Danish Touringcar Challenge   01/05/07

DTC-kørerne: ”Mest spændende sæson nogensinde”
Nye regler, nye kørere og nye biler gør årets DTC-sæson jævnbyrdig
Der er ingen tvivl blandt kørerne i Danish Touringcar Championship. Når Bosch Car Service Åbningsløbet køres på FDM Jyllandsringen den 5.-6. maj, bliver det en af de mest spændende sæsoner nogensinde. En cocktail af reglementsjusteringer, nye biler og nye kørere indikerer, at 2007 bliver både et uforudsigeligt og jævnbyrdigt år.

”Der er i hvert fald en 5-6 stykker, der kan gå ud og vinde løb. Om der er så mange, der kan vinde mesterskabet, ved jeg ikke, men jeg har lige så store chancer for at vinde i år som i de andre år,” siger den forsvarende mester Casper Elgaard, Århus. Og han føler sig sikker på, at han kan tage sin fjerde titel i streg.
”Eneste forskel er marginalen på, hvor mange points jeg vinder med, og i år bliver det med mindst ti,” slår han fast.


Casper Elgaard er forsvarende mester i sin BMW 320si E90, når årets DTC-sæson skydes i gang på FDM Jyllandsringen med Bosch Car Service Åbningsløbet.
(Foto: Morten Alstrup)

Sidste år var det Jan Magnussen, England, han slog. Dengang var det med bare tre points, og hans evige rival i Danish Touringcar Championship forudser da også en tæt sæson.
”Det bliver den hårdeste nogensinde. Jeg tror, at det bliver et meget tæt mesterskab, for fra de forskellige tests lyder det som om, at vi alle sammen kører hurtigere end sidste år,” siger Jan Magnussen. ”Der er mange flere, som vil blande sig og vinde løb gennem sæsonen, men når året er omme, så tror jeg stadig, at det er de samme to som sidste år, der kæmper om titlen. Men jeg tror, at 2007 bliver det hårdeste år, vi endnu har set.”
I forhold til sidste år er reglementet i Danish Touringcar Championship blev finjusteret. Super Pole-kvalifikationen genindføres. Den hidtidige pre-finale erstattes af to kvalifikationsheats, hvor det sammenlagte resultat giver startrækkefølgen til finalen. Dækreglerne og basisvægtene er blevet modificeret, så de i større grad tager højde for forskellen mellem for- og baghjulstrukne biler. Endelig vil de to kvalifikationsheat have rullende start, mens der fortsat er stående start i finalen.
”De rullende starter vil gøre det meget jævnbyrdigt, fordi vi kommer med samme fart ned til første sving,” vurderer Michel Nykjær, Tappernøje, der i sin gule forhjulstrukne Seat Leon tidligere har formået at slå de baghjulstrukne BMWer. ”Sammen med de øvrige regelændringer tror jeg, at det vil resultere i en spændende sæson, hvor det vil blive meget jævnbyrdigt.”

Også på deltagersiden er der sket forandringer i vinterens løb. Mange kørere har skiftet bil og team, men der også kommet nye deltagere til. På bilsiden drejer det sig om Chevrolet.
”Vi er en helt ny konstellation, men på sigt tror jeg, at vi har et godt potentiale,” siger Henrik Lundgaard, Hedensted, der er den ene af mærkets to kørere.
”Vi har faktisk kun kørt 300 km reel test med hver bil, og det er ikke alverden, men vi har en god bil over en omgang. Vi arbejder på at optimere bilen over distancen, og det er altid det sværeste, for det er først i løbene, at man rigtigt finder ud af det. Men vi har en strategi for, hvordan vi vil gribe tingene an, og hvis den lykkes, så er vi konkurrencedygtige.”

Også den tidligere sølvvinder vurderer, at der en skrap DTC-sæson i vente.
”Konkurrencen bliver stærkere end nogensinde før, for der også kommet flere kørere til,” siger Henrik Lundgaard. ”Blandt andet Kasper Jensen fra Clio Cuppen, men også Tom Pedersen og Jason Watt er kommet i bedre materiel, så der bliver skarp konkurrence.”

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Casper Elgaard
  • Jan Magnussen
  • Team Den Blå Avis
  • Team Essex
  • Jyllandsringen
  • 06/05/07 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport