- Potentialet er der! DTC Cup køreren, Jesper Ternvalt, har haft en hektisk vinterpause. Den fart og spænding fortsatte i Bosch Car Service Åbningsløbet på Jyllandsringen i weekenden. Blot ikke helt sådan som DTC Cup køreren godt kunne have tænkt sig! Jesper Ternvalt (Foto: Motorsporten.dk)
Det har bestemt ikke skortet på travle mandetimer hos JA Motorsport, i forberedelse op til DTC Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen. Adskillige testkørsler på både Sturup Raceway og FDM Jyllandsringen er det blevet til, flere gange hjulpet af JM Racings DTC es, Michael Outzen. Så efter de mange testkilometer mente teamet, at man var parat til den store udfordring, det er at introducere den for team og kører helt ny BMW 320i E46 racer.
Jesper Ternvalt kører i den såkaldte DTC Cup som udelukkende er for privatkørere. Dette er et særskilt mesterskab, som sidste år blev vundet af Team Essex Invest køreren Phillip Andersen. Privatkørerne har på lige linie med feltets øvrige kørere mulighed for at score points til hovedmesterskabet og få del i de præmiepenge, der udbetales til de kørere, som placerer sig i de generelle finaleresultater.
Jesper Ternvalts BMW 320i E46, som er den bil Casper Elgaard vandt DTC mesterskabet i 2005 med, er et markant skifte fra Jespers tidligere forhjulstrukne Citroen Xsara. Så Jesper Ternvalt har brugt meget tid på at genopfriske de linier som baghjulstrækkeren kræver, men alt var klar til Bosch Car Service Åbningsløbet, på FDM Jyllandsringen. Glæden over at køre baghjulstræk kan ingen tage fra Jesper, så det var med stor spænding at han kørte ud til lørdagens første træning, op til årets første løb i Danish Touringcar Championship kalenderen.
Jesper Ternvalt (Foto: Motorsporten.dk)
Men det skulle ikke helt gå efter planen; efter 9 omgange var Jespers bedste omgangstid 1.16,354, hvilket betød den næstsidste placering i tidstabellen. Det stod hurtigt klart, at der måtte justeres en del i pitten hos JA Motorsport, inden bilen skulle ud i den officielle tidtagning senere lørdag.
Heldigvis havde teamet held med deres forehavende, takket være erfaringen fra de mange testkilometer. Så i tidtagningen sank tiderne til 1.14,554 efter 5 omgange. Ofte er det sådan at man sender bilen ud på en flyvende omgang, hvorefter teamet justerer bilen efter kørerens instrukser, hvorefter bilen sendes ud på et nyt forsøg.
Denne fremgangsmåde brugte JA Motorsport naturligvis også, hvilket betød at Jesper Ternvalt fandt knapt 2 sekunder i den hurtige baghjulstrukne BMW. Desværre betød den samlede placering i tidtagningen, at Jesper Ternvalt ikke havde mulighed for at deltage i Super Pole, som kun omhandler de 12 hurtigste biler ud af de i alt 25 deltagende racere.
Jesper Ternvalt (Foto: Motorsporten.dk)
Her kører hver af de 12 hurtigste en omgang alene rundt på banen. Netop antallet af racere skulle senere også betyde, at Jesper Ternvalt ofte havde svært ved at finde en fri omgang. Hurtigste mand på pole position blev Casper Elgaard, mens hurtigste DTC Cup kører blev JM Racing køreren, Michael Outzen, i en 1 år gammel BMW 320is E90.
Søndagens Warm Up bragte en tiltrængt opmuntring for JA Motorsport, Jesper Ternvalt nåede en samlet 17. plads ud af de i alt 25 biler, med en tid på 1.22,578 i løbssetup. Blandt andet lige bagved den tidligere DTC mester, Michael Carlsen, i en Peugeot 407 racer. Et nyt tiltag er Last Chance, hvor de kørere der ikke havde mulighed for at deltage i Super Pole, søndag middag får 10 minutter til at sætte en kvalifikationstid.
Her slog Jesper Ternvalt til med den absolut hurtigste tid, som han kørte hele weekenden, 1.14,211 stoppede uret på efter 7 kørte omgange. Over 2 sekunder hurtigere end lørdagens kvalifikationstid! Desværre er DTC blevet et utroligt stærkt mesterskab, så trods de fundne 2 sekunder blev det desværre til en 12. plads ud af de 13. deltagende kørere i Last Chance. Men det vigtigste var at Jesper og hans BMW sammen var ved at lære hinanden at kende.
Jesper Ternvalt (Foto: Motorsporten.dk)
Menuen søndag eftermiddag stod på to kvalifikationsheat, hver med flyvende start. Begge heats tæller således: Efter kørernes sammenlagte placeringer fra kvalifikationsheat 1 og 2. Køreren med laveste sammenlagte placering starter fra pole position. Første kvalifikationsheat blev ikke nogen succes for Jesper Ternvalt, tekniske problemer betød en placering i bunden af resultatlisten, som blev ført af Casper Elgaard.
Andet kvalifikationsheat blev om muligt endnu mere skuffende, idet de førnævnte tekniske problemer forhindrede Jesper Ternvalt i at stille op. Men chefmekaniker Flemming Borg kæmpede sammen med sit team til det sidste for at give Jesper Ternvalt mulighed for at stille op i det afgørende finaleløb. Men trods hårdt arbejde og de bedste intentioner hos JA Motorsport, skulle det desværre ikke lykkes!
Jesper Ternvalt (Foto: Motorsporten.dk)
Således slutter en skuffende DTC weekend for Jesper Ternvalt, og der er ingen tvivl om at kalenderens næste løb om 14 dage, vil se en meget tændt Jesper Ternvalt. Løbet køres på Sturup Raceway, netop denne bane som Jesper Ternvalt sammen med JA Motorsport og JM Racings Michael Outzen har testet intensivt på.
Så alle sejl er sat for at give tilskuere og sponsorer et mindeværdigt indtryk af, hvad en velmotiveret Jesper Ternvalt kan præstere i den røde og hvide JA Motorsport BMW 320i E46!
JA Motorsport
Læs mere om: Jesper TernvaltJA MotorsportJyllandsringen06/05/07 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |