Fire af SSC-seriens faste deltagere kørte med i 2. afdeling af DEC-mesterskabet Det er efterhånden ved at være mode, at deltage i Danish Endurance Championship (DEC). Siden introduktionen sidste år, er feltet vokset støt, og op til denne sæson blev feltet fyldt ud - og nu skriver man sig på venteliste til deltagelse i serien! Tre af de deltagende biler lever en dobbelt-tilværelse, de er nemlig også med i SSC. Jesper Vestergaard fremviste før sæsonstarten en gul Alfa 155 Q4, men da denne ikke blev klar, stillede han op til SSC Festival med en Lotus Elise i Gruppe 3. Sammen med sin far og bror stillede han også op på Padborg Park, hvor de deltog i klasse 2.
Niels Ole Andersen, der normalt kører i sin BMW M3 E36 i SSC Gruppe 2, kiggede også forbi den sønderjyske flyveplads. Han deltog sammen med to betalende kørere.
Team Vejle Racing’s gule BMW under et pitstop. (Foto: Spider-Web.dk)
Den tidligere DTC-kører Michael Klostermann, der p.t. fører Gruppe 1 i sin ex-DTC BMW 320i E46, deltog sammen med lillebror Claus i sidstnævntes BMW M3 E46, der duellerer mod Niels Ole Andersens BMW i Gruppe 2. Sammen med feltets mest kendte kører, Kurt Thiim, var de på banen lørdag eftermiddag.
Klostermann-Thiim-konstellationen fra Perfection Racing var meget optimistiske forud for eftermiddagens løb. På Ring Djursland havde brødrene sikret sig en 3. plads i klasse 3, så de var opsatte på at skulle på podiet igen denne gang. Desværre gik det ikke som de havde håbet. Da Claus Klostermann i det mellemste af de tre stints fik en 2 minutters stop and go-straf for overhaling i gul flagzone, gik det ned ad bakke derfra. Kort tid efter, han havde afsluttet sin straf, punkterede venstre forhjul lige efter indgangen til pitten. Da han overlod bilen til Michael til den sidste time, var det med tre dæk, der var godt brugt. Derfor kunne han ikke køre de omgangstider, han havde håbet, og podiepladserne var forsvundet ud i horisonten. Det blev til en 6. plads generelt, og 4. pladsen i klassen.
Claus Klostermann lytter til Kurt Thiims fortælling om Padborg Parks chikane. (Foto: Spider-Web.dk)
Niels Ole Andersen og Team Vejle Racing oplevede også hvor meget, asfalten på Padborg Park slider på dækkene. Holdet valgte at skifte alle 4 hjul omkring halvvejs inde i løbet, og det kostede tid. Niels Oles medkørere var ikke så rutinerede endnu, og diverse småfejl kostede holdet ekstra meget tid. Det blev dog til en 12. plads generelt, og 5. i klassen.
Den lille gule Lotus med Familien Vestergaard bag rattet, var også udsat for en masse igennem de 4 timer. Efter omtrent halvanden time, brød det bagerste højre hjulophæng sammen, og bilen blev først hjulpet i pit efter lang tids venten. "Jeg ved ikke hvordan, men bagerste højre hjulophæng er brudt sammen, så nu har vi en masse at lave!", fortalte Jesper mens han forsøge at få bilen til at se rigtig ud igen. Det tog et stykke tid at få bilen lavet, men til sidst kørte det gule lyn på banen igen. "Vi skal jo have noget ud af at være kommet herned, så nu kører vi bare for at få erfaringer med bilen", fortalte Jesper kort tid inden han satte sig i bilen til sit eget stint. Den gule Lotus sluttede på 21. pladsen generelt, og 13. i klasse 2.
Den var hurtig, men et ødelagt hjulophæng kostede de gode placeringer. (Foto: Spider-Web.dk)
De fire kørere og de tre biler er igen at finde på Padborg Parks asfalt den 23-24. juni, i forbindelse med Padborg Open, hvor også DTC-Cirkusset gæster banen.
Special Saloon Car Kim Gripping Læs mere om: Padborg Park02/06/07 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |