ALMS   15/04/07

Porsche vinder samlet 1-2-3 for første gang!
American Le Mans Series- Jan Magnussen nummer 2 i GT1
Dumas og Bernhard, tog første 1-2-3 sejr foran Audi R10TDI, på Long Beach. 2. pladsen gik til søsterbilen Ryan Briscoe og Sascha Maasen 3. pladsen tages af Dyson Porsches Butch Leitzinger og Andy Wallace. Jan Magnussen for tredje gang i træk slået af GT1 Corvette søsterbil, kørt af Oliver Gavin og Olivier Beretta.

Historisk aften på Long Beach!
Det var i det hele taget en historisk lørdag aften i Long Beach; Dario Franchitti havde på imponerende vis taget den første pole position i den nye Acura LMP2 Andretti Green racer.


Porsche RS Spyder var kongen af Long Beach
(Foto: Audi Sport)

Kun 100 minutter var løbet på i alt, men dramatik var kodeordet for American Le Mans Series løbet på den snævre og snoede Long Beach gadebane. Et typisk scenario som en lettere LMP2 racer ville kunne brillere på, og med Dario Franchittis pole, var banen kridtet op til en mulig afstraffelse af de uovervindelige, men tungere Audi R10 TDI racere!

Penske Motorsports Romain Dumas og Timo Bernhard tog den kun anden sejr over LMP1 bilerne på 2 år, dobbeltsejren var meget tæt, kun 0,76 sekund var der mellem de to DHL sponserede Porsche LMP2 racere, efter 100 minutters sprintløb. Sidste gang man besejrede Audi, var på Mid Ohio sidste år i maj måned. Første Audi racer med Rinaldo Capello og Allan McNish fuldførte løbet på en 4. plads, bag Andretti Green Acura pole sitteren Dario Franchitti og Bryan Herta.

Audi har traditionelt haft det svært på de små og snævre baner, den tunge R10 TDI er med de seneste reglementsbegrænsninger ikke væver nok til de små bybaner, og her kom hævnen. Dumas og Bernhard kørte hele løbet på de samme sæt dæk, og Dumas nåede helt op til de 70 minutter som er grænsen for en enkelt kører. Sejren over Audi markerer også en slutning for en ni løb lang sejrsrus for Audis R10 TDI dieselracer.

Problemer for Audi på den snævre bane
Problemerne begyndte hurtigt for Audi, Capello måtte i Audi kæmpe med overophedede bremser, takket være vragrester i racerens bremsekøling. Bilen måtte ind efter et ekstra splash-and-dash sent i løbet, mens den kørte i top fem. Man var hos Audi usikre på, om bilen havde tilstrækkeligt diesel til at køre i mål, den snævre bane betød et højere forbrug end ellers. Emanuele Pirro blev påkørt af en langsommere GT3 Porsche, i et langsomt sving.

Champion Racing Audi teamchef, Dave Maraj, fortalte: “Vi har et ordsprog der hedder ”Hver dag kan ikke være en søndag”. Det betyder at det ikke kan være en perfekt dag altid, og dagen i dag var bare en af de dage. #1 Audi havde nogle bremse- og dækrelaterede problemer, og på grund af det tidlige stop, måtte de have et ekstra stop for diesel, da vi ikke fik en sen gulflags periode."

"I mens kørte #2 Audi konkurrencedygtigt, indtil en GT2 bil kørte op bag i den i hårnålen, og punkterede et bagdæk. Den fænomenale sejrsrække, som Audi R10 TDI har opretholdt, har altid været i fare, specielt på gadebanerne, og det fik vi at se i dag.”


LMP2 kamp mellem Porsche og Acura
(Foto: Audi Sport)

GT1: Jan Magnussen kæmpede, men forgæves
I GT1 klassen er der jo kun Corvette og Corvette, endnu en gang trak Olivier Beretta og Oliver Gavin det længste strå overfor danske Jan Magnussen og Johnny O´Connel. Den danske kører var ellers i hælene på Ollierne i slutningen af løbet, og sluttede løbet på en samlet 11. plads bag søsterbilen. Det var således den tredje GT1 sejr i træk for Corvette #4.

Men noget tyder på at Magnussens medkører i #3, som ventet ikke helt kan matche de Beretta og Gavins fart i Corvette #4. En ting som kommer til at koste Jan ALMS mesterskabet, og måske også sejren på Le Mans. Danskeren skal bruge meget tid på at hente tid ind, da han uden tvivl er den hurtigste i Corvette #3. Begge gule lyn pittede halvvejs i det 100 minutter lange sprintløb, men lige meget hjalp det. En minimal margin på bare 0,349, efter Jans hektiske jagt på søsterbilen blev slut resultatet.

”Vi er begge to professionelle teams, ” beretter Beretta. ”De ville vinde, og det ville vi også. Vi ville bare ikke ødelægge bilen, og se bort fra forberedelserne til Le Mans. Alle venter på det. Det er altid svært at vide, hvor Aston Martin racerne er, og Saleen kan være med også. De sidste tre år har været gode, så vi må bare vente og se.”


Et indtryk af den snævre Long Beach bybane
(Foto: Audi Sport)

Jan Magnussen har kniven på struben i mesterskabet
Beretta har udvidet sin føring i ALMS serien med sin 31. sejr, mens Gavin nåede sin sejr nummer 22. Parret har nu en 28 point stor føring ned til Jan Magnussen og Johnny O´Connel. ”Det var meget tilfredsstillende at få den tredje sejr i træk, og nu have en fornuftig føring, ”fortæller Gavin.

”Løbet var ret hårdt, fordi banen ændrede sig meget mellem kvalifikation og løbet. Det er meget køligere i dag, og jeg tror at vores bil var lidt for stiv til de kolde temperaturer. Banen blev meget glat, og det var vanskeligt for Olivier, fordi han skulle presse hårdt på efter pitstoppet, selvom han kun nåede en seks-syv omgange under træningen.”

”Jeg vidste, at vores eneste chance for at vinde her, var at presse rigtigt hårdt på min ud-omgang efter pitstoppet, ”fortæller Jans medkører Johnny O´Connel. "Vi gjorde alt hvad vi kunne, jeg nåede endda lige at røre muren på min ud-omgang. Det ville have været dejligt at vinde her, men lykønskninger til drengene i bil nummer 4. Ingen i teamet lavede nogle fejl.”

Gavin nikker: ”Det blev afgjort under pitstoppet. Mine dæk kom ikke så godt igen som Jans gjorde, efter den første gulflags periode, og han pressede mig virkelig. Trafikken gav mig lidt ro, og gav os mulighed for at få lidt ro. Så gav drengene os et godt pitstop, og så kom vi tilbage foran bil nummer 3.”

Danske Jan Magnussen startede i bil nummer 3, og hans hurtigste omgang var mere end et halvt sekund hurtigere end hans kvalifikationsomgang. ”Bilen var fantastisk, ” sagde Jan. ”Jeg kunne fange Oliver, når han fik en føring. Vi skulle virkelig have haft en sejr i dette løb, og vi skulle virkelig have sat det på plads i kvalifikationen – men det nåede vi ikke, så det må vi gøre næste gang.”

Jan Magnussen har sammen med Johnny O´Connel 38 point i den samlede ALMS GT1 stilling, mod Olliernes 66 point.


Allan McNish kæmper forgæves mod overmagten
(Foto: Audi Sport)

Jaime Melo og Mika Salo tager femte sejr i træk
I GT2 klassen blev det igen til sejr for Jaime Melo og Mika Salo, i deres GT2 Ferrari F430GT for Risi Competizione, på en samlet 12. plads. Som altid endte det med en duel med Flying Lizards Porsche 997 GT3 RSR, denne gang kørt af Patrick Long og Darren Law. På trediepladsen kom Risi Ferrari søsterbilen med Anthony Lazzaro og Nic Johnsson. Således har Jaime Melo og finske Mika Salo vundet GT2 klassen for femte gang i træk, siden sejren i Salt Lake City. Noget tyder på at Ferrari i ALMS har en edge over den nye Porsche 997.

Men Flying Lizards giver aldrig op, og heller ikke denne gang fik Risi noget forærende; Porsche jagtede den røde Risi Ferrari hele vejen, godt bakket op af en Panoz Team PTG Esperante GTLM. Men brændstoføkonomi og Ferrariens fænomenale handling på de ujævne gadebaner tog til slut sejren.

”Jeg prøvede bare at presse så meget som muligt i begyndelsen, og beholde afstanden ned til andenpladsen, ” fortæller Jaime Melo. ”I gulflags perioden mistede vi hele afstanden, og besluttede os så for at bytte kørere. Mika gjorde et stort stykke arbejde, og alle drengene i teamet stod for en perfekt strategi. For os er det stort at vinde endnu et løb. Vi havde en god afstand mellem os og Porscherne.”

”Vi vidste, at vi kunne fortsætte til slutningen af løbet, på den mængde brændstof vi havde efter det sidste stop, ” fortæller Mika Salo. ”Vi var ikke meget hurtigere end den anden Porsche. Jeg cruisede på langsiderne, og kørte på koblingen for at spare benzin. Det var et fantastisk stykke arbejde af mekanikerne. Vi vil virkelig gerne vinde i Houston, da det er vores hjemmebane løb.”

Resultat:
Pl. #Kl.KørerTeam / MærkeOmg.
1.7LMP2Timo BernhardPenske Motorsport74
Romain DumasPorsche RS Spyder
2.6LMP2Ryan BriscoePenske Motorsport74
Sascha MaasenPorsche RS Spyder
3.16LMP2Andy WallaceDyson Racing Team74
Butch LeitzingerPorsche RS Spyder
4.9LMP2Stefan JohanssonHighcroft Racing74
David BrabhamAcura ARX-01A
Duncan Dayton
5.20LMP2Guy SmithDyson Racing Team74
Chris DysonPorsche RS Spyder
6.26LMP2Dario FranchittiAndretti Green Racing74
Bryan HertaAcura ARX-01A
7.1LMP1Rinaldo CapelloAudi Sport73
Allan McNishAudi R10 TDI
8.15LMP2Luis DiazLowe´s Fernandez73
Adrian FernandezLola B6/43 Acura
9.2LMP1Emanuele PirroAudi Sport73
Marco WernerAudi R10 TDI
10.4GT1Oliver GavinCorvette Racing71
Olivier BerettaCorvette C6R
11.3GT1Jan Magnussen Corvette Racing71
Johnny O´ConnelCorvette C6R
12.62GT2Jaime MeloRisi Competizione69
Mika SaloFerrari F430GT
13.44GT2Darren LawFlying Lizard69
Patrick LongPorsche 997 GT3 RSR
14.61GT2Nic JohnssonRisi Competizione68
Anthony LazzaroFerrari F430GT
15.71GT2Wolf HenzlerTafel Racing68
Robin LiddellPorsche 997 GT3 RSR
16.21GT2Bill AuberlenPanoz team PTG68
Joey HandPanoz Esperante GTLM
17.31GT2Tim BergmeisterPetersen/White Lightning68
Dirk MüllerFerrari F430GT
18.37LMP1Jon FieldIntersport Racing68
Clint FieldCreation CA06/001 Judd
19.73GT2Jim TafelTafel Racing68
Dominik FarnbacherPorsche 997 GT3 RSR
20.54GT2Tim PappasTeam Trans Sport67
Terry BorchellerPorsche 997 GT3 RSR
21.12LMP1Michael LewisAutocon Motorsport64
Chris McMurryLola EX257 AER
22.8LMP2Ben DevlinB-K Motorsports64
Jamie BachLola B07/40
23.45GT2Johannes OverbeekFlying Lizard62
Jörg BergmeisterPorsche 997 GT3 RSR
24.22.GT2Scott MaxwellPanoz team PTG33
Ross SmithPanoz Esperante GTLM
25.18GT2Tom MillnerRahal Letterman Racing11
Ralf KellenersPorsche 997 GT3 RSR

Aslak Vind


Læs mere om:
  • Jan Magnussen
  • Long Beach
  • 14/04/07 - Long Beach - ALMS

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk