- Målet er en historisk 1-2-3 Klokken 14.00 tirsdag den 10. april på Diskotek Train i Århus, blev det røde klæde hevet af Team Essex Invests nye BMW 320is E90, og dermed lød startskuddet til det som teamet håber, bliver en historisk sæson. Casper Elgaard, John Nielsen og Phillip Andersen har sat målet – en historisk 1-2-3!
Teamchef John Nielsen byder velkommen (Foto: Motorsporten.dk)
Til lyden af klassisk musik og foran 100 mennesker, samt adskillige snurrende tv-kameraer blev den første af tre spritnye Team Essex Invest BMW 320si E90 racere præsenteret. Teamet skal forsvare Casper Elgaards 3 dobbelte DTC mesterskab, Phillip Andersens DTC cup sejr samt John Nielsens samlede tredjeplads i den samlede stilling.
Men Peter Halvorsens team har ikke tænkt sig at sove på laurbærene, teamet har sat sig nye og spændende mål i Danish Touringcar Championship (DTC). Peter Halvorsen forklarer, hvorfor man stræber endnu højere:
”Vi kan lide at vinde. I starten fik vi bank, og siden begyndte vi at vinde. De sidste tre år har vi vundet. Det er et godt signal til vores medarbejdere, vi stræber efter et højt niveau, vi vil flytte grænser. Det er spændende, også godt for forretningen Essex Invest.”
Teamejer Peter Halvorsen om de nye mål (Foto: Motorsporten.dk)
”Via vores team kan vi tilbyde virksomheder et VIP bord, de kan se Casper som er 3xdobbelt champ, John som er Le Mans vinder og Phillip som er DTC Cup vinder. Vi er det team som har flest sponsorer, og vi bliver løbende kontaktet af nye virksomheder, som ønsker at blive associeret med os. Det er godt for alle parter! Men Essex Invest får også noget ud af det, Vi kan invitere medarbejderne, og forretningsforbindelser til løb – det hele skal ikke være så stramt selvom vi laver forretninger!”
”Vi har i år fået en event manager, Anne Cathrine Østergaard, fortæller Halvorsen.” Selv fortæller Anne-Cathrine: ”Jeg skal pleje sponsorer, de skal løbende kontaktes, jeg skal forkæle sponsorerne og de står faktisk i kø, tro det eller ej. De kan komme til arrangementer, hvor de kan køre Clio Cup, endda prøve Peters McLaren, de får en god dag med en high speed oplevelse,” slutter teamets eventmanager.
Men som dagens konferencier, Morten Alstrup, selv beretter: ”2007 bliver det mest åbne mesterskab nogensinde. Der er 30 biler, heraf 10 af dem helt spritnye. Chevrolet er helt nye, de skal prøve kræfter med verdens stærkeste, nationale mesterskab. Vi har en helt ny kommerciel partner med i år, Kanal 5, som i år vil sende ALLE 8 afdelinger live, inklusiv løbet på Sturup Raceway i Sverige.”
Den nye Team Essex Invest racer før afsløringen (Foto: Motorsporten.dk)
Teamets regerende DTC mester, Casper Elgaard, ser selv sådan på den kommende sæson: ”Det er startskuddet, jeg har ventet på at komme i gang. Det er en ny sæson, nul point, og derfor er jeg 100% motiveret og engageret. Det er et fantastisk mesterskab, som bare bliver stærkere og stærkere. Og om et halvt år mener jeg helt sikkert, at jeg har lige så gode chancer som ellers, for at vinde mesterskabet. Der er mange konkurrenter, det er et stærkt felt. Lundgaard kan meget vel blive stærk i Chevrolet, mine to teamkammerater ser også stærke ud, og så er det jo naturligvis altid Jan.”
”De nye regler er svære at sige noget om nu, men de burde give endnu bedre race. De to første resultater tæller til det sidste løb. Så man skal hele tiden være i top, der er ikke plads til fejl. Det er vigtigt hele tiden at være i top tre!”
Phillip Andersen vandt DTC Cuppen i 2006, foran Michael Outzen. Og han ser virkeligt frem til den kommende sæson: ”Det er en ny situation, men jeg har prøvet det før, det gælder om at angribe, bruge alle chancer endnu bedre end før. Jeg har fået en helt ny E90 racer, som jeg glæder mig meget til at prøve. Den nye bil er som nat og dag i forhold til sidste års E46 racer, Jeg nåede først Johns speed til sidst i de tests jeg har kørt. Jeg prøvede Johns bil 5 omgange på Jyllandsringen, og der er ingen tvivl om at det er en god bil. Jeg skal flytte grænser i den nye bil, og jeg mener helt klart at jeg er blevet en bedre chauffør, men man skal også yde bedre end før, for at udnytte den nye bil.”
Teamets nye 2007 bil og bemaling efter afsløringen (Foto: Motorsporten.dk)
BMW 320is på Diskotek Train i Århus (Foto: Motorsporten.dk)
Ny bemaling og nye mål for den nye sæson (Foto: Motorsporten.dk)
Nummer 1 også i 2007? (Foto: Jeppe Rimmen)
”Jeg går efter det samlede mesterskab i år, jeg går helt klart efter at vinde. Der er hårdere konkurrenter både i cuppen og samlet set, men jeg går efter at komme på podiet et par gange, og slutte i top 5 totalt!”
Den sidste kører på scenen på Diskotek Train er Team Essex Invests teamchef, John Nielsen:
”Vi skal forsvare vores teammesterskab, vi har fået tre spritnye biler. Mange andre teams tror at vi er mestre NETOP på grund af vores bedre biler. Så folk tror, at de også bliver bedre, når de køber vores biler. Det har gjort, at vi faktisk har kunnet købe vores tre nye biler relativt billigt, i forhold til hvor meget de ellers skulle have kostet. Og det er jo altså ikke sådan, at man klipper båndet over, og så har man en ny racerbil. Man får udleveret et samlesæt på 6067 reservedele, og en råkarrosse. Så vi samler den selv, og alle dele er ikke noget man bare skruer i. Alle dele bliver tilpasset - så det er i sandhed en Essex BMW! Og forhåbentligt en vinder BMW!”
”Mine mål?: Jeg kunne blive mester! Jeg er tilfreds, men ikke helt, jeg vil meget gerne vinde mesterskabet. Jeg vandt mit første DM i 1974, så mesterskabet i år, det tager jeg! Der er i øvrigt ingen teamordrer i Team Essex Invest: Alle starter på nul point. Men som sæsonen skrider frem, bliver der naturligvis forskel. Når vi er nået til det afgørende tidspunkt i mesterskabet, så skifter vi til teamkørsel.”
Teamets tre kørere, Elgaard, Nielsen og Andersen (Foto: Motorsporten.dk)
Teamets opfattelse af arbejdsfordelingen (Foto: Jeppe Rimmen)
Thumps up for Team Essex Invest (Foto: Jeppe Rimmen)
”Jeg kan huske det første år vi var med, vi var en 7-8 mand; vi kom med Mercedes´en, slog klappen ned og hev grillen frem, og lagde bøfferne på grillen. Nu er vi 35 mand, der er 3 faste mand per bil, samt derudover en dækmand til hver racer. Vi startede med et telt på 100 kvadratmeter, nu i år slår vi et telt op på 535 kvm, så inden bilerne bliver pakket ud, kan vi spille fodbold derinde. Og selv den kamp vinder jeg, ” smiler John Nielsen.
Peter Halvorsen har set nærmere på de nye 2007 regler i DTC: ”Jeg synes at de nye regler er meget positive, let the best man win! Hvis man har to 2. pladser fra de to første løb, så starter man fra en 4. plads. Hvis man har en 1. og en 2. plads, så gælder resultatet fra tidskørslen. Så nu er det slut med at fedtspille sig til noget, alle tre løb gælder.”
Cheftekniker Jan Jørgensen er en vigtig mand for teamet, så derfor bliver han naturligvis kaldt på scenen, hvor han bliver spurgt om hvor de sidste to racere er henne:
”Vi mangler de sidste dele, men vi har fået dem hjem så bilerne burde blive færdig tirsdag. Men man skal huske på, at vi startede den 23. december med en råkarosse og en frygtelig masse dele. Der er virkelig sommerfugle i maven, når bilerne ruller for første gang. Ændringerne i forhold til sidste års biler er mange, men primært mindre ting. Og nej, det er bestemt ikke blevet nemmere for teknikerne at holde styr på. Så os er der ingen der tænker på,” griner Jan Jørgensen.
Teamejer Peter Halvorsen, supplerer: ”Der er et kæmpe spring fra at købe en færdig bil, til at samle dem selv. Men vi har infrastrukturen til at gøre det, og det er vi meget stolte af. Bilen er godt nok ret hvid her oppe fra scenen, så det kunne godt være at vi skulle supplere med en blå streg hen ad fronten. Det er vigtigt, at publikum kan kende forskel. Vi mailede faktisk billedet af bilen til en kontakt i DBA teamet, så bilerne ikke blev ens i år. Og det synes jeg, vi er sluppet rigtigt godt fra.
”Vi synes at rullestarten i år bliver rigtigt spændende. Der bliver to rullestarter, resultatet bliver lagt sammen, før starten går til det sidste løb. Så det er slut med at fedtspille sig igennem med 4. og 5. pladser i år. Så jeg tror at Jan får det svært. Måske kunne jeg mene, at 30 biler er mange på de danske baner, men vi er optimistiske. Vi SKAL vinde, og vi har øget målet i år: Vi skal have en 1-2 når sæsonen er slut! Vi satser alt, og vi gør virkeligt alt hvad vi kan i år.”
Teamwork in action! (Foto: Motorsporten.dk)
Team Essex Invest i skønsang (Foto: Motorsporten.dk)
Det er på dette tidspunkt ret tydeligt, at Peter Halvorsen havde yderligere synspunkter til den kommende sæson, men konferencier Morten Alstrup, afbryder teamejeren, og lægger i stedet op til en lille overraskelse: en sangkonkurrence!
Teamet nemlig op til i år fået et nyt slogan: ”Teamwork in action!” Det har ansporet en af teamets medarbejdere, Thomas Munk, til at skrive en ny teamsang med netop denne titel, og det stod hurtigt klart for de tilstedeværende den eftermiddag på Diskotek Train, at sangen helt sikkert bliver et hit på de danske racerbaner, men til gengæld kan man kun håbe på at det også fremover bliver komponisten og sangeren, Thomas Munk, der fremfører den fængende sang, og ikke teamets tre kørere med Peter Halvorsen i front…
Udover en ny teamsang, så har Team Essex Invest op til 2007 sæsonen designet en helt ny teamgarderobe, som har samme designfeatures som den farverige nye racer. Som John Nielsen selv forklarer: ”Vi besluttede op til 2007 sæsonen, at der skulle være lidt mere pep. Det kan man se på bilen, der er masser af gul pep, og derfor har vi også fået fine nye køredragter. Men det stopper ikke her; nu kan teamets fans også købe vores teambeklædning, som fremvises af vores to søde modeller på scenen!”
Teamets nye 2007 tøjlinie (Foto: Motorsporten.dk)
Teamets nye fanbeklædning præsenteres (Foto: Motorsporten.dk)
”Den består af en fleecejakke, under den en vest som vores mekanikere længe har ønsket sig, så nu får de en vest med teamlogoet på og naturligvis vores slogan ”Teamwork in action!” broderet på. Nu tænkeer vi meget på vores fans, så for at glæde dem har vi designet en gul t-shirt med logo, og på fronten er alle tre køreres autograf. Vi sælger den gule t-shirt med masser af pep for bare 100,- kroner, så det er bestemt ikke noget vi kommer til at tjene nogle penge på, men det vil vi gerne gøre for vores fans.”
”Men vores fans skal også have adgang til os, når vi ikke kører løb. Så vi lancerer i år et helt nyt team fansite på nettet. For at forklare nærmere om det, har vi fået formanden for vores fanklub, Lars Hostrup-Schultz på scenen.”
”Ja det er rigtigt, og vores nye site www.teamessex.dk bliver ikke kun en fanklub, det bliver også et nyhedssite,” forklarer Lars. Det er en helt ny hjemmeside, som kommer til at hedde Team Essex Nitros. Nitros fordi det er noget der er gang i! Vi har nu også fået den nye kommercielle DTC partner, Kanal 5, til at give os mulighed for at se film fra løbene. Så der er rigtigt mange ting at se på for vores fans”
For at understrege det fakum, at teamet er til for deres fans, fik Peter Halvorsen efter præsentationen af teamets nye site Team Essex Nitros, bedt teamets teknikere om at starte den netop afslørede BMW 320is E90, uagtet at den stod midt på dansegulvet på Diskotek Train. Og lyden af den hårdtpumpede BMW racermotor var ren musik!
Tre navne, tre nye biler - et mål! (Foto: Motorsporten.dk)
Efter den indendørs præsentation af Team Essex raceren på Train i Århus, får både sponsorer, samarbejdspartnere og presse endnu en mulighed for at se racere, denne gang i dagslys. Det sker torsdag og fredag, hvor teamet holder media- og eventdage på Padborg Park, hvor udvalgte medlemmer af pressen kan få en prøvetur i raceren.
Teamet testprogram forud for den kommende sæson starter på Jyllands-Ringen den 26. april. Aslak Vind
Læs mere om: Casper ElgaardPhilip AndersenTeam EssexPadborg Park |