Årets asfaltbanesæson indledt på Ring Djursland Fem af de danske banesportsklasser tog søndag hul på 2007-sæsonen ved Premiereløbet på Ring Djursland, og her var de historiske klasser ikke kun talmæssigt i overtal. Det var også kørerne bag rattet af de mere end 30 år gamle racerbiler, som leverede de tætteste kampe på den kuperede racerbane ved Tirstrup.
I to af de tre historiske klasser var der stor spænding om udfaldet. Det gjaldt bl.a. klassen for biler bygget mellem 1973 og 1976, og selv om de tyske Porsche-sportsvogne var i overtal, så var løbene langt fra kedelige. Lars Andersen, Kirke Såby, og Kenneth Vagtholm, Vejle, leverede således nogle af søndagens bedste dueller. Først lå den ene kører i front, så den anden, da d’herrer Andersen og Vagtholm i den taktiske kamp typisk valgte forskellige linier med overhalinger og nærkampe til følge. Begge heats blev vundet af Lars Andersen, selv om det faktisk var Kenneth Vagtholm, der førte det meste af andet heat.
Lars Andersen (rød) og Kenneth Vagtholm (hvid) leverede en af dagens bedste dyster i deres Porscher under Premiereløbet på Ring Djursland.
I denne klasse var Lars Degel, Vejby, uheldigste mand. I første heat endte han på tredjepladsen, da hans Porsche fik udsættere, men i andet heat blev det endnu værre, da et stempel gik i stykker, hvorfor en del af banen blev dækket i dels en røgsky, dels en kæmpe oliestribe.
Klassen for biler op til 1965 var den anden med stor og intens kamp om førstepladsen. Det gjaldt ikke mindst i klassens andet heat, hvor det lykkedes Christoph Kjærgaard, Esbjerg, at indhente den førende Otto Reedtz-Thott, Næstved, som han overhalede i en af Ring Djurslands svære passager. Men Otto Reedtz-Thott var på ingen måde tilfreds med en andenplads, så på næstsidste omgang forsøgte han at bremse sig ind på Christoph Kjærgaard med det resultat, at han forbremsede sig og kørte af banen. Hermed var vejen banet for HKH prins Joachim, Møgeltønder, som kunne erobre andenpladsen.
I den mellemste klasse for historiske biler – hvor bilerne er bygget mellem 1966 og 1971 – var der ingen tvivl om, at dagens sejrherre ville blive Brian Stoltze, Stenløse, som i sin Ford Mustang lagde kraftigt afstand til feltet. Det samme gjorde John Gammelgaard, Ryomgård, som vandt løbene i 1600 Challenge, mens Syver Race Cuppens i alt fire løb blev et internt familieopgør mellem Carsten og Morten Fruergaard, henholdsvis Harlev og Ørsted. Det var Morten Fruergaard som vandt tre af heatene, mens farmand Carsten tog en enkelt sejr.
Morten Alstrup Læs mere om: 28/04/07 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |