En tredjeplads i finalen og dagens flotteste overhaling var ikke nok til at gøre Jan Magnussen helt tilfreds, da første afdeling af DTC blev afviklet på Jyllands Ringen ved Silkeborg. Jan Magnussen følte, at han i sin BMW 320si fra Team Den Blå Avis Fleggaard Racing, havde farten til et bedre resultat, men omstændighederne faldt ikke ud til hans fordel, da DTC for første gang afviklede det nye format med to kvalifikationsheat og et finaleheat.
De to kvalifikationsheat afvikles med rullende start og afgør startplaceringerne til finaleheatet, hvor man har stående start.
Jan Magnussen startede første kvalifikationsheat fra femte position. Han kom hurtigt op på fjerdepladsen, men brugte resten af heatet fanget bag hans tidligere holdkammerat Henrik Lundgaard, der i år kører Chevrolet. Jan Magnussen pressede på, men først på sidste omgang lykkedes det Jan Magnussen at komme forbi og op på tredjepladsen. Heatet blev vundet af Casper Elgaard foran John Nielsen, begge Team Essex.
”Jeg hang alt for lang tid bag Henrik. Han var lidt hurtigere på langsiden, så jeg kunne ikke rigtig komme tæt nok på de rigtige steder, men det var en herlig fight og til sidst lykkedes det, men da var det naturligvis for sent at gøre noget ved Essex kørerne (Casper Elgaard og John Nielsen – red.). Det var lidt ærgerligt, da jeg føler jeg havde farten til at presse de to” sagde Jan Magnussen efter første kvalifikationsheat.
Til andet kvalifikationsheat byttes rundt på top otte og dermed skulle Jan Magnussen starte sin BMW fra sjette startposition. Men på første omgang gik det galt for enden af publikumslangsiden, hvor Jan Magnussen rammer Henrik Lundgaard og Casper Elgaard og dermed bliver idømt en strafbane. ”Jeg var indenom Casper (Elgaard – red.), men kan ikke bremse nok med de kolde dæk og rammer Henrik (Lundgaard – red.) bagi, hvorefter jeg ryger over i Casper. Det gav en strafbane, som kostede mig to placeringer til Casper og John og betød at jeg ligesom i første heat havnede bag Henrik.
Jeg var nok lidt for forsigtig med at komme forbi, da jeg tænkte at dommerne havde øje med mig efter den første strafbane, så igen tog det tid, at komme forbi og da det endelig lykkedes, var hullet til de forreste for stort” forklarede Jan Magnussen efter andet kvalifikationsheat, hvor han måtte nøjes med en syvendeplads. Heatet blev vundet af Michel Nykjær
Resultatet af de to kvalifikationsheat betød at Jan Magnussen startede fra femte startposition til finalen. Men igen var de små marginaler ikke på Magnussens side. ”Da starten gik, kunne jeg simpelthen ikke se startlyset. Efter de har rykket startgridden frem, har de åbenbart ikke tjekket om alle kunne se lyset. Det var kun første række og dem efter ottende startplacering, der kunne se startlysene, så jeg måtte simpelthen vente på at de andre kørte, hvilket absolut ikke var optimalt - og så hjalp det selvfølgelig ikke, når Outzen lige foran mig slet ikke kunne starte…
Det gav allerede på første omgang Essex kørerne et stort hul til os andre” sagde Jan Magnussen efter finalen. Jan Magnussen passerede på anden omgang Kurt Thiim for enden af langsiden og begyndte at presse Michel Nykjær i Seat, men Nykjær forsvarede det bedste han havde lært. Men med en superflot overhaling lykkedes det, med fem omgange tilbage, for Jan Magnussen at passere Nykjær på ydersiden i svinget efter publikumlangsiden – til stor jubel fra Jan Magnussens fantribune. ”Michel gik ind og spærrede der hver gang og så var det bare at prøve på ydersiden. Jeg kom godt med rundt og kunne holde Michel inde – det var fedt! Men de to foran var kørt, så selvom jeg havde farten, så var hullet for stort.
Jeg føler at vi havde en rigtig god racerbil, så jeg er ikke helt så glad for min tredjeplads, som jeg burde være. Med sådan en bil skulle jeg have haft flere point på kontoen, men som sagt var der små omstændigheder, som ikke var til vores fordel, men så må vi bare komme igen om tre uger til anden afdeling på Sturup”.
Jan Kaiser JanMagnussen.com KevinMagnussen.com Læs mere om: Jan MagnussenTeam Den Blå AvisJyllandsringen06/05/07 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |