Formel 1   16/04/07

Bahrains GP – Set og sket – top 5
Det blev vel det bedste Formel 1 Grand Prix i år hidtil. Der var flere dueller og overhalinger undervejs. Og så imponerede Lewis Hamilton igen.

Bahrains Grand Prix blev det bedste i år hidtil. De første 2 Grand Prixer havde ikke verdens bedste underholdningsværdi, men nu begynder det at ligne noget. Der er håb om at vi henover sæsonen kommer til at overvære flere spændende dueller – startende i Spanien om godt 4 uger. Ferrari og McLaren er tilsyneladende duellanterne om titlerne, men BMW Sauber ser ud til at blive dem der kan drille de to andre teams lidt.

McLaren – 44 points:
McLaren mistede lidt af forspringet til Ferrari. Årsagen skal vel findes hos Fernando Alonso eller rettere hans bil. Han har i næsten hele weekenden givet udtryk for at han ikke har følt den samme tryghed ved bilen som ellers. Det hæmmede hans præstation. Han startede som nr. 4 og sluttede som nr. 5. Lewis Hamilton forsætter i samme spor som han har præsteret i de første Grand Prixer. 3 gange på podiet i 3 Grand Prixer. Meget imponerende, og ikke noget at sige til at han hiver fans til sig i stor stil. Modsat Fernando Alonso, så havde Lewis Hamilton stor tillid til bilen og gjorde alt hvad der stod i hans magt for at fange og overhale Felipe Massa, men det var dagen hvor Felipe Massa bare ville vinde. Det virkede som om at den elastik der var mellem de to, kun blev strammet til en vis grad. Det eneste som Lewis Hamilton for så vidt beklagede sig over var at der var balanceproblemer med bilen efter det første pitstop, men også kun der. Ellers var han jo tæt på Felipe Massas tempo. Fernando Alonso kunne ikke finde den tillid til bilen, som han ellers har haft og vist i de første 2 Grand Prixer. Udover at han ikke følte at han havde det fornødne grip, så manglede bilen fart – i hvert fald den fart der skulle til for både at fange Kimi Raikkonen, men også at holde Nick Heidfeld bag sig. Ingen af delene lykkedes, men vær vis på at spanieren nok skal komme igen. Ikke mindst i hans hjemlands Grand Prix, som er det næste der køres.

Ferrari – 39 points:
Ferrari skulle revanchere sig fra det man selv kalder ydmygelsen i Malaysia. Og det lykkedes vel også. Trin ét og tre på podiet blev besat af Ferrari. Felipe Massa førte fra start til mål – undtagen ved pitstops – og havde løbet under fuld kontrol. Derefter var det op til Kimi Raikkonen at søge at overhale Lewis Hamilton, men tæt nok på til at det kunne lade sig gøre, kom han ikke. Ferrari ændrede strategien for Kimi Raikkonen undervejs, men det blev ikke nogen succes. Han sluttede hvor han startede – nemlig som nr. 3. Hos teamet er man selvfølgelig glad for resultatet. De ændringer man havde fået lavet ved bilen inden Grand Prixet, viste sig at virke ganske udmærket. Meeen, man er klar over at især McLaren forbedrer sig fra gang til gang, og det skal man også selv gøre for at være med.

BMW Sauber – 18 points:
Dr. Mario Theissens glæde søndag var til at få øje på. Især efter at Nick Heidfeld havde gjort det sjove ved Fernando Alonso og overhalet denne udenom. Glæden var anderledes, men absolut ikke mindre efter løbet, da også Robert Kubica også kom i pointene. Det var sæsonens bedste udbytte hidtil for BMW Sauber teamet. Nick Heidfeld har været konstant på fjerdepladsen i de tre første Grand Prixer, og nu kom Robert Kubica også med på én sjetteplads. Dermed er BMW Sauber det eneste team der bare nogenlunde følger med de to teams helt i front. Nick Heidfeld fortalte efter løbet, at han ikke kunne følge helt med Fernando Alonso på de lige stræk, men at han kunne hale ind på ham i svingene. Han mente at det var en fejl fra Fernando Alonsos side der gjorde at han kunne overhale ham. Robert Kubica var yderst lykkelig over at køre de første points ind på kontoen. Denne gang havde han også en bil der ikke var behæftet med så alvorlige fejl at han måtte udgå, men derimod kunne han holde sig med i de pointgivende placeringer. Helt fri for fejl var bilen dog ikke. Et spjæld åbnede og lukkede ikke som det skulle og det kostede ham topfart og også tid ved nedbremsninger. Man kan så kun gisne om det var lykkedes ham at komme tætte på det fjerde point. Men teamet fik vist at de så absolut er det tredjebedste team i feltet, og måske er der mere i posen senere på sæsonen.

Renault – 9 points:
Renault mangler meget i at kunne være med i front. I særdeleshed virker det som om at bilerne mangler fart. Præstation var dog generelt bedre end tidligere. Heikki Kovalainen kørte det hidtil bedste i denne sæson og sluttede lige uden for pointene. Giancarlo Fisichella kørte sig til et enkelt point. Flavio Briatore må vel efterhånden se at bilen ikke er bedre i sin præstation end det man så søndag i Bahrain. Til gengæld er der meget at arbejde med. Heikki Kovalainen noterede sig at noget ved setuppet er helt galt. Hans bil brugte bagdækkene lidt for hurtigt og måtte derfor køre efter dette forbehold. Giancarlo Fisichella mente at han kunne køre hurtigere, men havde alligevel ikke fart nok til at kunne overhale eksempelvis Jarno Trulli. Selv samme Jarno Trulli er så også verdensmester i at have en til tider meget bred bil. Både Flavio Briatore og Pat Symonds er enige om at der hjemme på fabrikken er visse ting der skal arbejdes med for at man kan blive meget bedre. De vil ikke kommentere hvilke ting det drejer sig om. Men noget skal der gøres hvis Renault skal have noget ud af denne sæson.

Toyota – 5 points:
Toyota fik igen points og igen var det Jarno Trulli der sørgede for dem. Ralf Schumacher har ikke gjort meget væsen af sig endnu i denne sæson. Jarno Trulli ser ud til at have fået bedst fat i bilen i denne sæson. Ralf Schumacher kæmper og kæmper men kommer tilsyneladende ikke nogen vegne. Begge biler har dog fuldført hvert eneste Grand Prix hidtil i denne sæson, så holdbarheden er der, men resten, det er noget der skal arbejdes med. Toyota har dog formået at skrabe 5 points sammen og holder sig dermed i top 5. Jarno Trulli var tilfreds med bilen, bortset fra at han godt kunne tænke sig at køre noget hurtigere. Ralf Schumacher indrømmer at han kæmper med at finde et setup der fungerer ordentligt for ham. Han kan være med, men bilen opfører sig ikke som han forventer den skal. Hjemme i Köln skal der arbejdes med flere brugbare løsninger før teamet flytter sig for alvor. Målet må i første omgang være at komme foran Renault og så er man i top 4. Hårdt arbejde er påkrævet for Toyota teamet.

Dons


Læs mere om:
  • Sakhir
  • 15/04/07 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto