Le Mans Series   14/04/07

Le Mans Series kvalifikation på Monza
- Tre glade danske teams!
Team Peugeot Total tog en suveræn 1-2 ved kvalifikationen, forud for 1000 km LMS løbet på Monza. Lars Erik Nielsen kvalificerede sig ind på en flyvende 2. plads i GT2 klassen, Juan Barazi tager også 2. plads i LMP2. mens danske Markland Racing kører deres første kval i den gule Corvette GT2 racer!

LMP1: Peugeot slår Charouz!
Kvalifikationen på Monza var en neglebider, et af de afgørende momenter var, hvorvidt Charouz Racings Lola B07/17 Judd kunne fortsætte sit flyvende pace fra træningerne, hvor den slog Peugeots to 908 HDi FAP dieselracere i LMP1 klassen. Men da det blev alvor, missede Charouz racing teamet pole med HELE 1,7 sekund, i en tid på 136.187.


Peugoet 908 HDi FAP i dobbelt pole!
(Foto: Peugeot Media)

De to Formel 1 kørere, Marc Gene og Nicolas Minassian snuppede, trods gearkasse problemer, den første startplads med tiden 1.34.503. Søsterbilen med Pedro Lamy og Stephane Sarrazin tog 2. startrude, bare 1 tiendedel efter. Stadigvæk imponerende pace af Lola raceren, men det flyvende pace til trods mener kilder i pitten på Monza, at Peugeot tager en konservativ approach til debutløbet. Peugeot oplyser, at Ferraris F1 testkører, Marc Gene vil starte fra pole, mens søsterbilen vil starte løbet med Pedro Lamy i bilen. Naturligvis som reglementet foreskriver, med samme dæk som bilen kørte kvalifikationen med.

Hvad der er mere bekymrende, er det faktum at Pescarolos hurtigste bil, med Emmanuel Collard og Jean-Christophe Boullion, er hele tre sekunder efter de to fabriksracere fra Peugeot. Det er de to kombattanter, som sammen med Audi skal slås på Le Mans. Men den nye racer fra Pescarolo savner pace, men hvordan det ser ud på distancen ved vi først i morgen eftermiddag.

Courage har vanen tro deres to LC70 racere med, denne gang med en AER motor frem for den skrøbelige og vibrerende Mugen enhed. Og overraskende var det bil med nummer 12, kørt af gentleman driveren Alexander Frei og den tidligere formelstjerne Jonathan Cochet, der var hurtigst på 5. pladsen, foran søsterbilen ført af Jean-Marc Gounon og Guillaume Moreau på 6. pladsen.

Racing For Holland på 7. pladsen, har en interessant kører sammensætning i deres Dome 101.5 Judd LMP1 racer. Udover teamchef Jan Lammers, så har man rekrutteret Spyker piloten og tidligere DTM kører, Jeroen Bleekemolen. Det helt igennem hollandske team klarer sig fint i det hårde selskab, i den opdaterede japanske racer.

Jeg er bange for, at Pescarolo Sports økonomiske situation gør, at bil nummer 17 på 8. pladsen, med Harold Primat og Christophe Tinseau, vil være den tunge del af de to biler. Det gik dog bedre, end det endte for Martin Shorts Rollcenter Racing, med sidste års Pescarolo chassis. Den stakkels lille brite havde håbet, at Henris LMP1 racer var mere driftssikker end sidste års Radical SR9. Men ak, ikke en eneste timet omgang blev det til, hvorfor man formentligt starter fra pitten i morgendagens løb.

LMP2: Barazi slået af spanske Quifel ASM Team
Hvem havde troet, at det spanske Quifel ASM team skulle blive en faktor i LMP2 klassen, efter de for anden gang under træningen til sidste års Le Mans, havde bukket deres leasede Lola racer. Men de klarede det flot i 2006, og de fortsætter samme stil i år. De slog med sølle 2 tiendedele den regerende danske LMS LMP2 mester, Juan Barazi i hans nye Zytek 07S.

Ray Mallocks aldrende Lola EX264 er stadig hurtig, selvom de på Sebring kørte med 2006 aerodele. Bilen er nu opdateret, hvilket indkaserede hurtige Thomas Erdos, Michael Vergers og Karim Ojjeh en samlet 3. plads i LMP2 klassen, fulgt af Bruicladdich Radical og Horag Racing. Embassy Racing arvede Martin Shorts Radical, og satte den på 6. pladsen i LMP2 klassen, meget respektabelt med en ny bil.

Farcen med Giovanni Lavaggis Ford drevne LMP1 racer fortsætter, absolut langsomt i klassen og slået af en håndfuld GT1 biler. En samlet 26. plads blev det til. Det er helt tydeligt, at økonomien i det projekt ikke hænger sammen. 13 sekunder efter pole position tiden..


Allan Simonsen i Virgo Motorsport Ferrari F430 GT
(Foto: Motorsporten.dk)

GT1: Saleen S7R slår Luc Alphand og Larbre.
Team Oreca har valgt at satse på racerudviklingen af det bedagede Saleen S7R projekt, mens rygterne i branchen går på et LMP1 projekt. Men det franske team har baggrunden i orden, hvem husker ikke de glade Viper dage. Stephane Ortelli og Soheil Ayari tog pole med en tid på 1.45.443, kun 0,028 foran Luc Alphands Corvette C5R, i Jan Magnussens gamle 2006 ALMS racer.

Med danske øjne kan man se på den hurtigste Larbre Aston Martin, på en samlet 4. plads i GT1 klassen. Bilen køres af Fabrizio Gollin og Christophe Bouchut, samme team som Casper Elgaard skal køre sammen med på Le Mans. Danskeren forbereder sig til DTC, så i stedet har man indsat Gabriel Gardel. Teamet bliver dog slået af Liz Halliday og Antonio Garcias Team Modena DBR9 på 3. pladsen i GT1 klassen.

GT2: Forkert dæktryk koster dansk GT2 pole position!
Danske Lars Erik Nielsen smilede gennem lidt tårer, kun et for højt dæktryk på bagdækkene på hans spritnye Porsche 997 GT3 RSR, kostede ifølge danskeren pole i GT2 klassen. Der er ingen tvivl om, at manden med kælenavnet ”Hjulspind” har fået blod på tanden. Den nye 997 racer passer danskeren rigtigt godt. Det franske Imsa Performance Porsche team tog med Raymond Narac og Richard Lietz pole, i tiden 1.50.381.

Bare 3 tiendedele foran Lars Erik Nielsen og hans Porsche specialist Dirk Werner, i Farnbacher Racing Porschen. Hvad mere interessant er, at Ferrari i kvalifikationen har fået en sviende lussing, nu venter vi at se om de nye 997 Porscher kan holde pacet i løbet.

Den første Ferrari F430 GT finder vi på 3. pladsen i klassen, her ligger GPC Sports italiener med Fabrizio de Simone, Sergio Hernandez og Alessandro Bonetti, knapt en tiendedele efter Lars Erik Nielsen. Allan Simonsen tog sammen med Robert Bell 6. pladsen i GT2 klassen, i den røde Ferrari F430GT.


Kurt Thiim på Autodromo di Nationale Monza
(Foto: Laurent-Chauveau)

Den danske Markland Racing Corvette C6 Z06, kørt i kvalifikationen af Kurt Thiim, nåede sidste pladsen, med en tid på 2.01.201, knapt 6 sekunder efter GT2 pole tiden. Elektroniske problemer har jagtet det danske team, hvorfor man egentligt er ganske godt tilfreds med den første kvalifikation, som bilen nogensinde har kørt.

Motorsporten.dk bringer en separat artikel om Lars Erik Nielsen og Markland Racings fremskridt på Autodromo di Nationale Monza: Læs danskernes kommentarer!

Løbet starter søndag klokken 13.00, og kan følges live på MotorsTV.

Pl. # Kl. Team Mærke Tid
1.7LMP1Team Peugeot TotalPeugeot 908 Hdi FAP1:34.503
2.8LMP1Team Peugeot TotalPeugeot 908 Hdi FAP1:34.680
3.15LMP1Charouz RacingLola B07/17 Judd1:36.187
4.16LMP1Pescarolo SportPescarolo Judd1:37.349
5.12LMP1Courage CompetitionCourage LC70 AER1:37.650
6.13LMP1Courage CompetitionCourage LC70 AER1:37.834
7.14LMP1Racing For HollandDome S101.5 Judd1:37.986
8.17LMP1Pescarolo SportPescarolo Judd1:38.469
919LMP1Chamberlain SynergyLola B06/10 AER1:39.216
10.40LMP2Quifel ASM TeamLola B05/40 AER1:39.271
11.32LMP2Barazi EpsilonZytek 07S Zytek1:39.481
12.25LMP2RMLMG Lola EX264 AER1:40.146
13.21LMP2Bruichladdich RadicalRadical SR9 AER1:40.641
14.27LMP2Horag RacingLola B05/40 Judd1:41.325
15.45LMP2Embassy RacingRadical SR9 AER1:41.420
16.31LMP2Binnie MotorsportsLola B05/40 Zytek1:41.623
17.35LMP2Saulnier RacingCourage LC75 AER1:41.692
18.20LMP2Pierre BruneauPilbeam MP93 Judd1:42.549
19.44LMP2Kruse MotorsportPescarolo Judd1:43.230
20.55GT1Team OrecaSaleen S7-R1:45.443
21.72GT1Alphand AventuresCorvette C6.R1:45.471
22.59GT1Team ModenaAston Martin DBR91:45.873
23.50GT1Aston Martin LarbreAston Martin DBR91:46.763
24.61GT1Racing BoxSaleen 7R1:47.050
25.73GT1Alphand AventuresCorvette C5.R1:47.110
26.3LMP1Scuderia LavaggiLavaggi LS01 Ford1:47.160
27.51GT1Aston Martin LarbreAston Martin DBR91:49.618
28.76GT2Imsa PerformancePorsche 997 GT3 RSR1:50.381
29.90GT2Farnbacher RacingPorsche 997 GT3 RSR1:50.682
30.97GT2GPC SportFerrari F430 GT1:50.756
31.78GT2Scuderia VillorbaFerrari F430 GT1:50.903
32.77GT2Felbermayr ProtonPorsche 997 GT3 RSR1:51.056
33.96GT2Virgo MotorsportFerrari F430 GT1:51.683
34.92GT2Thierry PerrierPorsche 997 GT3 RSR1:51.932
35.81GT2Team LNTPanoz Esperante GTLN1:52.241
36.95GT2James Watt AutomotivePorsche 997 GT3 RSR1:52.293
37.83GT2GPC SportFerrari F430 GT1:52.313
38.85GT2Spyker SquadronSpyker C8 Spyder GT2R1:52.730
39.82GT2Team LNTPanoz Esperante GTLN1:52.869
40.99GT2JMB RacingFerrari F430 GT1:52.945
41.94GT2Speedy Racing TeamSpyker C8 Spyder GT2R1:53.508
42.88GT2Felbermayr ProtonPorsche 997 GT3 RSR1:53.809
43.98GT2Ice Pol Racing TeamFerrari F430 GT1:54.328
44.84GT2Chad Peninsula PanozPanoz Esperante GTLN1:54.719
45.79GT2Felbermayr ProtonPorsche 997 GT3 RSR1:57.721
46.89GT2Markland RacingCorvette C6 Z062:01.201
47.18LMP1Rollcentre RacingPescarolo Judd

Aslak Vind


Læs mere om:
  • Kurt Thiim
  • Lars Erik Nielsen
  • Monza
  • 15/04/07 - Monza - Le Mans Series

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport