagelse midt i maj. I samarbejde med Shell og Yokohama Dæk påregner rallyteamet derfor at teste undervogn, dæk og motor yderligere, når de første erfaringer med firehjulstræk har bundfældet sig.

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Max Christensen
  • Mikael Kanstrup
  • Subaru Rally Team DK

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto