- Magnussen, Watt og Ree - Den stærkeste opstilling! Fredag eftermiddag hos Køge Bilhus A/S afslørede Den Blå Avis Fleggaard Racing deres nye DTC racere for presse, sponsorer og partnere. Teamet har fået nye farver, ny base og ikke mindst en ny kører. Jason Watt og Jan Magnussen bliver den dynamiske duo, der skal tage DTC pokalen!
Sponsoransvarlig, Jan Lindegaard, bød alle velkommen hos Køge Bilhus A/S, som var dagens base for afsløringen af udfordrerne til DTC kronen. Samlet var hele Den Blå Avis Fleggaard Racing, minus Jan Magnussen, der i denne weekend er optaget med at køre ALMS for Corvette Racing i Houston, USA.
Den Blå Avis Fleggaard Racing byder velkommen (Foto: Motorsporten.dk)
Teamet afslørede sine to spritnye BMW 320 is E90, som skal køres af Jan Magnussen og Jason Watt. Derudover råder teamet over to Casinoportalen Clio Cup racere, som ligesom sidste år skal køres af Jacob Kristensen og Mik Kerchlango. Team Peugeot DTC Køge udstillede deres 407 racer, kørt af Martin Pedersen, som skal erobre årets DTC Cup.
Det nye samarbejde som teamet kan præsentere, består i et joint venture mellem Peugeot DTC Køge og Den Blå Avis Fleggaard Racing, med al servicering af racerbilerne hos Alternative Engineering A/S (tidligere Scandi Motorsport A/S), og Jørgen Agergaard.
Der er i teamet ikke nogen tvivl om, at man har mindst lige så meget støtte fra BMW Motorsport, som de øvrige BMW teams nyder godt af. Men samtidig råder man også over en infrastruktur, som sætter teamet i stand til klare både udvikling og support af de nye E90 racere på en konkurrencedygtig måde.
Teamejer Karsten Ree om 2007 målsætningerne i DTC (Foto: Motorsporten.dk)
”Der er sket en del ændringer, der er en ny kørerbestykning,” fortæller teamejer Karsten Ree. ”Vi har med åbne arme og glæde genoptaget et 10 årigt samarbejde med Jason Watt. Vi har også lanceret et samarbejde med Jørgen Agergaard, med Jan Magnussen som partner.
"Det er en satsning, som for Jan Magnussen betyder en langsigtet investering. Der kommer jo en dag, hvor Jan ikke længere bare skal sidde bag sådan et stort læderrat, og slappe af. Vi er baseret i Slangerup, men vi fandt ud af sidste år, at det er besværligt at have bilerne stående i Hedensted. ”
”Så Ree og Jan Magnussen er gået ind som partnere. Peugeot racerne blev plejet godt, men de havde efter sidste år ikke noget hjem. Så vi spurgte os selv, kunne man blande BMW og Peugeot? Ja det mener vi godt at man kan! Vi vil naturligvis være fair overfor Peugeot resten af året, ganske som vi altid har været.”
Jason Watt bydes velkommen i teamet af Karsten Ree (Foto: Motorsporten.dk)
”Som ny mand i teamet har vi Jason Watt, ” fortsætter Karsten Ree. ”Jason skal prøve noget nyt, nemlig baghjulstræk. Forhjulstræk er jo noget helt andet, og skal køres helt anderledes. Jason har fået en udfordring, vi er sikre på at han vil klare sig godt. Velkommen i klubben, Jan og Jason! Vi ser frem til en spændende sæson!”
Herefter fik Jason Watt chancen for at give sine indtryk af sin nye racerbil videre: “Jeg glæder mig til mit nye samarbejde med Jan Magnussen og Karsten Ree. Det var Jan, der i vores unge dage skaffede mig min første testkørsel i formelbiler i England, og det var Karsten, der senere investerede i min internationale karriere. Så det er et stærkt trekløver, som jeg glæder mig til at få genforenet på banerne,” siger Jason Watt.
En sejrssikker Jason Watt - i år skal det være! (Foto: Motorsporten.dk)
”Sidste år kørte jeg jo i en Peugeot 307, af lidt ældre dato. Jeg gjorde hvad jeg kunne, det gør jeg jo altid. Det er også en af grundene til, at jeg har fået denne chance, for at være med her i dag.”
”Det var ret hurtigt klart, at materiellet ikke var tidssvarende, men jeg var alligevel med oppe i feltet, hvor jeg måske ikke burde være. Men det er jo derfor, at jeg sidder her i dag. Jeg vil gerne sige tak til Karsten Ree, for denne chance. Nu skal jeg jo køre med håndbetjening i en baghjulstrækker. Det bliver noget af en udfordring, så vidt jeg ved, er jeg den eneste der kører en racerbil med brystvorterne.”
”BMW raceren er ikke nem at køre, det fandt jeg ud af under vores test i Frankrig. Jeg nåede at lave et par snurreture dernede. Men jeg skal nok komme efter det. Jeg har gode forudsætninger. Nu skal jeg køre som Jan Magnussen. Det var jo mig der lærte Jan at køre, da han startede i Viadukten i Roskilde. Der var jeg et par år foran ham. Så han fik lov til at køre bagved mig i gokarten, og se idealinierne. Jeg kan selvfølgelig ikke tage hele æren for Jans karriere, men i hvert fald en 70 – 80 procent af den, i hvert fald, ” joker Jason.
Baghjulstræk, så skal jeg helt tilbage til F3000 dagene (Foto: Motorsporten.dk)
”Vi har også gode data gutter i teamet. Jeg skal jo se hvor det er ham Jan er så hurtig. Jeg skal jo finde ud af, hvad er det han gør, den lille lort. Med hensyn til baghjulstrækket så skal jeg jo helt tilbage til Formel 3000 i 1999. Her vandt jeg sammen med Karsten de to sidste løb, lige før min motorcykel ulykke. Vi havde jo farten overfor en Heidfeld, der i dag kan blive nummer fire til et Formel 1 løb.”
Selvom Jason Watt også er begejstret for sin nye DTC-racer, minder han også om, at regelændringer op til årets sæson kan få betydning for teams, der har valgt bilerne fra München.
“Jeg tror ikke på, at baghjulstrækkere har en fordel længere, men skulle jeg vælge, så ville jeg ikke sidde i et andet team end Den Blå Avis Fleggaard Racing med Jan ved siden af,” siger Jason Watt om sit nye team og medkører.
Jeg kan ihvertfald tage 70-80% af ærens for Jans karriere! (Foto: Motorsporten.dk)
”Jeg tror at det er ligesom at cykle, at køre med baghjulstræk. Har man lært det en gang, så hænger det ved. Teamet er også det mest velagtede, vi er måske ikke det største, jeg kan måske nævne et eller to teams der er større. De er måske større, men ikke mere vellidte eller velagtede!, ” sluttede Jason Watt.
“Stemningen i teamet er helt perfekt, der hersker en rigtig god ånd. Alle udstråler, at der kun er én vej, og det er fremad,” sagde Jan Magnussen før sin afrejse til USA. Netop Jan Magnussen kan være med til at holde humøret højt i teamet. I hvert fald ser han lyst på DTC-sæsonen 2007 og glæder sig over den sportslige afvikling af DTC-weekenderne i år.
“Set ud fra fansenes synspunkt, så bliver der i hvert fald mere DTC med de tre løb per weekend, så det er perfekt, det er det vigtigste. Hvordan det kommer til at gå med at få dækkene til at holde, med de nye pointregler og så videre, det er svært at svare på. Giv mig et rat og nogle pedaler, så skal jeg finde ud af det,” griner Jan Magnussen, der nu træder ind i sin anden DTC-sæson bag rattet af en Den Blå Avis Fleggaard Racing-BMW.
“Med de nye biler kan vi arbejde videre med dataene fra sidste år, og vi har samlet godt op, hvor vi slap sidste år, det er helt sikkert,” siger Jan Magnussen om de nyindkøbte DTC-racere, der byder på forbedringer flere steder i forhold til sidste års model. “Den er lidt bedre hele vejen rundt, har en lidt bedre motor og flere indstillingsmuligheder. Den er et klart skridt fremad,” siger Jan Magnussen.
Herefter kom vi til det, som alle havde ventet på. Udover at forsyne sig ved de veldækkede borde, så var det afsløringen af de to BMW 320is E90 racere, som havde samlet en større menneskemængde hos Køge Bilhus A/S. Begge racere stod med et tyndt hvid dækken over sig, og de fire mekanikere på hver bil trak dækket af deres nye 2007 Den Blå Avis Fleggaard Racing racere.
Den nye DBA Fleggaard racer under jomfrueligt hvidt skrud (Foto: Motorsporten.dk)
BMW 320is E90 i 2007 aftapning, på vej til DTC! (Foto: Motorsporten.dk)
Nu er hun afsløret, nu mangler vi bare at det bliver den 5. maj (Foto: Motorsporten.dk)
Jan og Jasons udfordrer til DTC titlen 2007 (Foto: Motorsporten.dk)
Et kig ned i motorrummet på en BMW 320is DTC (Foto: Motorsporten.dk)
Den Blå Avis Fleggaard Racing har op til sæsonstart lanceret en specialdesignet tøjserie til samarbejdspartnere i de nye farver. Dermed er teamets netværk af sponsorer nu også synligt integrerede i DTC-teamet.
Således lyder startskuddet fra Den Blå Avis Fleggaard Racing i Køge, mod et Danish Touringcar Championship (DTC), der tegner til at blive et af de mest spændende og tætte i seriens historie!
Aslak Vind
Læs mere om: Jan MagnussenJason WattTeam Den Blå Avis |