Historisk   31/05/07

Tilbage til fortiden på Padborg Park
Den sønderjyske racerbane præsenterer racerløb med historiske racerbiler
Der bliver nostalgi for alle pengene, når Padborg Park i weekenden slår portene op til sin femte sæson. Efter at man lørdag har kørt langdistanceløb over hele fire timer, vender man søndag den 3. juni blikket tilbage mod nogle af de mange racerbiler, som har været med til at skrive motorsportshistorie såvel herhjemme som i udlandet.

Her lægger Padborg Park asfalt til den tredje af i alt seks runder af Dansk Automobil Sports Unions mesterskaber for historiske biler, og dem er der rigtigt mange af. Op mod 75 biler ventes til start, hvoraf de yngste er fra midten af halvfjerdserne, og hver især symboliserer de ikke bare kapitler i bilsportens historie, men også i det udviklingsforløb, som bilkonstruktioner er gennemgået siden anden verdenskrig. De ældste biler er således Citroën 11, MG TA og TF, hvoraf de tidligste modeller blev fremstillet i trediverne, mens de nyeste modeller er en stribe Porsche 911, BMW 2002 og Triumph Dolomite, som har noget mere til fælles med nutidens biler. Selv om de stadig er klenodier.

Med et så stort spænd i alder og dermed teknisk formåen er feltet helt naturligt inddelt i tre klasser. De nyeste samles i klassen for biler bygget mellem 1972 og 1976, de lidt ældre konkurrerer sammen indenfor aldersgruppen fra 1966 og til 1971, mens de ældste alle er samlet i en klasse for biler bygget i 1965 og tidligere.


Der bliver masser af historiske racerbiler på Padborg Park søndag den 3. juni, når årets tredje runde i Dansk Automobil Sports Unions mesterskaber køres. Blandt deltagerne er Palle B. Pedersen (1) i Ginetta G4, Henrik Lindberg (705) i Lotus Elan og HKH prins Joachim (65) i Lotus Cortina.
(Foto: Morten Alstrup)

Rent faktisk er det klassen for de ældste biler, som er den største i den hjemlige historiske motorsport, og det er også her, at man finder feltets vel nok mest kendte kører. Det er naturligvis Hans Kongelige Højhed prins Joachim, Møgeltønder, der gennem årene har udviklet sig til ikke bare en habil, men også ganske hurtig racerkører. Det gælder ikke mindst på racerbanen ved grænsen, hvor han flere gange har været med i topstriden og f.eks. for to år siden tog en meget flot og populær sejr over teamkammeraten Martin Berner, Rønnede, i et tv-transmitteret løb. Sidste år var motorprinsen imidlertid uheldig på Padborg Park, da han blev kørt af banen, men chaufføren i den hvide Lotus Cortina med nummer 65 på siden er opsat på at få revanche denne gang.

En af de konkurrenter, prins Joachim er oppe imod, er Christoph Kjærgaard, Esbjerg. Vestjyden kører i en lille og lav Lotus Elan, der er kendetegnet ved at have en bemaling, der i sig selv er klassisk. Der mangler således blot nogle enkelt Gulf-reklamer, for at den ligner nogle af de biler, man så i international motorsport for snart 40 år siden. Men farver og dekoration gør det ikke. Christoph Kjærgaard er også en habil chauffør, og meget tyder på, at han bliver blandt de kørere, som vil gøre livet surt for motorprinsen på Padborg Park.

Udover de historiske GT- og standardvogne er der yderligere to klasser på programmet på Padborg Park den 3. juni. Den ene er en klasse for såkaldte club racere, der er ældre, modificerede standardvogne, mens den anden er en klasse for historiske formelvogne. Denne klasse er forholdsvis ny, og her vil man virkelig kunne opleve ældre specialracere komme i direkte kamp med nyere formelvogne, som dog ikke er så nye, at de kan måle sig med de højteknologiske Formel 1-racere.

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Padborg Park
  • 02/06/07 - Padborg Park - Danish Endurance Championship

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto