Go Kart   01/05/07

Fornuftig opstart i Tysk mesterskab for Bo Sørensen
Bo Sørensen fra Betty Racing har opnået flere topresultater på de udenlandske karting-baner, og præstationerne er blevet skrevet bag øret samt op i notesbøgerne hos flere teamchefer.

Til 2007-sæsonen takkede det sydvestjyske kartingteam derfor JA til et tilbud fra KSN Motorsport i Tyskland omkring fuld deltagelse i det tyske juniormesterskab 2007 (DJKM).


Bo Sørensen er en alsidig kart-kører, og er her fanget i sin ”normale” Kosmic-kart.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Første opgave i DJKM foregik på Tysklands nyeste motorsports- stadion i Oschersleben, forklarer Bo Sørensen. - Karting-arenaen i Oschersleben er en populær blindtarm til motorbanen, og er en hurtig rundbane på 1.012 m. Tyskerne er dog i gang med at udvide til banelegemet til de internationale mål, hvilket kræver en forlængelse på omkring 250 m.

Bo Sørensen har aldrig tidligere kørt karting på Motopark Oschersleben, og samtidig fik sydvestjyden konkurrence-debut i en ny go kart:
- KSN Motorsport er officiel tysk importør af det italienske topmærke: Tony, hvor jeg tidligere har prøvet kræfter med Birel og Kosmic. Overfladisk set er der ikke den store forskel på de enkelte kart-chassiser, men der sker hele tiden små og store forbedringer, som høvler de afgørende sekundbrøkdele af omgangstiderne.

Det åbne mesterskab: DJKM er stærkt besat med 46 deltagere, som kommer fra Tyskland, Danmark, Italien, Holland, Østrig, Norge og Tyrkiet.


Bo Sørensen har flair for race craft, hvilket har baggrund i evnen til at koncentrere sig fuldt ud inden heatets start.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Tidtagningen i Oschersleben var 2007-sæsonens første styrkeprøve, og her kørte Bo Sørensen sig ind på en startplacering som otter til de indledende heats:
- I det første heat fik jeg en god start, og fik mig kørt frem som femmer over målstregen. Allerede her fik jeg en god fornemmelse for køreegenskaberne i Tony-karten. Topplaceringen betød samtidig, at min motor blev udtaget til teknisk kontrol hos banens kontrollanter.

En vigtig detalje i go kartens internationale klasser er, at motorerne overholder et slagvolumen på 125 ccm.. En hurtig målemetode af en uåbnet motor efter heatene er påhældning af olie i cylinderkammeret.
- Desværre bevirkede olien en tilsodning af tændrøret i næste indledende heat, fortsætter Bo Sørensen. - Derfor manglede jeg trækkraft på langsiderne, og jeg måtte derfor lukke en pæn portion konkurrenter forbi, hvorved heatresultatet blev en placering som nr. 18.


Teamchef i Betty Racing og far: Erik Sørensen var godt tilfreds med sønnens debut i det tyske mesterskab.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

I pre-finalen fik den sydvestjyske knægt en startplacering som nr. 14, men fremviste flot kampgejst og kørte sig frem til en fjerdeplads. Et tilsvarende resultat blev hjemkørt i finalen af Bo Sørensen, som dog var oppe at snuse til tredjepladsen undervejs.

Teamchefen for KSN Motorsport, Peter Kaiser, roste sin nye juniorkører for en fornuftig debut i DJKM: - Jeg er imponeret over, hvor hurtigt Bo Sørensen har fundet sig til rette i sin nye go kart. Han var kun to tiendedele sekunder fra en pole position i kvalifikationen. Jeg ser derfor fortrøstningsfuldt frem til det fremtidige samarbejde i 2007-sæsonen, hvor 2. afdeling af DJKM køres i Ampfing sidst i maj.

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Bo Sørensen
  • Betty Racing

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport