- Tom Kristensen på barselsorlov DTM sæsonen starter den 22. april på Hockenheimring, men traditionen tro trak DTM præsentationen søndag på den lukkede hovedgade Königsalle i Düsseldorf 180.000 tilskuere. Der var præsentation af nye biler og kører, masser af donuts, autografer og livemusik af All Saints!
"Hjerteligt velkommen, Oswald, " ønsker Audi kollegaerne (Foto: Audi Sport)
Tom Kristensen måtte melde afbud, men det var heldigvis grundet en glædelig nyhed i Kristensen klanen. En ny lille søn kom til verdenen, netop som den jyske racerkører valgte at blive hjemme, så timingen var som sædvanligt i top. Således påbegyndte den danske topkører sin barselsorlov, men ventes dog tilbage til weekendens DTM løb på Hockenheimring.
Mika Hakkinen og Mattias Ekström starter DTM 2007! (Foto: DTM.de)
Det var anden gang i træk, at den tyske storby lagde asfalt til de 470 hestekræfter voldsomme DTM racere. Sidste år kom der 135.000 tilskuere, i år kunne den tyske overborgmester Joachim Erwin igen glæde sig over succesen, med hele 180.000 besøgende: ”En stor weekend for byen. Düsseldorf var hovedattraktionen i Nordrhein-Westphalen!”
Overborgmester Joachim Erwin før sin tur i DTM raceren (Foto: DTM.de)
Overborgmester Joachim Erwin i Jamie Greens DTM racer (Foto: DTM.de)
Rygterne har nu efterhånden to år gået på, at ITR organisationen, som står bag DTM serien, overvejer at lave en decideret DTM løbsafdeling på Königsalle. Men det har indtil videre ikke båret frugt. Det var et stort og omfattende program, som DTM præsentationen kunne byde på i år. Banen er blevet udvidet siden sidste år, og ifølge det voldsomme tilskuertal var det en klog beslutning.
Der var demonstrationskørsler af både Audi og Mercedes DTM racere. Rammeprogrammerne omkring serien var også til stede, og omfatter Formel 3 Euro Series, VW Polo Cup og Porsche Carerra Cup. Seat Leon Supercopa klassen var også på plads, dog uden den ene af seriens to danske deltagere, Christoffer Nygaard. Nicki Thiim stiller også til start i serien, der klart har fortjent dansk live tv dækning. Alle disse racere var også på banen med hurtige accelerationer med dækrøg og masser af donuts.
Audi chef Wolfgang Ullrich sammen med Norbert Haug fra Malaysia (Foto: DTM.de)
Man kunne som tilskuer også glæde sig over en masse gak og gøgl, med de kendte DTM kørere. Der var naturligvis de obligatoriske autografskrivninger, men også pitstop konkurrencer og interviews stod på programmet. Vanina Ickx og Mattias Ekström vandt pitstopkonkurrencen, som stod mellem Audi og Mercedes kørerne.
De to Audi piloter klarede et dækskifte på bare 7,7 sekunder, og var således væsentligt hurtigere end AMG konkurrenterne Mika Hakkinen og Susie Stoddart, som skulle skifte hjul på en Mercedes racer. Også de nye kørere var lamslåede over fremmødet. Audi debutanten, Mike Rockenfeller, var målløs: ”Jeg har aldrig skrevet så mange autografer i hele mit liv!”
Susie Stoddart i kamp mod uret i pitstop konkurrence (Foto: DTM.de)
Vanina Ickx og Mattias Ekström vinder pitstop konkurrence (Foto: Audi Sport)
Gør det du er bedst til - Audis mekanikere viser hvordan (Foto: Audi Sport)
”Dejligt vejr, og masser af entusiastiske fans, får mig til at glæde mig endnu mere til Hockenheim, ” sagde Mattias Ekström. Den dobbelte Formel 1 verdensmester, Mika Hakkinen, var ganske enig: ”Når man har paddocken fyldt med 35.000 tilskuere, som på Hockenheim, så er det allerede noget særligt. Men når man hører ekkoet blandt de mange fans her, så topper det ALT hvad jeg har prøvet indtil videre. På den mest positive måde naturligvis.”
Formel 1 verdensmesteren Mika Hakkinen med pen (Foto: DTM.de)
Eki får skrivekrampe, noget man aldrig ser i Formel 1! (Foto: Audi Sport)
Dramatik var der nok af i den tyske by; Martin Tomczyk viste sin nye 2007 racer frem, mens Christian Abt havde igen i år gang i den sorte såkaldte Renn-taxi, en Playboy beklædt Audi A4 DTM R12 racer med passagersæde. Der var mange heldige i bilen, udover pressen og heldige tilskuere, kunne forsanger i bandet All Saints, Shaznay Lewis samt overborgmester Joachim Erwin, lære en ting. At det er muligt at man har en hurtig bil hjemme i garagen. Men en demonstrationstur i en 470 hks DTM racer på en smal og afspærret tysk hovedgade, med en gal tysk racerkører bag rattet, slår alt!
Martin Tomczyk brænder gummi af i sin R13 (Foto: DTM.de)
Martin Tomczyk laver striber på Königs Alle (Foto: DTM.de)
Dramatikken var dog ved at tage overhånd, da Bruno Spengler skulle lave donuts med en Mercedes Benz C-Klasse mockup racer. Bilen var grundlæggende en Mercedes Benz CLK-DTM fra 2002, men den havde en helt ny C-Klasse skal ovenpå, så den fremstod som den mørkegrå 2007 C-Klasse Bruno Spengler skal køre DTM med i år. Bilen brød desværre i brand, mens Bruno lavede donuts, men heldigvis kom ingen til skade, takket være et effektivt lokalt brandvæsen. Den fem år gamle racers bremser fik ikke tilstrækkeligt med køling under de mange donuts.
Christian Abt elsker sin Playboy Renn Taxi (Foto: Audi Sport)
Startskuddet til DTM 2007 (Foto: Audi Sport)
”Først og fremmest; ingen kom til skade!, ” fortæller Bruno Spengler. ”Jeg bemærkede at der begyndte at komme røg ind i kabinen, jeg stoppede øjeblikkeligt, jeg kom ud af bilen og opdagede at bagenden af bilen stod i flammer, grundet den noget uvanlige overophedning af bilens bagbremser, når jeg snurrer bilen og laver donuts.” Efter en grundig inspektion af bilen, kunne teamet glæde sig over, at den kunne repareres.
DTM feltet i Düsseldorf sporvogn mod pokalerne (Foto: Audi Sport)
DTM sæsonen starter allerede på søndag den 22. april, men forinden har Motorsporten.dk et omfattende preview til 2007 sæsonen. Her vurderer de to tidligere DTM tv-kommentatorer og DTM eksperter, Benjamin Bredahl og Aslak Vind, med skarp pen årets DTM felt!
Aslak Vind
Læs mere om: Tom Kristensen |