Special Saloon   21/05/07

Stealth B6 mod Gumpert Apollo på Ring Djursland
Det er ikke en underdrivelse, når der er blevet lovet mange hestekræfter, store motorer og brede slickdæk i den kommende weekends SSC Festival på Ring Djursland.

Det danske SSC-felt er både varieret og spændende, men hvis man retter blikket mod den tyske Spezial Tourenwagen Trophy, der også gæster festivalen, får man for alvor noget for pengene. Der er både Porscher, Corvetter og en Dodge Viper, men der er også et par mere specielle biler med.

Michi Besler, en musikproducer fra Hamborg, stiller f.eks op i en Gumpert Apollo i racetrim, en noget speciel skabning. I samme klasse finder man en Stealth B6 kørt af Dr. Klaus Nesbach - også en særpræget bil, som med garanti vil vække opsigt på banen.

Men hvad er det for nogle biler? Lad os starte med Gumpert Apollo.


Sådan ser en Gumpert ud – Bilen, der teoretisk set kan køre med hovedet nedad.
(Foto: Gumpert Sportwagen Manufaktur GmbH)

Bilmærket Gumpert er ukendt for de fleste. Navnet stammer fra skaberen, Roland Gumpert, tidligere teknisk geni hos Audi. Midt i 1970'erne skabte han forløberen for Audi's berømte 4-hjulstræk, Quattro - dengang hed det "Iltis". Hans evner rakte til 25 sejre i internationale rallies og 4 verdensmesterskaber.

Efter en del år hos Audi, valgte Roland Gumpert at følge sin drøm; at bygge en sportsvogn med så god downforce at den kan køre på hovedet. Designeren Marco Vanetta lagde stregerne til bilen, og en masse af komponenterne i bilen blev hentet fra Audi. Blandt andet den 4.2 liters V8-Biturbo-motor, der er placeret lige bag forsæderne. Den leverer 650 hk ved 6.000 omdr/min - nok til at sende den fra 0-100 km/t på 3 sekunder, og ramme en topfart på 360 km/t. De mange kræfter bliver overført til baghjulene ved hjælp af en 6-trins sekventiel gearkasse, og den 1100 kg tunge bil bliver stoppet af fire 15" store bremseskiver med 8-stemplede kalibre.


Interiøret i Gumpert Apollo er en blanding af motorsport og luksus
(Foto: Gumpert Sportwagen Manufaktur GmbH)

Og det er kun gadeversionen... Hvordan racerbilen er bygget, kan man se i weekenden på Ring Djursland.

Stealth B6 Sport er originalt designet som en trackday racer, men i den version, vi får at se på Ring Djursland, er den optimeret til det yderste.


Stealth B6 under et løb i Rhino’s GT-serien
(Foto: Stealth Cars Ltd.)

En 5-liters BMW V10-motor er placeret centralt i bilen og leverer omkring 600 hk til baghjulene igennem en 6-trins sekventiel gearkasse. 14" bremseskiver med 6-stemplede kalibre sørger for at få bilen standset i en fart. I en test foretaget af britiske Autocar, har en almindelig gadeversion af Stealth B6'eren formået at accelerere fra 0-160 og bremse ned til 0 km/t på kun 6,31 sekunder - 3/10 sekund fra rekordindehaveren; Mclaren F1.

Når man ser på en Stealth, ligner den mest af alt en vildfaret Gruppe c-bil, men det er en helt moderne racerbil. Den belgiske GT-serie BELCAR har også en Stealth B6 i feltet, og man kan se et videoklip med en omgang på Spa-Francorchamps-banen på dette link.


Man er ikke i tvivl om at det er en racerbil – mon den vil gøre det godt på Ring Djursland i weekenden?
(Foto: Stealth Cars Ltd.)

Disse to biler er ikke de eneste særprægede biler, der gæster Ring Djursland i weekenden. Danske Henrik Pedersen stiller op i sin Marcos LM600, og der er blandt andet en stor håndfuld Porscher, Mercedes og BMW'er med til at skabe et spændende felt i STT.

Special Saloon Car
Kim Gripping


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 27/05/07 - Ring Djursland - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto