Den 6. maj skulle Thomas Raldorf køre sit første løb i den nye "Toyota Yaris One Make Klasse" som han er rykket op i siden sidste sæson hvor vi så ham i Vios klassen.
Thomas Raldorf fik ikke sin Toyota Yaris fra TRD (Toyota Racing Development) før den 1. maj, og under den første prøve kørsel i bilen, fandt teamet ud af at der var problemer med TRD gearkassen i den nye bil, så den skulle tilbage til TRD, for at blive undersøgt og repareret.
Bilen som den så ud få dage før løbet inden at bilen udleveres, hvor alle de sidste ting bliver installeret af TRD
TRD var klar med bilen, den 3. maj klokken 19.00, og bilen skulle så transporteres 800 km til Chiang Mai i Nord Thailand i løbet af natten, for at være klar til teknisk kontrol klokken 13.00, inden den kunne deltage i løbet.
Fredag den 4. maj klokken 12.00 rullede bilen så ind på banen, og nu blev der meget travlt.
Klokken 13 var bilen klar til inspektionen, hvilket gik fint.
Bilen skulle have været malet i dagene op til løbet, med på grund af gearkasse problemerne, var det ikke muligt, så det blev nu et team af 7 personer fra et reklamefirma, som skulle konvertere bilen til en rød Yaris med 3M klistermærker, hvorefter at de så skulle sætte alle de nye logo'er på fra sponsorerne. Der blev arbejdet hele natten, og klokken 07.30 lørdag morgen var bilen så klar.
Bilen leveres sølvfarvet fra fabrikken, men den nåede at skifte farve ved hjælp af 3M klistermærker natten før løbet skulle starte.
Lørdag morgen regnede det meget og Thomas skulle kl. 08.00 køre sin første tur i sin helt nye Toyota Yaris. Første omgang foregik i et forholdsvist langsomt tempo, men så gik det ellers fremad, og da den første 15 min. session var færdig, var Thomas nummer 1 i tiden 54.75.
Efterfølgende blev det til yderligere 2 sessioner, og igen her blev Thomas nummer 1 i begge sessioner, nu med en tid på 53.9, over 0.5 sek til nummer 2 som iøvrigt var sidste års vinder af klassen.
Tidtagningen skulle først køres 4 timer senere klokken 14.30, og banen var på det tidspunkt blevet tør. Thomas havde ikke haft problemer med ABS'en på bilen under regnvejeret, men da det blev tørt, var det noget helt andet.
Alle de andre biler kørte uden ABS, men Thomas's ABS var stadig slået til. Det blev kun til en skuffende 9. plads i tidstagningen, efter at have ligget som nummer 1 i alle træningerne.
Søndag morgen under warm-up'en var det igen vådt, og Thomas lagde ud med at sætte tiden igen, men endnu engang, blev banen næsten tør inden løbet. Thomas fik ikke det rigtige lufttryk i dækkene, og fik også en lidt dårlig start, hvor han røg ned på en 12. plads efter første sving.
De første omgange var en kamp uden lige, bare det med at skulle holde bilen på banen, og samtidigt følge med feltet, men på 10. omgang ud af 25 var der kommet varme i dækkene, og så faldt tiderne hurtigt. Thomas kørte nu 1 sekund hurtigere end under tidtagningen og hentede hver omgang ind på den førende bil, og Thomas havde nu kørt sig tilbage op gennem feltet til en 6. plads og var i alle
spejlene på nummer 5, som klart var langsommere, men som kørte meget diffensivt.
Et par gange, var Thomas næsten helt oppe på siden af ham, men kunne ikke komme forbi, på den meget snævre bane, og det forblev derfor til en 6. plads, i sit første løb, med 6 point i mesterskabet.
Thomas (venstre), Martin (midten), og Paul Kenny (højre)
Thomas udtalte efter løbet at han var meget glad for bilen, og at da han først fik slået ABS'en fra kørte den næsten som en go-kart, og han så meget frem til at kunne træne med bilen, og få kigget på setuppet, inden næste løb d. 24. juni i Ubon Ratchathani, Nord-Øst Thailand.
Thomas sagde, at han forventede at kvalificere sig mellem de 3 første i næste løb, og slutte mellem de 3 første, hvis ellers alt materiellet virkede, og han ikke blev kørt af banen. Den sidste bemærkning, om "ikke at blive kørt af", faldt sammen med hans forklaring, om at der blev kørt meget hårdt i klassen, og flere kørte som om at det var "Radio Biler" de kørte i.
Et eksempel på hvordan en af bilerne så ud efter løbet… der køres rigtig hårdt i denne klasse og ikke altid lige “rent”…
Thomas Raldorf er i år den eneste dansker som kører med i serien, da Jack Lemvard, har andre planer for sæsonen.
Henrik Bess
Læs mere om: Jack LemvardThomas RaldorfThe Pizza Company Racing Team |